شبکه سازی میان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها با تسهیل گری
کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار ودر جهت افزایش بازدهی، رفع مسائل و
چالش های فناورانه صنعت شکل می گیرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و
فناوری ریاست جمهوری در نخستین نشست هم اندیشی کانون های هماهنگی دانش،
صنعت و بازار با اشاره به نقش کانون ها در توسعه و نفوذ فناوری در صنعت
گفت: کانون ها باید ضمن شناسایی و جلب عضویت استارتاپ ها و شرکت های دانش
بنیان درحوزه فعالیت تخصصی خود، برای برقراری ارتباط میان آن ها و صنایع
بزرگ در جهت افزایش بهره وری و رفع مسائل و چالش های فناورانه، شبکه های
همکاری ایجاد کنند. صالحی با اشاره به تعداد کانون ها و محوریت مدیریت دولتی در برخی از
آنها در دوره اول اظهار کرد: رویکرد معاونت در تاسیس کانون ها در دوره دوم
بر اساس نیاز صنعت است و اداره کانون نیز به بخش خصوصی سپرده شده است.
تمرکز فعالیت های کانون تنها منحصر به یکی بخش های صنعت و بازار یا علمی
نیست و فعالیت این نهاد بر اساس مدل مارپیچ چهارگانه و در راستای ایجاد
تعامل و شکل دهی شبکه های همکاری میان این چهار رکن دولت، صنعت، دانشگاه و
جامعه خواهد بود. ایشان به ضرورت تدوین یا بازنگری استانداردها در حوزه فعالیت هر کانون
اشاره کرد و گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری
و سازمان ملی استاندارد، امکان صدور گواهی انطباق استاندارد در موضوعات
مورد توجه کانون ها فراهم شده است و کانون ها می توانند از این ظرفیت در
حوزه فعالیت خود استفاده کنند. صالحی با تشریح برنامه های حمایتی معاونت از صادرات محصولات دانش بنیان و
حضور در نمایشگاه های بین المللی خاطر نشان کرد: کانون ها می توانند از
این ظرفیت در جهت حمایت و معرفی شرکت های دانش بنیان عضو کانون بهره گیری
کنند. معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با
تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگ سازی در حوزه فعالیت کانون ها گفت: در راستای
تعاملات صورت گرفته میان معاونت و سازمان صداو سیما و حمایت آن سازمان از
تبلیغ محصولات دانش بنیان، در تلاش هستیم تا کانون ها بتوانند در برنامه
های تلویزیونی به تشریح نقش فناوری و ترویج آن در حوزه فعالیت خود
بپردازند. وی ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی برای حمایت از پیشبرد برنامه های کانون
ها گفت: کانون ها با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از پشتوانه
قانونی مناسبی برخوردار هستند و همچنین با توجه به حضور افراد متخصص و با
سابقه در ترکیب هیئت مدیره خود می توانند از این ظرفیت ها در ایجاد تعامل و
شبکه های همکاری با سایر نهادها و حمایت از تولید داخل بهره گیری کنند . وی همچنین خاطر نشان کرد: کانون ها از ظرفیت شرکت های استارتاپی،
دانشگاه های نظری ومهارتی و نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در
حوزه های تخصصی بهره گیری کنند. همچنین عضو گیری و شبکه سازی در جهت گسترش و
نفوذ بیشتر فناوری در صنعت و ایجاد ارزش افزوده، به صورت جدی پیگیری شود. در این نشست عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار
نیز به اهمیت و نقش فعالیت کانون ها در توسعه فناوری در صنعت و لزوم تدوین و
ارائه برنامه های عملیاتی توسط کانون ها با توجه به آسیب شناسی زنجیزه
ارزش اشاره کرد و گفت: این دفتر در تلاش است تا با برگزاری دوره ای نشست
های هم اندیشی، زمینه مناسبی را جهت انتقال تجربیات و ایجاد جریان یادگیری
در جهت توسعه فعالیت های کانون ها ایجادکند. در این نشست، روساء و اعضای هیات مدیره کانون های زنجیره گندم، آرد و
نان، جواهرات و سنگ های قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، تجهیزات آزمایشگاهی
ساخت ایران، حمل و نقل ریلی درون شهری، آبزیان، فرش دستباف و رنگ و رزین،
گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته در سال 97 و برنامه های پیشنهادی خود در
سال 1398 ارائه کردند.