سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در استان اصفهان از یک طرح کلان ملی بازدید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در ادامه سفرهای استانی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اصفهان سفر کرد که طی این سفر استانی طرح کلان ملی "سامانه نمک زدایی خودجوش" مورد بازدید قرار گرفت. این طرح با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش ‌بنیان در ارائه راه‌ حل های  نوآورانه و فناورانه برای مدیریت مصرف آب و چالش‌های زیست‌محیطی اجرا می شود.


این سامانه نمک زدایی خودجوش برای تبدیل آب شور به آب شیرین استفاده می شود که در صنایع و استحصال نمک معدنی کاربرد دارد.
همچنین پیش از این موافقت‌ نامه سه‌ جانبه این طرح کلان ملی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ‌عنوان کارفرما، شرکت پتروشیمی مارون ( در ماهشهر)، به‌عنوان نهاد بهره‌ بردار و شرکت معین زیست آریا به عنوان مجری منعقد شده است.

دستاوردهای علمی و فناورانه پژوهشگران اصفهانی بازدید شد

ستاری در این سفر از پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و طرح کلان ملی «سامانه نمک زدایی خودجوش» بازدید کرد.

 بر اساس این گزارش، نخستین مکان برای بازدید پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان بود. این مرکز مجهز به آزمایشگاه های مختلفی همچون ژنتیک، سلول های بنیادی و نانو فناوری است که با فعالیت پژوهشگران مجموعه موفقیت های چشمگیری در این زمینه ها حاصل شده است.

همچنین ستاری از بخشی  که در آن گوسفندهای شبیه سازی شده نگه داری و پرورش داده می شود، دیدن کرد.

نیازهای خاص صنایع تامین می‌شود

بخش بعدی این سفر استانی به بازدید از 4 شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)  اختصاص یافت.

شرکت دانش بنیان معیار دانش پارس یکی از مجهزترین آزمایشگاه های استان اصفهان نخستین شرکتی بود که از دستاوردهای آن دیدن شد. این شرکت تامین نیازهای خاص صنایع به ویژه صنایع دارویی، غذایی ، آب و فاضلاب و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور را انجام می دهد.

بذرهای هیبرید توسعه یافت

همچنین مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان دیگر شرکت دانش بنیانی بود که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از دستاوردهای آن بازدید کرد.

 این واحد فناور به عنوان یکی از مراکز پژوهشی در زمینه مهندسی کشاورزی در حال فعالیت است. فعالیت این مرکز تحقیقاتی با اصلاح و تولید بذر نسل اول خیار پارتنوکارپ گلخانه ای آغاز شد و تا به امروز در دو سایت گلخانه ای و مزرعه ای (فضای باز)، روند اصلاح کلاسیک گیاهانی از قبیل گوجه فرنگی، فلفل، خربزه، انواع ملون، هندوانه، بادمجان، پیاز و دانه روغنی کنجد در حال انجام است.

تا کنون سه رقم بذر هیبرید خیار گلخانه ای تولیدی، پس از تایید سازمان کنترل گواهی بذر، نامگذاری شده است و به بازارهای داخلی و برخی کشورهای خارجی توسط شرکت های بزرگ تجاری در این زمینه روانه شده است.

بحران ریزگردها حل می‌شود

در ادامه برنامه بازدید از شرکت های مستقر در دانشگاه آزاد واحد اصفهان ستاری به مرکز تحقیقات بیابان زدایی و بیابان زایی رفت و از روند فعالیت های این مرکز از نزدیک بازدید کرد.

این مرکز با توجه به بحران پراکنش ریزگردها و روند رو به افزایش بیابان زدایی و فرسایش بادی در کشور و لزوم انجام چنین تحقیقاتی راه اندازی شده است. به همین منظور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از طرح پژوهشی مرکز تحقیقات با عنوان" پروژه تثبیت ریز گردها با استفاده از مالش رسی" دیدن کرد.

شیرینی جات با قند طبیعی تولید می شود

شرکت دانش بنیان سلامت گستران آراسته « شیرینی جات با قند طبیعی» مقصد نهایی ستاری در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود که در زمینه تولید شیرینی جات سنتی  غنی شده با گیاهان دارویی (فراسودمند(  فعال است.