مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صداوسیما در نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه‌های مختلف تلویزیون، از شناسایی متهم اخلال در آرا «جام‌جم» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما، صبح امروز شنبه ۱۸ اسفند با حضور مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

محمدمهدی یادگاری مدیرکل تأمین برنامه‌های خارجی و مسعود احمدی افزادی دبیر جشنواره جام‌جم نیز در این نشست حضور داشتند.

کارنامه سیما در سال ۹۷

میرباقری در ابتدای این نشست با اشاره به اتفاقات تلویزیون در سال ۹۷ عنوان کرد: در سال ۹۷ یک حرکت رو به رشد و تا حدی طوفانی داشتیم. بهار ۹۷ با مجموعه‌های نوروزی رکورد میزان بیننده را زد که میزان آن ۸۷ درصد بود.

وی افزود: در نوروز ۹۷ مجموعه «کلاه قرمزی» و سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده‌ای داشتیم و در تابستان هم پخش مسابقات فوتبال و سریال‌های پربیننده‌ای مثل «پدر» موجی از اتفاقات را رقم زد.

میرباقری تأکید کرد: رسانه ملی امسال بزرگترین راهپیمایی بعد از ۱۳ آبان سال ۵۸ را در سال ۹۷ پوشش داد. راهپیمایی بزرگ اربعین را هم پوشش دادیم.

وی ادامه داد: همچنین در پاییز سریال «بانوی عمارت» به عنوان یک سریال جریان‌ساز مورد اقبال قرار گرفت و در زمستان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بزرگترین راهپیمایی جمهوری اسلامی رقم خورد. سال ۹۷ از حیث جریان‌سازی سال قابل اعتنایی بود.

معاون سیما تأکید کرد: از طرف دیگر در این سال توجه جدی به جوان‌گرایی از رویکردهایی ما بود که در شبکه‌های یک، سه، چهار و پنج بود و همچنین در سطح مدیر گروه‌ها تغییراتی صورت گرفت. این اتفاقی بود که سال‌ها رهبر انقلاب با آن عنایت ویژه‌ای بر آن تأکید داشتند و امیدواریم نیروهای جوان ما خلاقیت خود را در این عرصه ظهور و بروز بدهند.

صنعت سریال‌سازی ما که سال‌ها دچار اختلال شده بود، در سال گذشته احیا شد و دو ثمره بزرگ آن احیای سریال‌های «سلمان» بعد از ۲۰ سال و کلید خوردن پیش‌تولید «موسی» بعد از ۱۰ سال بوده است وی افزود: مطلب دیگر پیروزی‌های انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد است که به صورت ویژه در سیما دستاوردهای انقلاب را عرضه کردیم و نظرسنجی‌ها نشان داد برنامه‌های ما مورد اقبال زیادی قرار گرفتند. امسال مستندهای ما چندین برابر نسبت به سال قبل بود. به هر حال جمعیت زیادی از کشور ما انقلاب و دفاع مقدس را درک نکردند و ما در برنامه‌ها و مستندها عدم وجود انتخابات‌های آزاد و جنایات در دوران پهلوی را به تصویر کشیدیم که کار شگرفی در تولیدات ما بود.

میرباقری تأکید کرد: صنعت سریال‌سازی ما که سال‌ها دچار اختلال شده بود، در سال گذشته احیا شد و دو ثمره بزرگ آن احیای سریال‌های «سلمان» بعد از ۲۰ سال و کلید خوردن پیش‌تولید «موسی» بعد از ۱۰ سال بوده است. مهمترین مساله درباره این پروژه‌ها انعقاد قرارداد بود که انجام شد. این سریال‌ها تولیدات ما را در سطح تراز جهانی قرار می‌دهند و لازم بود کارگاه‌هایی را برای تولید آن‌ها راه‌اندازی کنند. خدا را شکر این دو سریال هم به حرکت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: ما از سال گذشته چهارمین دوره جشنواره جام‌جم را راه‌اندازی کردیم و امسال با اضافه کردن چهار کمیسیون، دوره پنجم را راه انداختیم و حاشیه‌هایی هم به همراه داشت.

