در نشست اعضای هیئت‌علمی جذب‌شده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور با سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، متخصصان بازگشته از خارج به کشور، پیشنهادات و دغدغه‌های خود را پیرامون رشد و توسعه علمی و فناوری کشور بیان کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست هم‌اندیشی سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اعضای هیئت‌علمی جذب‌شده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور با هدف توسعۀ ارتباط میان متخصصان و محققان جوان کشور با حضور معاونان و مشاوران بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

کارِ گروهی از الزامات فعالیت‌های پژوهشی است

در این نشست، مهدی شریف‌زاده؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از دانشگاه Imperial College London با بیان اینکه ایجاد تغییر انرژی‌بر است، گفت: حصول فناوری و یا علمی که بتواند نیازهای کشور را رفع کند، نیاز به انرژی بسیار دارد و از سوی دیگر، نمی‌توان تنها با اتکا بر یک تخصص خاص، تغییر ایجاد کرد؛ بنابراین کارِ گروهی از الزامات فعالیت‌های پژوهشی است.

وی ضمن اشاره به لزوم کاهش بروکراسی، افزود: شبکه‌سازی اجتماع نخبگانی و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط بیشتر آنان با یکدیگر می‌تواند تیم‌های تحقیقاتی کارآمدی ایجاد کند.

بنیاد درک مناسبی از فضای ذهنی متخصصان خارج از کشور دارد


در ادامه  الهام اکبری؛ فارغ‌التحصیل از دانشگاه
UTRECHT عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان درک مناسبی از فضای ذهنی متخصصان خارج از کشور دارد، اظهار داشت: فضای دانشگاه باید برای فعالیت‌های متخصصان خارج از کشور آماده و پذیرای نیروی‌انسانی جدید و کاربلد باشد. 


فضای دانشگاه باید پذیرای نیروی متخصص جدید باشد

علی اسفندیار؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف نیز
با بیان اینکه در سال‌های اخیر نگاه به نیروی‌انسانی متخصص اصلاح شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال‌حاضر نگرش خوبی به اجتماع نخبگانی و متخصصان خارج از کشور وجود دارد که همین موضوع نیز سبب ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی شده است.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاه باید پذیرای نیروی متخصص جدید باشد، افزود: آئین‌نامه‌ها و مقررات دانشگاه‌ها خاصه در حوزۀ ارتقاء اعضای هیئت‌علمی باید به گونه‌ای اصلاح شود که افراد برای فعالیت‌های تحقیقاتی بیش از گذشته ترغیب و تشویق شوند.


در ادامه سید مجتبی دقیقی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فارغ‌التحصیل از دانشگاه
Medical Center اظهار کرد: اگر از ایده‌ها و طرح‌های صنعتی افراد حمایت شود، قطعاً مهاجرت معکوس شکل خواهد گرفت.

کوتاه شدن فرآیند جذب؛ عامل افزایش روند مهاجرت معکوس

سپس عمار صفایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از دانشگاه Michigan State ضمن تشکر از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از متخصصان غیرمقیم و زمینه‌سازی برای بازگشت آنان در سال‌های اخیر، کوتاه شدن فرآیند جذب را یکی از عوامل مهم در افزایش روند مهاجرت معکوس برشمرد.

وی با اشاره به لزوم توسعه فرهنگ دانش بنیان، افزود: استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به دستاوردهای بهتری برسند به شرطی که در حوزه تحلیل بازار نیز مشاوره‌های مناسبی به افراد متقاضی داده شود.

همکاری مجموعه دانشگاه با متخصصان غیرمقیم جذب شده

در ادامه
علی طهایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه فررارا (ایتالیا) همکاری مجموعه دانشگاه با متخصصان غیرمقیم جذب شده در گروه‌های هیئت علمی را از ملزومات اثرگذاری بیشتر این افراد در جامعه علمی برشمرد.

اساتید دانشگاهی منبع تولید علم و ثروت

فرزام فتوت؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از دانشگاه École Polytechnique de Montréal با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی متخصص در توسعه و پیشرفت کشور، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری روی نیروی متخصص و کاربلد بومی را به عنوان مهمترین رکن پیشرفت در دستورکار خود قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: اساتید دانشگاهی منبع تولید علم و ثروت هستند اما برای دستیابی به این هدف باید از آنان حمایت مستمر صورت گیرد.

لزوم برقراری ارتباط منطقی دانشگاه با بازار سرمایه

سپس محمد آجودانیان از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه
Yamaguchi برقراری ارتباط منطقی با بازار سرمایه را یکی از اصول ثروت‌آفرینی دانشگاه قلمداد کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته، صنعت و بازار ایده و طرح نوآورانه را در قالب ارتباط با دانشگاه به دست می‌آورد.‌

وی با اشاره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر، یادآور شد: استاد دانشگاه نمی‌تواند و نباید همه مراحل ایده تا محصول را به تنهایی طی کند.

وی جهت‌دهی به موقوفات را یکی از راه‌های اصلی در حمایت از طرح‌ها و ایده‌های دانشگاهی دانست و اظهار داشت: بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر در کشورهای پیشرفته، درآمدهایی از حوزه وقف و خیریه دارند.


