توسعه فناوری‌های مکان محور به عنوان یک ابرفناوری نوظهور و در حال رشد، در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. در راستای توسعه این فناوری، بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌های مکان محور در کشور ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیشرفت اینترنت، در کنار دستاوردهایی مانند فناوری وایرلس و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند، فرصت‌هایی برای رشد خدمات اینترنت محور در دنیا ایجاد شده است. این خدمات که با عنوان خدمات مکان محور نیز شناخته می شود مورد توجه تمامی کشورهای توسعه یافته قرار دارد و برنامه های توسعه این ابرفناوری در کشورها در حال تدوین و اجرا است.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با هدف توسعه فناوری های مکان محور که نقش بسزایی در هوشمندسازی حمل و نقل در کشور دارد، اقدام به تشکیل «گروه فناوری های مکان‌محور» کرده است.

 

به‌روزرسانی بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان مکان محور در سال 98

از جمله الزامات آغاز فعالیت رسمی گروه فناوری های مکان‌محور در این ستاد، تشکیل بانک اطلاعاتی شرکت های دانش بنیان حوزه مکان محور بود. 

شناسایی تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و رصد آمار و اطلاعات در زمینه محصولات و خدمات مربوط به حوزه فناوری های مکان محور به‌عنوان زیربنا و زیرساخت این گروه یک امر ضروری بود. به همین دلیل این گروه نوپا اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی شرکتهای دانش بنیان در این حوزه کرد. این بانک اطلاعاتی ارزشمند که برای تحلیل روند تکنولوژی کشور در این حوزه و افزایش همکاری با سایر مجموعه ها بسیار تاثیرگذار است، سال آینده؛ به روزرسانی خواهد شد.

شرکت‌های موجود در این بانک اطلاعاتی شامل شرکت‌های فعال در زمینه‌های تخصصی «سامانه‌های ناوبری»، «کنترل هوشمند ترافیک شهری و جاده‌ای»، «کنترل سامانه حمل‌و‌نقل عمومی»، «طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته الکترونیکی زمینی ‌جهت‌یابی»، «طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته ناوبری و موقعیت‌یابی»، «طراحی و ساخت ادوات پیشرفته دورسنجی»، «فرمان از دور و ثبت اطلاعات»، «سامانه‌های مکان‌محور (LBS)»، نسامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)»، «سامانه‌های ناوبری و موقعیت‌یابی»، نزیرساخت خدمات مکان‌محور (نقشه»، «مکان‌یابی بر اساس BTS/WiFi» می شود.

بررسی‌‌ها درباره به‌کارگیری خدمات مکان محور در ۲۲ کشور مختلف نشان می‌دهد موقعیت مکانی به‌طور قابل توجهی بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. آنها ابزار قدرتمندی برای طراحان و مجریان سیاست‌‌های اقتصادی و کسب و کارها هستند. برای نمونه، نقشه‌های دیجیتالی موقعیت مکانی تقریبا یک هزار میلیارد دلار از فروش کسب و کارها را پشتیبانی می‌کند.