دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: نباید اجازه دهیم که کالای دانش‌بنیان ایران ساخت اعتبار و کارآمدی خود را از دست بدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت افزایش جسارت مدیران در خرید کالاهای ایران ساخت، بیان کرد: متاسفانه هنوز به طور شایسته شرکت‌های دولتی خواهان خرید محصولات دانش‌بنیان ایرانی نیستند و برخی از شرکت‌های دانش بنیان از این موضوع شکایت دارند.

وی افزود: نباید برای تهیه یک محصول به واردات خارجی اتکا کنیم. باید تلاش کنیم که کالای دانش‌بنیان ایران ساخت اعتبار و کارآمدی خود را نشان دهد.

به گفته کرمی، حوزه علمی و فناوری عرصه ای با ریسک بالا است؛ اما باید مدیران با پذیرش این ریسک، به رشد و رونق کالای ایران سخت و تولیدات داخلی کمک کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ادامه داد: شرکت‌های مصرف کننده کالا‌های دانش بنیان اطمینانی برای خرید محصولات  داخلی ندارند و همانطور که رئیس جمهور در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری پردیس اعلام کردند باید برای رشد شرکت‌های دانش بنیان در ایران، مدیران جسارت، شجاعت و ریسک لازم را داشته باشند.

فضا را برای ورود دانشمندان به اقتصاد باز کنیم

کرمی همچنین با بیان اینکه باید به دانشمندان خود فضای مناسبی دهیم تا آنها هم بتوانند در جامعه جهانی مشهور شوند، گفت: تا زمانی که مدیران ما شجاعت خرید محصولات ایرانی ساخت را نداشته باشند اقتصاد دانش بنیان آنطوری که شایسته است رونق نمی‌گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: برای مثال همان‌طوری که فوتبالیست‌های ما به تیم‌های مطرح اروپایی می‌روند و آنجا کارآمدی خود را در مقایسه با دیگران نشان می‌دهند، باید درهای اقتصادی را به روی دانشمندان کشور باز کنیم.  

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که باید محیطی ایجاد کنیم تا دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از شناخته شدن در جامعه جهانی در داخل مورد استفاده قرار بگیرند.

وی درباره خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بیان کرد: تا زمانی که ریسک خرید محصولات دانش‌بنیان در داخل کشور از بین نرود و مسئولان ما شجاعت خرید محصولاات ایرانی را پیدا نکنند، خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان نشان داده نمی‌شود و توانمندی آن‌ها بروز نمی‌کند.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور را افزایش دهیم

کرمی با اشاره به عملکرد شرکت‌های دولتی در مقابل کالا‌های دانش بنیان، گفت: در بازدیدی که از یک شرکت دانش بنیان داشتیم مدیر عامل این شرکت از امتناع مدیران داخلی برای خرید محصولات شرکت خود گلایه مند بود. متاسفانه شرکت های محدودی ریسک خرید محصولات دانش بنیان را می پذیرند.  

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شرکت‌های دولتی باید جوابگو باشند که چرا از شرکت‌های دانش بناین داخلی خرید نمی‌کنند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود شرکت‌های دانش بنیان در داخل و خارج خود را به خوبی نشان ندهند وجود همین مشکلات است.

به گفته وی، زمین بازی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان نیست. برای حل این مشکلات، مدیران دولتی و افرادی که ساختار‌های بزرگ اقتصادی را در دست دارند، باید سهم عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دهند.

کرمی با اشاره به بستر سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: معاونت علمی تمام تلاش خود را در هیات دولت به کار گرفته و در همین راستا چندین آیین نامه و تصویب نامه تهیه شده است. هر شرکتی که به معاونت علمی مراجعه می کند، نماینده تام‌الاختیار  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای بررسی، پیگیری و حل مشکلات آنها، کار خود را آغاز می کند.

کرمی همچنین تصریح کرد: حمایت از محصولات دانش بنیان را در ابتدا به صورت گفتمان پیش می‌بریم و اگر مشکلات به صورت قانونی برطرف نشود، وارد اقدام عملی و پیگیری از سمت رئیس جمهور و وزرا می‌شویم.