رئیس بنیاد ملی نخبگان، در سالی که گذشت تاکیدی ویژه بر نقش کسب‌وکارهای استارتاپی در ارتقای جامعه و تحول اقتصاد داشت و از ضرورت ایجاد یک محیط مساعد برای کمک به بلوغ و رونق یافتن این کسب‌وکارها سخن گفت.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ حالا استارتاپ‌ها رنگ و بوی تازه‌ای به زندگی روزمره بخشیدند و نگاه تحول‌آفرینشان مشکلات زندگی را کم‌تر کرد و راه را روشن‌تر.

با سر برآوردن استارتاپ‌های پر جنب‌جوش و خلاق، تصویر تازه‌ای فراروی زندگی این روزها و آینده ما در حال ترسیم شدن است. استارتاپ‌ها هرکدام تکه ای از پازل زندگی را تکمیل می‌کند و خدمتی نو به شهروندان، معنا و تعریف جدیدی از زندگی ارائه می‌دهند.

بر همین اساس معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از اهمیت استارتاپ‌ها و حیات تازه‌ای می‌گوید که این کسب‌وکارها در اقتصاد و زندگی جامعه دمیده‌اند می‌گوید.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت اجتماعی توسط کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: چندین هزار شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند که با تحول‌آفرینی خود توانسته‌اند حرکتی اجتماعی در جامعه و فضای کسب و کار کشور ایجاد کند.

او، به این‌که نسل جدید کارآفرینان دانش‌بنیان و استارتاپی فرهنگ جامعه و کسب و کار را متحول می‌کند، اشاره‌ای داشت و ادامه داد: در پی تلاش برای ایجاد یک محیط کسب و کار مساعد برای این کسب و کارها هستیم. نسل جدیدی از کارآفرینان به جامعه وارد شده است که نه تنها با ایده‌های نوآورانه مشکلات جامعه را حل می‌کند بلکه در آینده‌ای نزدیک ساختارهای سنتی اقتصاد را متحول خواهد کرد.

اکوسیستم استارتاپی ایران منحصر به‌فرد است

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که بسیاری از کشورهای همسایه موفق نشدند به پویایی اکوسیستم استارتاپی ایران برسند، افزود: ایران دارای اکوسیستم استارتاپی منحصر به فردی در منطقه است که در زمره بهترین‌ها در دنیا قرار دارد. طی چند سال گذشته توانسته‌ایم محیط مساعدی برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپی کشور ایجاد کنیم که فعالان این عرصه بتوانند با ایده‌های نوآورانه خود زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

ستاری ادامه داد: ما یک فضای دو در دو را برای فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم کردیم. خوشبختانه با ایجاد این محیط بیش از 4200 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند و سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: توسعه کسب و کارهای فناور و استارتاپ ها به عنوان برنامه اولویت دار دولت دنبال می شود چرا که تضمین آینده موفق اقتصادی با محور تقویت فناوری و تبدیل ایده به عمل رقم می خورد.

حضور بیش از 6هزار استارتاپ در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری‌ تاکید کرد: توسعه فرهنگی اقتصاد دانش بنیان مهمترین کاری است که این حوزه باید انجام شود که در سال های اخیر به صورت جدی دنبال می شود ولی بخش عمده ای از این اقدامات ایجاد باور در مردم نسبت به اهمیت سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی و ایده پروری است.

به گفته ستاری، الان بیش از شش هزار استارت آپ در کشور وجود دارد که اغلب توسط جوانان اداره می شود و به زودی گستردگی و تاثیر خود را در توسعه کشور ایفا خواهد کرد.

 کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی را پیروز کارزار با فضای سنتی و رانتی دانست و گفت: بخش سنتی باید بداند که هرجا یکی از همین استارتاپ‌ها سر برآورد، پیروز میدان است و راه ماندگاری کسب و کار‌های سنتی حمایت و همراهی با این استارتاپ‌ها است. با همین تحول است که اکنون ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم. این کسب و کار‌ها راهی ندارند جز این که روی ایده‌های این جوانان سرمایه گذاری کند.

ستاری، تعریف تازه توسعه را نرم‌افزاری و متکی به سرمایه‌های انسانی جوان و خلاق دانست و گفت: متاسفانه در اقتصاد نفتی این باور نادرست وجود دارد که همه چیز وابسته به پول است به‌طوری‌که دانشگاه، نوآوری و پیشرفت و در نهایت سعادت جامعه در گروی برخوردار بودن از دارایی‌های مادی خلاصه می‌شود. در حالی‌که تجربه‌های موفق جهانی ثابت کرده است وجود زیست‌بوم مساعد برا بروز نوآوری‌ها، کارآفرینی و کار فناورانه، مهم‌ترین لازمه و پیش نیاز توسعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که نطفه نسل تازه‌ای از کارآفرینان در سپهر اقتصاد کشور بسته شده است، ادامه داد: تعدادی از این نطفه‌های خلاق و کارآفرین که در روز‌های اول تصویری از رشد خارق العاده شان نبود، اکنون به یک قدرت توانمند در اقتصاد بدل شده اند. بسیاری از استارتاپ‌های خدماتی ما هفته¬ای ۱۰ درصد رشد می‌کند و هر روز، یک محصول یا خدمت تازه را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

ستاری، راه پر پیچ و خم استارتاپی‌ها و ضرورت ایستادگی شان در این راه را با مثالی روشن می‌کند: به گفته گاندی، نخست شما را نادیده می‌گیرند بعد به شما می‌خندند، سپس با شما مبارزه می‌کنند و در نهایت شما پیروز می‌شوید. پیروزی متعلق به کسب و کار‌های دانش بنیان و استارتاپی است و خواهشم این است مردم و مسئولان، کارآفرینان را داشته باشند و میدان لازم برای بروز خلاقیت و نوآوری جوانان را فراهم کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از جایگاه والای کارآفرین و ضرورت نگاه ویژه جامعه به کارآفرین گفت و ادامه داد: هیچ فرد یا دستگاهی نباید خود را از یک کارآفرین برتر بداند، زیرا کارآفرینی که افرادی را به اشتغال بگمارد و چراغ خانه‌هایشان را روشن کند مقدس است.