لزوم تخصیص فضای پژوهشی به استادیاران جوان

همچنین امین رضایی‌زاده؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از دانشگاه
Swiss Federal Institute of ضمن اشاره به لزوم تخصیص فضای پژوهشی به استادیاران جوان، بیان کرد: ایجاد استارت‌آپ توسط اساتید نیازمند حمایت مالی و اصلاح برخی قوانین و آئین‌نامه‌ها در ارتقاء اعضای هیئت‌علمی دانشگاه است.

ضرورت تسریع روند آغاز فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها

امیر رضا قیامی آزاد؛ ازاعضای هیا ت علمی دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل از
University of Texas at Austin نیز تسریع روند آغاز فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه را از نیازهای اصلی متخصصان جذب شده در دانشگاه برشمرد.


امیر نورانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از
University of Toronto  نیز تسریع در روند پرداخت تسهیلات مالی را یکی از عوامل مهم در بهبود وضعیت پژوهشی استادیاران جوان جذب‌شده برشمرد و اظهار داشت: برگزاری اردوهای دانشجویی، بازدیدهای تخصصی و یا به مسابقه گذاشتن چالش‌های مناطق محروم، می‌تواند دید مناسبی برای تعریف پروژه به به افراد دهد.


در ادامه محمد جواد اشرفی حبیب‌آبادی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تسهیل در اعطای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و همچنین تسریع فرآیند تخصیص حمایت‌ها را خواستار شد.

حمایت از اجتماع نخبگانی؛ موضوعی فرهنگی


سپس ابوالحسن واعظی؛ عضو هیات علمی  دانشگاه شریف و فارغ‌التحصیل از دانشگاه
MIT همکاری بیشتر بین‌دانشگاهی خاصه با مراکز علمی-تحقیقاتی خارج از کشور را امری ضروری توصیف کرد و گفت: حمایت از اجتماع نخبگانی یک مسئله فرهنگی است که باید در همه ابعاد جامعه نهادینه شود.

عملکرد بنیاد در حوزه جذب متخصصان خارج از کشور به ‌موقع و سریع بود

همچنین هومن لطیفی؛ عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر و فارغ التحصیل از دانشگاه Albert-Ludwigs با بیان اینکه عملکرد بنیاد ملی نخبگان در حوزه جذب متخصصان خارج از کشور بسیار به‌موقع و سریع بود، اظهار داشت: می‌توان با برقراری ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنها برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی بهره برد.

چابکی سیستمی دلیل موفقیت طرح جذب متخصصان غیرمقیم

در ادامه این نشست، مجتبی تقی‌پور؛ عضو هیات علمی  دانشگاه شریف و فارغ التحصیل از University Medical Center با اشاره به عملکرد مثبت بنیاد ملی نخبگان در حوزۀ جذب متخصصان خارج از کشور، چابکی سیستمی را یکی از دلایل اصلی این موفقیت برشمرد.

وی یادآور شد: در شرایطی که حوزۀ پژوهش باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، بودجه دانشگاه‌ها سیر نزولی دارد.

وی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را اتفاقی مثبت قلمداد کرد و اظهار داشت: غالب این شرکت‌ها در حوزۀ IT فعال هستند در حالیکه می‌توان نیازهای موجود در کشور را به سمت این شرکت‌ها متمایل کرد تا هم به لحاظ اقتصادی کشور توسعه یابد و هم زمینه برای پیشرفت پویا فراهم شود.

لزوم همکاری بین‌نهادی دیگر دستگاه‌ها با بنیاد ملی نخبگان


در ادامه عاطفه علی‌
پورعضو هیات علمی مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور و فارغ التحصیل از Osaka University ایران نیز ضمن مثبت ارزیابی‌کردن فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان در حوزه متخصصان خارج از کشور، همکاری بین‌نهادی دیگر دستگاه‌ها با بنیاد را از ملزومات تسریع روند کنونی برشمرد و بر لزوم ارائه مشاوره‌های اجتماعی به این افراد تأکید کرد.

وی حفظ ارتباط محققان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور را راهی برای بکارگیری تجهیزات آزمایشگاهی و نرم‌افزاری دیگر کشورها دانست.

ضرورت تعریف فرصت‌های مطالعاتی ویژه

در پایان نگار نباتیان
؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و فارغ التحصیل از Université de Montréal با اشاره به کمبود امکانات آزمایشگاهی، گفت: در چنین شرایطی با حفظ ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی بین‌المللی می‌توان از تجهیزات و داشته‌های آنها نیز برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی کشور استفاده کرد؛ البته برای نیل به این هدف می‌توان فرصت‌های مطالعاتی ویژه را نیز تعریف کرد.


لازم به ذکر است، حسن سالاریه؛ معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان، آریا الستی؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، محمدصالح ترکستانی؛ معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی؛ مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و علی‌مرتضی بیرنگ؛ قائم‌مقام معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل از حاضران در این نشست بودند