معاون سیما ادامه داد: ما از نظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکلات زیادی شده‌ایم و مردم گرفتاری‌های جدی پیدا کرده‌اند. دشمن در این فضا مشکلاتی را هم به‌وجود آورد و در این فضا رسانه ملی تلاش کرد هوشمندانه و دلسوزانه در کنار مردم باشد.

گزارش برنامه‌های نوروز ۹۸

میرباقری در بخش دیگر این نشست به تشریح برنامه‌های نوروزی شبکه‌های مختلف سیما پرداخت و گفت: نوروز امسال با ماه رجب همزمان شده و ما با ۱۳ رجب، نوروز را آغاز می‌کنیم که آن را به فال نیک می‌گیریم. در شب‌های اول نوروز با ایام اعتکاف همزمان هستیم که برخی شبکه‌ها از روزهای قبل برنامه‌های خود را شروع می‌کنند و به استقبال نوروز می‌روند.

وی افزود: امسال ابتکاری داریم که در شبکه سه و یک رخ می‌دهد و ما با افرادی مواجه هستیم که برجستگی آن‌ها در استعداد آن‌هاست؛ در شبکه یک هم چهره‌های مردمی که جشنواره‌اش اکنون در حال برگزاری است حضور می‌یابند. آنها که در اقصی نقاط کشور دارای استعداد هستند ولی امکان ظهور و بروز در منطقه خودشان وجود نداشته و در این برنامه‌ها حضور می‌یابند.

برای سال ۹۸ امیدواریم در هر فصل یک سریال طنز داشته باشیم. با مهران مدیری، جواد رضویان و… هم صحبت کرده‌ایم و در تدارک ساخت سریال‌های طنز هستیم معاون سیما ادامه داد: در کنار این برنامه‌های تحویل سال، برنامه‌های نوروزی را هم داریم. سه سریال نوروزی در شبکه یک، دو و سه داریم و شبکه پنج هم مجموعه «عطسه» را پخش می‌کند. شبکه دو سریال «بالش‌ها» را پخش می‌کند. امیدواریم کار «کلاه قرمزی» برسد و ما تمهیدات آن را فراهم کرده‌ایم. همچنین ۱۴۰ فیلم سینمایی ایرانی و خارجی را برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته‌ایم. 

میرباقری افزود: در نوروز ۹۸ سه سریال جدید و ۶ سریال تأمینی روی آنتن داریم و بازپخش همه اینها را خواهیم داشت و به نوعی در یک رویکرد جدید، شبکه مجازی میان شبکه‌های مختلف راه انداخته‌ایم که هرکس علاقمند است بتواند بازپخش‌ها را دنبال کند.

وی همچنین گفت: در نوروز رژیم غذایی مردم بهم می‌ریزد و ما در شبکه سلامت ویژه‌برنامه‌هایی داریم که به این موضوع می‌پردازد.

معاون سیما تأکید کرد: تلاش داریم بهار سال ۹۸ را بهتر از همیشه شروع کنیم. به محض اینکه ایام نوروز تمام شود برنامه‌های رمضان را طراحی می‌کنیم. امید شادابی و نشاط را برای مردم به ارمغان بیاوریم تا کشور بتواند از مشکلات رد شود.

مذاکره با مهران مدیری برای ساخت سریال در سال ۹۸

وی در ادامه در توضیح بیشتر از سریال‌ها عنوان کرد: سریال «ن. خ» و همچنین سریال «مر قانون» که ممکن است نام آن تغییر کند در فضای طنز ساخته شده‌اند. سریال «بر سر دوراهی» هم قصه شیرینی دارد که البته در فضای طنز تعریف نمی‌شود.

میرباقری افزود: ما سال ۹۸ را با سریال‌های طنز تازه‌ای را استارت می‌زنیم و امیدواریم در هر فصل یک سریال طنز داشته باشیم. با آقایان مهران مدیری، جواد رضویان و… هم صحبت کرده‌ایم و در تدارک ساخت سریال‌های طنز هستیم.

معاون سیما ادامه داد: شبکه سه برنامه نوروزی‌اش را به گونه‌ای طراحی کرده که منتخبان برنامه «عصر جدید» به برنامه بیایند، بنابراین علیخانی به عنوان مجری برنامه سال تحویل انتخاب شده است. هر چند که او چندین سال اجرای این برنامه را برعهده دارد.

