معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران در مؤلفه‌های نیروی انسانی و علوم انسانی در دنیا جزو برترین های جهان هست، اظهار کرد: نگاه نفتی موجب شده که این ظرفیت جوان، تهدید انگاشته شود، اما این جمعیت جوان اگر یک محیط مساعد در اختیارداشته باشد، قادر است با بروز نوآوریهایش، ساختارهای سنتی را متحول و خلق ثروت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود در استان قزوین به دفتر آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین رفت. در این دیدار ضمن گرامی داشتن یاد شهدای بزرگ ایتان قزوین همچون سرتیپ خلبان شهید عباس بابایی گفت: مهم‌ترین سرمایه ارزنده این کشور، فرزندانش هستند و شهدای گران قدری چون شهید بابایی، شهید حسین لشکری جزو سرمایه‌های ارزشمند این کشور به شمار می‌روند.

ستاری، از شهید بابایی و سنگینی شهادت این فرمانده خلبان برای شهید منصور ستاری گفت: شهید بابایی را دوبار از نزدیک زیارت کردم و رابطه این شهید بزرگوار و پدر بسیار صمیمی بود. یادم هست وقتی سرلشکربابایی در سال 66 به شهادت رسید، پدر که یک فرمانده محکم و استوار بود و عمدتاً گریه نمی کرد، نمی‌توانست جلوی اشک هایش را بگیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ما در مؤلفه‌های نیروی انسانی علوم انسانی در دنیا جزو برترین های جهان هستیم، اظهار کرد: ایران در بسیاری از معیارهای نیروی انسانی بر اساس شاخص های جهانی نوآوری، در میان برترین های جهان است، نگاه نفتی موجب شده که این ظرفیت جوان، تهدید انگاشته شود، اما این جمعیت جوان اگر یک محیط مساعد در اختیارداشته باشد، قادر است با بروز نوآوریهایش، ساختارهای سنتی را متحول و خلق ثروت کند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، کم تر کشوری را پیدا می کنید که 33 میلیون داتنشجو و 4.5 دانشجو داشته باشد. این نسبت دانشجو به جوان در دنیا منحصر به فرد است.

ستاری با بیان این که از لحاظ نیروی انسانی یک قدرت جهان هستیم، گفت: حوزه علمی و فناوری، قلمروی قدرت نرم و برای کشور اقتدارآفرین است. به همین دلیل در چند سال اخیر عزممان را جزم کردیم، نگاه جامعه، به جهت گیری دانشگاه و فرهنگ عمومی را برای یک محیط مساعد و سازگار با دانش، نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی همراه کنیم.

ستاری، از اهمیت دانش و اندیشه این نیروی انسانی گفت و ادامه داد: مغز انسان یکی از عجیب ترین پدیده های هستی است و حرکت دنیا روی لبه های دانش است و ما نیز در این راه گام برداشته ایم و نسل جدیدی که متولد شده است ، روی این مرزها حرکت می کند و به کارآفرینی می پردازد.

تلاش معاونت علمی و فناوری مصداق اقامه صلاۀ است

آیت‌الله عابدینی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های معاونت علمی و برشمردنخوبی دستاوردهای آن گفت: مفهوم اقتصاد از نگاه دین مبین اسلام، دارای اهمیت بالایی است و اقتصاد در نگاه دین اسلام به معنای قصد و انجام هوشمندانه کارها است.

وی افزود: اگر بخواهیم اساس و شالوده کار خود را با دین منطبق کنیم، باید اولویت‌بندی و هوشمندانه عمل کردن را در تمام امور مورد توجه قرار دهیم. به عنوان نمونه وقتی می‌خواهیم دانشگاهی را تأسیس کنیم، باید ضرورت‌ها و نیازهای جامعه را ببینیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در باب اهمیت هوشمندی در کارها یادآوری کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند متقین کسانی هستند که کارها را با هوشمندی، هدفمندی، اندیشه و فکر انجام می‌دهند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرمایند انبیاء آمده‌اند تا زمینه رشد و رویش عقل انسان‌ها را فراهم آورند و همه ما نیز می‌باید ادامه دهنده رسالت انبیاء (ع) باشیم و هر چه در این زمینه موفق عمل کنیم، انسان‌ها به فلاح و رستگاری بیشتری دست می‌یابند.

وی در ادامه به اهمیت تقوا نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه تقوا زمینه موفقیت انسان را در تمام زمینه‌ها فراهم می‌کند، گفت: تقوا عقل را دانا و اراده را توانا می‌کند و انسان‌های بزرگ با همین دو عنصر توانسته‌اند کارهای بزرگ انجام دهند.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه خداوند بر تقوای جمعی تأکید کرده است، عنوان کرد: همه می‌باید تلاش کنیم تا افزایش تقوا برای انسان در جامعه فراهم آید و اگر اینگونه شود، انسانها توانایی درک ریزه‌کاری‌های علم را بدست می آورند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تقوا در سیاست را نیز بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: تقوا در سیاست کمک می‌کند تا شیاطین در انسان نفوذ نکنند و انسان با اراده و قدرت در مقابل نفوذ آنها ایستادگی کند.

وی توجه به اقامه نماز را ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: فعالیت‌ها و پیشرفت‌های علمی، جلوه‌ دیگری از اقامه نماز است؛ همانطور که شهید ستاری‌ها در دوران دفاع مقدس با مبارزه علیه دشمنان و مستکبران، نماز را اقامه کردند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه حوزه کاری شما مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار دارد، اظهار کرد: پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی دل ملت را شاد می‌کند و برای استقلال کشور ضروری است و تلاش‌هایی که در این عرصه صورت می‌گیرد، جای تقدیر دارد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: اینکه در حوزه علمی و فناوری به توانمندی‌های افراد نگاه شود، نه به ثروت و جایگاه، حرکت در مسیر اعتلای کرامت انسان‌ها است که بسیار مورد توجه خدای متعال قرار دارد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری در راستای شناخت کرامت انسانی و توجه به جوانان گفت: شما و همکارانتان، برای اشاعه دانش و فناوری قیام کرده اید مصداق عینی اشهد انک قد اقمت الصلاۀ هستید، زیر ا حوزه دانش و فناوری جزو حوزه هایی است که مصداق اقامه کردن نماز در عالم است .

آیت الله عابدینی افزود: حوزه کاری شما که مورد عنایت رهبری است و دل ایشان و مردم را شاد می کند، می رود تا با با نگاه به توانمندی های فرزاندان این کشور و نه به ثروت پدر و مادرشان، کرامت انسانی را محقق کند.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، مستکبران مردمشان را تحقیر می‌کنند و به آنها می‌گویند شما چیزی ندارید، تا بتوانند بر آنها حکومت کنند و امروز نیز هر کسی که در راستای اهداف آنها گام بردارد، تحقیر شده استکبار است اما روندی که شما در پیش گرفته‌اید در راستای تقویت کرامت انسان‌ها است.