سعادت‌فومنی، ارتباط سیستماتیک گروه‌ها و هسته‌های تحقیقاتی با یکدیگر را امری مؤثر در بهبود نتایج طرح شهید احمدی‌روشن قلمداد و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح شهید احمدی روشن مشارکت و همکاری تیم‌ها با یکدیگر است که می‌توانند این مهم را در قالب برگزاری جلسات در کنار یکدیگر  محقق کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در راستای زمینه‌سازی برای ایجاد کارآفرینی و ثروت‌آفرینی از داشته‌های علمی و تحقیقاتی با رویکرد کارِگروهی، نشست هم‌اندیشی اساتید سومین دوره طرح شهید احمدی روشن با حضور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و با هدف ارزیابی فصل اول اجرای سومین دوره طرح برگزار شد.

در این نشست، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: روحیۀ نشاط، امید و خودباوری اساتید نقش بسزایی در توسعۀ کیفی طرح شهید احمدی‌روشن و تحقق اهداف تعیین‌شده در  آن دارد.
 

وی با اشاره به نقش مهم طرح شهید احمدی‌روشن و اثرگذاری آن در توسعه منابع انسانی ارزشمند کشور، افزود: مشکلات و مسائل گوناگونی در کشور وجود دارد که تنها با تزریق تفکر و ایده‌ نخبگانی و البته عملیاتی‌شدن آنها قابل رفع است.

سعادت‌فومنی ادامه داد: محور فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای‌برتر در رده‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی و تسهیل و تسریع روند حرکت آنها در مسیر نخبگی است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شاخصه‌های طرح شهید احمدی‌روشن و لزوم عملیاتی‌شدن ایده‌های نخبگانی، اظهار داشت: قطعاً با توجه به امکانات محدود موجود نمی‌توان همه الزامات یک پروژه صنعتی را در این طرح فراهم کرد؛ با این حال بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را برای پیشرفت تیم‌های تحقیقاتی این طرح انجام داده و می‌دهد.
 

وی در بخش دیگری از این نشست، ترویج و نهادینه‌کردن فرهنگ کارِگروهی، پرورش و بکارگیری دانشجویان مستعد و ارائه امکانات به آنان برای ارتقاء توانایی‌های عملیاتی را از مهمترین رویکردهای پروژه‌های طرح شهید احمدی روشن برشمرد و یادآور شد: اساتید طرح شهید احمدی‌روشن در خصوص تجهیزات مورد نیاز می‌توانند با مرکز خدمات آزمایشگاه کشور و دیگر مراکز مرتبط هماهنگ شوند و از امکانات موجود برای پیشبرد طرح استفاده کنند.

وی ارتباط سیستماتیک گروه‌ها و هسته‌های تحقیقاتی با یکدیگر را امری مؤثر در بهبود نتایج طرح شهید احمدی‌روشن قلمداد و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح شهید احمدی روشن مشارکت و همکاری تیم‌ها با یکدیگر است که می‌توانند این مهم را در قالب برگزاری جلسات در کنار یکدیگر  محقق کنند.


در این نشست اساتید حاضر در طرح شهید احمدی‌روشن به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.


***

لازم به ذکر است، طرح شهید «احمدی روشن» پس از اجرای آزمایشی، از اردیبهشت‌ماه سال 96 با حدود 10 طرح آغاز به کار کرد که در این بین برخی از طرح‌ها با موفقیت کامل تحویل مشتری شد و برخی دیگر با رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده در مسیر جذب اسپانسر و تجاری‌سازی و یا معرفی به مراکز رشد قرار گرفتند.

دوره دوم از اسفندماه سال 96 با 14 پروژه آغاز به کار کرد. در این دوره از طرح با حضور سه پروژه با موضوعات علوم‌انسانی و دو پروژه با موضوعات مرتبط با علوم‌پزشکی، تنوع بیشتری در پروژه‌ها پدید آمد و همچنین امکان بهره‌مندی از حضور طیف گسترده‌تری از مستعدان‌ فراهم شد. به طوریکه تعداد دانشجویان فعال این دوره به عدد 145 رسید.

دانشجویان رشته‌هایی همچون بیوشیمی، شیمی کاربردی، نانوفناوری، محیط‌زیست، اقتصاد، حقوق، مدیریت، زیست‌فناوری، فیزیک پزشکی، ژنتیک، زیست‌شناسی مولکولی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، در این دوره حضور داشتند.

در این دوره کارگاه‌هایی با موضوعات  نقش مذاکره در فرایند سیاست‌گذاری، اصول نامه‌نگاری و آیین نگارش، مدل کسب‌‎و‌کار، هوش هیجانی، خلاقیت و ایده‌یابی، ارتباط اثربخش، به طور مستمر و منظم برای دانشجویان همکاری برگزار شد.

حمایت بنیاد از طرح‌های این دوره در انتهای دی‌ماه 97 به پایان رسید و گروه‌های حاضر در این دوره وارد فاز تجاری‌سازی دستاوردهای خود با مشورت پارک علم‌و‌فناوری و معاونت علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری شدند.

طرح شهید احمدی روشن در دوره سوم، در دو جبهه، «توسعه بیش از پیش هسته‌های فعال در استان تهران» و «اجرای طرح در استان‌های دیگر» در راستای توسعه عدالت آموزشی به اجرا درآمد.

در فراخوان اول از دوره سوم طرح احمدی روشن، ثبت‌نام در 63 طرح پیشنهادی از انتهای مهرماه سال 97 آغاز و از میان حدود 1200 متقاضی ثبت‌نام‌کننده، پس از طی مراحل مصاحبه توسط اساتید، حدود 400 نفر انتخاب شدند و 57 طرح نیز به حدنصاب رسید؛ به این ترتیب این 57 هسته از اواسط آذرماه فعالیت خود را آغاز کردند.

در این دوره از طرح علاوه بر کارگاه‌های برگزار شده در دوره دوم، کارگاه‌های دیگری نظیر مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه، سخنرانی حرفه‌ای و ارائه مؤثر، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری، اصول حسابداری و مدیریت زمان و استرس نیز برای مشمولان دوره سوم برگزار شد.

با پایان یافتن طرح‌های دوره دوم در انتهای دی‌ماه 97، تعداد دیگری از پروژه‌ها در فراخوان دوم طرح، برای ثبت‌نام به اطلاع مستعدان رسید و 10 طرح دیگر با حضور حدود 100 نفر از مستعدان‌ استان تهران در اسفندماه سال 97 کلید خورد تا تعداد دانشجویان و فعالان حاضر در طرح‌های دوره سوم شهید احمدی روشن، به عدد 500 نزدیک شود.

اجرای طرح در استان‌های خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی فاز دیگر گسترش طرح «احمدی روشن» در سال 97 بود که با اضافه شدن حدود 10 طرح دیگر در این استان‌ها از اوایل اسفندماه، تعداد پروژه‌های فعال دوره سوم طرح مجموعاً به حدود 80 پروژه و تعداد دانشجویان فعال در طرح به عدد 600 رسیده است.