میرباقری درباره اینکه چرا مجریان باید حتماً در شبکه‌های خود به اجرای برنامه بپردازند، توضیح داد: تخلفاتی گاهی صورت گرفته و ما دستور داده‌ایم که مجریان در برنامه‌های خودشان باشند مثلاً از آقای دلاوری خواستیم فقط در شبکه پنج باشد. اصل بر این است که مجریان خاص هر شبکه در شبکه خود برنامه اجرا کنند و اگر قرار شد از شبکه‌ای به شبکه دیگر بروند باید با اجازه آن شبکه این کار صورت بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب چهره‌های مردمی در برنامه تحویل سال شبکه یک نیز گفت: این چهره‌ها افرادی بودند که هر یک واقعه‌ای مردمی را رقم زد ند و مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفتند.

متهم رأی‌گیری «جام‌جم» مشخص شده است

میرباقری در پاسخ به مهر درباره حاشیه‌های جشنواره جام جم توضیح داد: ما در سال ۹۷ چهار عنوان دیگر به بخش‌های جشنواره جام‌جم اضافه کردیم؛ بخش برنامه‌های ترکیبی برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب، دوبلاژ و فصای مجازی. در کنار این‌ها یک نظرسنجی به طور کلی در طول سال میزان بیننده و رضایت از برنامه‌ها را بررسی می‌کرد، اما این نظرسنجی کفایت نمی‌کرد و برنامه‌ها و سریال‌ها ابعاد دیگری هم دارند که مردم نسبت به آنها هم اقبال نشان می‌دهند. امتیازدهی این بخش با نظرسنجی‌های عمومی تفاوت می‌کند. شأن نزول بخش مردمی جشنواره جام‌جم به‌عنوان یک بخش مکمل همین بود.

وی افزود: دولت مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد. ما مثل سنوات قبل با یکی از این شرکت‌ها وارد قرارداد شدیم. جمع‌آوری آرا اگر پیامکی بود، پیامک سریعاً بازخورد داشت و برای مردم پیامک می‌آمد که رای داده‌اند. نکته دیگر این بود که همه می‌توانستند ببینند رای‌ای که می‌دهند چه تغییری در آرا بوجود می‌آورد. این سبکی بود که ما طراحی کردیم اما همه در روز جمعه متوجه شدند اختلالی در آرا بوجود آمده است و خود ما آن اعلام کردیم از طریق فتا پرونده تشکیل دادیم.

معاون سیما ادامه داد: دراین موضوع چند فرضیه وجود داشت. یک فرضیه این بود که اختلال صورت گرفته و دیگری این بود که به صورت واقعی آرا جا به جا شده است؛ برهمین اساس رای‌گیری متوقف شد.

میرباقری با تأکید بر وجود «قانون تجارت» در کشور گفت: دولت در اجرای این قانون ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد براساس همین قانون باید آن را پیگیری کرد. پیش از این هم بانک مرکزی در این باره با وزارت ارتباطات این مطلب را مطرح کرده بود که «یو اس‌اس‌دی» ها مشکل دارند. بین آقایان جهرمی وزیر ارتباطات و ولی‌الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی بحث‌هایی در این باره طی سال گذشته درگرفته بود و جهرمی عنوان کرده بود آنها کارشان را انجام دهند و صیانت می‌شوند.

وی افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر. یک متهم مشخص شده است که چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.

مذاکره برای تولید «کلاه قرمزی ۹۸»

معاون سیما در پاسخ به پرسش دیگر درباره مجموعه «کلاه قرمزی» عنوان کرد: از ۶ ماه گذشته مذاکره‌ای برای تولید مجموعه جدید کلاه قرمزی داشته‌ایم که درباره مسایل و منابع مالی نیز صحبت شده است. امیدواریم ان را برسانند که در اعیاد سال ۹۸ از آن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مجموعه «کلاه قرمزی» و شرایط تولید آن گفت: عوامل تولید «کلاه قرمزی» لوکیشن را انتخاب و قصه را هم نهایی کرده‌اند و فقط مانده کار تولید مقابل دوربین آغاز شود.

