به اعتقاد معاون علمی و فناوری شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌ها باید به سراغ ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف روند تا موفقیت‌های بیشتری را کسب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین نشست شتابدهنده‌ها که درپارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: شتابدهنده ها و استارتاپ ها باید ایده های تکراری و کپی شده را کنار بگذارند و سراغ ایده های جدید در حوزه های مختلف روند تا موفقیت های بیشتری را کسب کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در سال جاری با انجام پیگیری های لازم بودجه ای را برای حمایت از شتابدهنده ها تامین کردیم تا به رونق کسب و کار فعالیت های دانش بنیان آنها کمک کنیم.

وی درادامه گفت: سال آینده نیز برنامه جدی تری برای حمایت از شتابدهنده ها داریم و چندبرابر سال جاری بر روی آنها سرمایه گذاری می کنیم.

ستاری همچنین به همکاری معاونت علمی با صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت : در برنامه ریزی های انجام شده صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با همسو شدن با اهداف معاونت علمی از فعالیت استارتاپ ها و شتابدهنده های فعال حمایت می کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این موضوع که سرفصل هر موفقیتی دشواری ها و موانع و مشکلاتی است گفت: برای رسیدن به موفقیت همیشه مشکلات و موانعی هست که باید با امید و تلاش آنها را پشت سرگذاشت و پیش به سوی جلو رفت.

ستاری با تاکید بر این موضوع دولتی ها نباید در ساختار فعالیت شتابدهنده ها ورود کنند گفت : ما نمیتوانیم به یک استارتاپ یا شتابدهنده بگوییم که باید چه کار کند چون ساختار نوآوری با ساختار دولت متفاوت است و ما فقط می توانیم نشانگر الگوهای موفق به آنها باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که درحال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه استارتاپ ها و شتابدهنده ها این است که همه دنبال یک ایده هستند گفت : باید حوزه های مختلفی برای فعالیت استارتاپ ها و شتابدهنده ها ایجاد شود در حال حاضر ما حوزه های موفقی از جمله حوزه پسماند ، محیط زیست وسلامت دیجیتال را معرفی کرده ایم که جا برای کار و طرح و ایده بسیار دارند.

ستاری اظهار کرد : توصیه می کنم از حوزه های خدماتی صرف دوری کنید و در حوزه های تکنولوژی و فناوری از جمله شتابدهنده های هوافضا ، مالی و بیمه ای و سلامت الکترونیک فعالیت کنید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن اشاره به ایجاد یک اکو سیستم جدید گفت : هدف ازبرگزاری این نشست ها این است که با همکاری و همراهی و ایجاد این اکوسیستم جدید با سیستم سنتی مبارزه کنیم و با امید به دستاوردها و موفقیت های بسیاری در حوزه فناوری و نوآوری برسیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد : ما میتوانیم فقط الگو سازی و نمونه سازی کنیم مانند ایجاد یک کارخانه نوآوری که فقط الگو است ولی اصلا نباید وارد فرآیند نوآوری و ساختار آن شویم.

وی به مشکلات استارتاپ های حوزه بیمه در سال گذشته اشاره کرد و گفت : سال گذشته استارتاپ های بیمه تهدید می شدند و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشتند اما درحال حاضر خود شرکت های بیمه سنتی بسترهای سرمایه گذاری را برای آنها فراهم می کنند و خود به سمت آنلاین شدن حرکت کرده اند.

ستاری درادامه تاکید کرد : تمامی فعالیت های سنتی باید بدانند که اگر با استارتاپ ها در جهت حرکت به سمت فناور و نوآور شدن حرکت نکنند و آنها را حمایت نکنند بازنده هستند.

وی ضمن امیدواری برای پیشرفت فعالیت های دانش بنیان بیان کرد :با همراهمی و همکاری نهادهایی از جمله معاونت علمی، پارک علم و فناوری و این اکوسیستم جدیدی که ایجاد شده امیدواریم که فعالیت شتابنده ها رونق گیرد و با شتاب بیشتری در حرکت باشد.

نخستین نشست شتابدهنده‌های کشور با هدف هم‌افزایی، انتقال تجربه و بررسی دستاوردهای شتابدهنده‌ها، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران شتابدهنده‌های نوآوری و حدود ۵۰ شرکت سرمایه‌گذاری و مقامات دولتی و مجلس شورای اسلامی در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.