معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری سال گذشته یعنی 1397، میهمان تعدادی از کشورهای اروپایی و آفریقایی شد تا زمینه تعامل میان نهادهای علمی، فناوری و دانش‌بنیان دو کشور با ایجاد یک بستر مشترک همکاری دوجانبه هموار شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ تعامل مهم‌ترین لازمه توسعه زیست‌بوم و زیست‌بو مهم‌ترین نیاز برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی است و از همین رو، یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری همکاری و همراهی با کشورهای دنیا در راستای تبادل تجربه‌های و فراهم کردن یک بستر مناسب فعالیت بین المللی کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی دنبال می‌کند

بلژیک میزبان توانمندی‌های علمی و فناورانه ایران شد

آخرین روزهای خردادماه 97، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای شرکت در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی و فناوری ایران و اروپا، در راس هیاتی بلندپایه، عازم بروکسل شد.

این همایش با موضوع همکاری های اقتصادی و فناوری، به همت موسسه مطالعاتی روند و با همکاری وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بروکسل مقر اتحادیه اروپا برگزار شد و بر محوریت همکاری های طرفین بر روی موضوعاتی چون توسعه اقتصادی و فناوری، رشد جامعه استارتاپی و نیز بین‌المللی سازی شرکت های دانش بنیان استوار بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه این همایش که میزبان سیاست گذاران و تصمیم‌گیران عالى‌رتبه و مدیران ارشد اجرایى از ایران، اروپا و سایر نقاط جهان بود سخنرانی کرد.

در این همایش دو روزه، نشست های تخصصی با موضوعاتی چون «چشم انـداز استـارتاپ هـا در ایـران»، «مشـارکت در حـوزه فین تک (فنـاورى ها و نـوآورى هاى مـالى)»، «سرمایه گـذارى و کسب و کـار در ایـران»، «انـرژى و منـابع ملى» و «صنـدوق هـاى سرمـایه گـذارى» نیز برگزار شد.

ستاری در این همایش بیان کرد: در سه سال اخیر، پلتفرمی برای همکاری با دانشمندان و کارآفرینان ایرانی که در خارج کار می کنند، تأسیس کردیم. این پلتفرم، فارغ التحصیلان ایرانی مقطع دکترا از 100 دانشگاه برتر جهان، اعضای 200 دانشکده برتر و همینطور کارآفرینان و کارشناسانی که در شرکت های برجسته فناوری، کار می کنند را خطاب قرار می دهد.

وی اظهار داشت، این پلت فرم می تواند توسط یک رویه راحت و سریع برای یافتن ایده ها و کانال های همکاری، منجر به پیوند ارتباطی بین دانشمندان ایرانی در آمریکا، اروپا و استرالیا با تقریباً 60 دانشگاه ایرانی و مراکز تحقیق شود. بیش از چهارو 200متخصص و محقق ایرانی به شکلی از این پلت فرم برای بازدید از کشور، بهره برده اند و پروژه های همکاری با شرکای ایرانی را شناسایی کردند.

استقبال آفریقای جنوبی میزبان توانمندی‌های فناورانه ایران

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به دعوت رسمی وزیر علوم و فناوری آفریقای جنوبی، در راس یک هیات تجاری و فناور شامل 46 نفر از مدیران صندوق های تامین مالی و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت و زیست فناوری، معدن و صنایع معدنی، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات و برق و الکترونیک به دو شهر پرتوریا و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی سفر کرد.

در این سفر که با هدف توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و گسترش کسب و کار بین المللی انجام شد  و به مدت 4 روز ادامه داشت، فعالان شرکت های دانش بنیان ایرانی با شرکت های متناظر خود در آفریقای جنوبی و در محل اتاق بازرگانی آفریقا مستقر در ژوهانسبورگ دیدار و گفت‌وگو کردند

شرکت در نشست علم آفریقا و بازدید از نمایشگاه جانبی این نشست نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان ایرانی حاضر در این سفر است که نمایندگان این شرکت ها می توانند با حضور در این نشست با فضای فناوری، پیشرفت ها و نیازمندی های حوزه علم و فناوری قاره آفریقا آشنا می شوند.

آفریقای جنوبی با جمعیت و درآمد ناخالص ملی بالا با کشورهای متعددی در سراسر دنیا در حوزه اقتصادی و تجاری همکاری می کند. سفر هیات ایرانی و شرکت های دانش بنیان به آفریقای جنوبی نیز با هدف افزایش سطح همکاری ها و تجارت بین دو کشور صورت می گیرد.

ستاری که در راس یک هیات تجاری و فناور شامل 46 نفر از مدیران صندوق های تامین مالی و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت و زیست فناوری، معدن و صنایع معدنی، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات و برق و الکترونیک به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در نخستین روز از این سفر چهار روزه با انگوبانه وزیر علوم و تکنولوژی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار شرایط توسعه همکاری های فناورانه و علمی بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این سفر با هدف توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و گسترش کسب و کار بین المللی بود  شرکت های دانش بنیان ایرانی با شرکت های متناظر خود در آفریقای جنوبی و در محل اتاق بازرگانی آفریقا مستقر در ژوهانسبورگ دیدار و مذاکره می کنند.

در این سفر 4 روزه، برنامه های دیگری همچون برگزاری نشست‌های تجاری مشترک با شرکت‌های متناظر در آفریقای جنوبی و شرکت در نشست علم جنوب آفریقا و بازدیدهای صنعتی و تجاری نیز در نظر گرفته شده است.

در ادامه این سفر، معاون علمی به همراه هیات همراه خود از شورای تحقیقات علمی و صنعتی آفریقای جنوبی بازدید کرده و در ضیافت رسمی وزیر علوم و فناوری این کشور شرکت می کند.