سریال‌های عمومی با نرخ متوسط یعنی میانگین هر دقیقه حدود ۴ تا ۵ میلیون ساخته می‌شود اما سریال‌هایی مثل «سلمان» هر دقیقه‌اش چند ۱۰ میلیون نیاز دارد و اگر ما بخواهیم هر سال سریال الف‌ویژه بسازیم کل معاونت‌ها باید تعطیل شود میرباقری در پاسخ به سوال دیگری درباره تهیه‌کننده‌هایی که بودجه را می‌گیرند و دستمزد عوامل سریال‌ها را پرداخت نمی‌کنند عنوان کرد: درباره این سریال‌ها، که اعتبارات در اختیار تهیه‌کننده قرار گرفته و عوامل نتوانسته‌اند مزد خود را دریافت کنند، منبعی مشخص شد تا از طرف «سیما فیلم» پول‌ها تسویه شود. البته تهیه‌کننده این یکی دو کار که متخلف بوده‌اند از این کارها کنار گذاشته شدند.

وی درباره اینکه چرا وقتی تهیه‌کننده «دیوار به دیوار» از تهیه‌کنندگی سریال کنار گذاشته شد، پس از آن به عنوان تهیه‌کننده مسابقه «برنده باش» در نظر گرفته شد، هم اعلام کرد: این کار تخلف بود.

معاون سیما در پاسخ به پرسش دیگر درباره سریال‌های فاخر و الف ویژه عنوان کرد: ما سریال‌های عمومی داریم که با نرخ متوسط یعنی میانگین هر دقیقه حدود ۴ تا ۵ میلیون ساخته می‌شود اما سریال‌هایی مثل «سلمان» هر دقیقه‌اش چند ۱۰ میلیون نیاز دارد و اگر ما بخواهیم هر سال سریال الف ویژه بسازیم کل معاونت‌ها باید تعطیل شود. الان دو سریال «سلمان» و «موسی» چند صد میلیارد هزینه دارد. بنابراین شاید دیگر نتوان سریال الف ویژه تا سال‌های آینده ساخت اما می‌توان در ردیف سریال‌های الف فاخر پروژه‌ای را ساخت.

میرباقری ادامه داد: ما از دوستان خواسته‌ایم که سریال‌هایی با هزینه پایین‌تر بسازند که همان آثار فاخر هستند و از جمله آنها سریالی درباره خواجه نصیرالدین طوسی، شهید باکری و شهید همت است. همچنین برای دوره تاریخی بعد از شهادت امام رضا (ع) تا غیبت حضرت مهدی (عج) سریالی را طراحی کرده‌ایم که به حوادث آن مقطع تاریخی می‌پردازد. سریال صیاد شیرازی را هم داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روایت شهاب حسینی در یک انیمیشن عنوان کرد: پیشنهادهای مختلفی برای حضور شهاب حسینی در تلویزیون و شبکه نسیم داشتیم که به طور مثال یک برنامه ترکیبی در شبکه نسیم داشته باشد اما قرار شد صداپیشگی انیمیشن شکرستان را بر عهده داشته باشد و امیدواریم در امتداد سال ۹۸ کارهای دیگری نیز در تلویزیون داشته باشد.

میرباقری درباره برنامه‌های موسیقایی نوروزی هم گفت: در شبکه پنج و شبکه چهار دو برنامه موسیقایی خواهیم داشت.

معاون سیما درباره تکلیف اپیزود ویژه «پایتخت» گفت: این اپیزود قرار بود ساخته شود و مرحوم الوند نیمی از متن را نوشته بود و عوامل اماده بودند تا ۱۵ اسفند کار را کلید بزنند. همه علاقمند بودیم که این کار ساخته شود و سیروس الوند هم درخواست کرد که برای امسال ساخته شود اما عوامل اعلام کردند که حال روحیشان خوب نیست و قصه هم کامل نیست. فعلاً چند پیشنهاد مطرح است اما آنها همچنان تعهدی برای ساخت یک فیلم تلویزیونی دارند یکی از پیشنهادات این است که قصه از حالت نوروزی خارج شود و برای عید فطر ساخته شود. در حال حاضر برای سریال «پایتخت» نوروز ۹۹ نیز در حال مذاکره هستیم.

توقف سریال کمال تبریزی برای برخی ملاحظات

وی در بخش دیگر نشست درباره توقف سریال کمال تبریزی با نام «الف ویژه» هم توضیح داد: ما از تهیه‌کننده و کارگردان خواسته‌ایم بعد از چند صد دقیقه، تصاویر کار را برای ما بفرستند و اگر کیفیت بالا نباشد از آنها می‌خواهیم مسیر دیگری را بروند. سریال تبریزی هم سه قسمت ساخته و تدوین شد و تحت بازبینی سیما فیلم قرار گرفت و اکنون قرار است با در نظر گرفتن این ملاحظات تغییراتی داشته باشد.

متاسفانه حمایت‌های دولت به لحاظ بودجه بسیار ضعیف است و مقرر کرده‌اند نیازهایمان را از منابع غیردولتی دربیاوریم. اگر حداقل منابع مالی در اختیارمان قرار نگیرد دچار مشکل جدی می‌شویم. ما شاکی درجه یک این معضل هستیم میرباقری درباره اقداماتی که قرار است نسبت به بیانیه اخیر رهبر انقلاب با عنوان «گام دوم انقلاب» و سخنان ایشان درباره به صداوسیما در این سازمان صورت بگیرد، به ملاقات‌هایی که با رهبر انقلاب داشته‌اند اشاره و عنوان کرد: مخاطب مستقیم آقا در یکی از این یادداشت‌ها تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان بودند. هم سیمافیلم هم شبکه‌ها درگیر موضوعات موردنظر در یادداشت مذکور شده‌اند.

پایان «خندوانه» دروغ است

وی در بخش دیگر در پاسخ به سوالی درباره پایان ساخت برنامه «خندوانه» گفت: اینکه خندوانه دیگر قرار نیست پخش شود، دروغ است. البته بعد از نوروز تا رمضان دوستان استراحت می‌کنند و سال آینده بعد از محرم و صفر دوباره روی آنتن می‌روند. در ایام نوروز پنج شب «خندوانه» و دو شب «دورهمی» روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

اسپانسرها گرفتاری زیادی ایجاد کرده‌اند

میرباقری در بخش دیگر درباره حمایت مالی اسپانسرها از تولیدات تلویزیونی گفت: اسپانسرها به عنوان بازیگران اصلی میدان، گرفتاری زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند و به هر میزان حضورشان بیشتر شود کار غیرحرفه‌ای می‌شود.

وی افزود: متاسفانه حمایت‌های دولت به لحاظ بودجه بسیار ضعیف است و حتی به نیمی از نیازهای ما پاسخ نمی‌دهد و مقرر کرده‌اند نیازهایمان را از منابع غیردولتی دربیاوریم. درحالی که اگر حداقل منابع مالی در اختیارمان قرار نگیرد دچار مشکل جدی می‌شویم. ما شاکی درجه یک این معضل هستیم. اتفاقی که در جشنواره جام جم رخ داد هم چون یک برنامه وارد مشکل شد، می‌توان حدس زد مشکل از کجاست ولی چون به طور مشخص اعلام نشده ما هم چیزی بیان نمی‌کنیم با این حال اگر پیگیری جدی ما نبود مشکلات بیشتری رخ می‌داد.

«دورهمی» تقلیدی نیست

میرباقری در پاسخ به آخرین سوال درباره تقلیدی بودن برنامه‌هایی چون «عصر جدید» و «دورهمی» گفت: فکر نمی‌کنم کار آقای مدیری تقلیدی باشد. شکل دکور کپی بود که آن هم هیچ ایرادی ندارد. در این برنامه کار بومی ما انجام می‌شود و فرهنگ اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد.

وی افزود: تقلید وقتی است که هیچ خلاقیتی در آن نباشد ولی برنامه‌هایی هست که در اکثر جهان مورد توجه قرار گرفته و در کشور ما نیز ایرادی برای ساخت آن وجود ندارد. برنامه خندوانه و دورهمی همچنان دو برنامه بالای ۶۵ درصد رضایت مردمی ما هستند. جامعه ما این برنامه‌ها را برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفرح ارزیابی می‌کنند.