آفریقای جنوبی مهم ترین کشور حوزه آفریقا محسوب می شود و جزء 4 کشور اولویت دار در ستاد آفریقای وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد.

بازدید از مرکز نوآوری تی‌آ

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر خود به آفریقای جنوبی، از مرکز نوآوری tia بازدید کرد.

این مرکز با سرمایه گذاری (بورسیه)، پژوهشگران و نوآوران را در زمینه‌های مختلف فناوری و نوآوری حمایت می کند. در این بازدید که با هدف شناخت ظرفیت‌های علمی و فناورانه آفریقا برای توسعه همکاری های دو جانبه صورت گرفت، ضمن ارائه گزارش از فعالیت های این مرکز، دستاوردهای مراکز نوآوری ایران نیز معرفی شد.

سفر به اوگاندا

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیئت تجاری ، علمی همراه وارد کامپالا شد و  با رییس جمهوری و وزیر علم ، فناوری و نوآوری این کشور در کامپالا دیدار کرد.

رییس جمهوری اوگاندا هم در این دیدار ضمن استقبال از مباحث مطرح شده ایران را کشوری تاثیر گذار در منطقه عنوان کرد و افزود:ایران در شرایط تحریم هم به فعالیت های تاثیر گذار خود ادامه داده است .

همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گفت و‌گو با وزیر علم ، فناوری و نوآوری اوگاندا با اشاره به دستاوردهای مختلف متخصصان ایرانی در حوزه های مختلف گفت: برای رسیدن به اقتصادی پایدار باید اکوسیستم فناوری در کشور ها به وجود آید .

ستاری افزود: ما در ایران تلاش می کنیم از اقتصاد متکی بر نفت فاصله بگیریم و در سال های گذشته با تلاش و توان متخصصان ایرانی به نتیجه مطلوب نزدیک شده ایم.

در این دیدار، رییس جمهور اوگاندا نیز ضمن استقبال از مباحث مطرح شده و توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور، گفت: ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه است و در شرایط تحریم هم به فعالیت های تاثیر گذار خود ادامه می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین با الیودا توموسیجه وزیر علم، فناوری و نوآوری اوگاندا دیدار کرد.

ستاری این دیدار، با اشاره به دستاوردهای مختلف متخصصان ایرانی در حوزه های مختلف، گفت: برای رسیدن به اقتصادی پایدار باید اکوسیستم فناوری در کشورها به وجود آید.

ستاری افزود: ما در ایران تلاش می کنیم از اقتصاد متکی بر نفت فاصله بگیریم و در سال های گذشته با تلاش و توان متخصصان ایرانی به نتیجه مطلوب نزدیک شده ایم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پس از اوگاندا راهی کنیا شد.

«کنیا» مقصد بعدی کاروان علم و فناوری ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران به کنیا رفت و با  وزیر صنعت و تجارت و رئیس سازمان سرمایه گذاری کنیا دیدار و گفت و گو کرد.

ستاری در دیدار رئیس سازمان سرمایه گذاری کنیا در خصوص تامین خط اعتباری بانکی و صادرات محصولات علمی دو کشور تاکید کرد.

موسوس ایکیارا، رئیس سازمان سرمایه گذاری کنیا نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وجود زمینه های همکاری میان ایران و کنیا گفت: کشورش برای انجام پروژه های علمی با ایران در زمینه های ict، دارویی، خدماتی و پزشکی آمادگی دارد.

در این دیدار همچنین گزارشی از فعالیت شرکت های دانش بنیان و محصولات فناوری ایرانی به رئیس سازمان سرمایه گذاری کنیا ارائه شد.

دومین نشست تجاری نیز در کنیا و با حضور شرکتهای فناور ایرانی و ۱۷۰ شرکت کنیایی برگزار شد که در این نشست ها، ذیل ۱۱ یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه بین شرکتهای ایرانی و کنیایی، مقرر شد که مواردی چون «انتقال فناوری تولید کودهای شیمیایی به کنیا»، «ایجاد خط تولید واکسنهای دامی»، «ایجاد خط تولید داروهای گیاهی»، «انجام مطالعات مشترک در زمینه سنجش ماهواره‌ای پراکندگی بیمارهای دامی و انسانی» و «همکاری در زمینه ایجاد کیف پول الکترونیکی در بستر شبکه‌های اجتماعی» بین دو کشور اجرایی شود.

حمایت دولت کنیا از گسترش روابط تجاری و علمی با ایران

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران همچنین در دیدار با «هان پیتر مونیا» وزیر صنعت و تجارت کنیا در نایروبی، به توسعه همکاری جامعه علمی با صنایع اشاره کرد و گفت: در ایران تلاش شده با توسعه همکاری صنعت و دانشگاه محصولات فناورانه جهت رفع نیاز صنایع تولید شود.

«هان پیتر مونیا» وزیر صنعت و تجارت کنیا نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و کنیا، گفت: کشورش از شروع و تداوم‌ روابط تجاری و علمی محصولات فناورانه ایرانی خوشحال است و از این موضوع حمایت می کند.

وزیر صنعت و تجارت کنیا افزود: در ایران کارخانه های خوبی وجود دارد که محصولات آنها می توانند در کنیا مورد استفاده قرار بگیرند.

دو طرف همچنین در این دیدار بر ضرورت تسهیل روند انتقال و صادرات محصولات برای شرکت های دانش بنیان ایرانی تاکید کردند.

این سفرها با هدف توسعه صادرات شرکت های دانش‌بنیان که ذیل سیاستهای تدوین شده در اسناد بالادستی و وظیفه محول شده به معاونت ذیل موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صادرات اشتغال‌زا، برنامه‌ریزی برای تقویت توان صادراتی شرکتهای دانش‌بنیان و کمک به بازاریابی شرکت ها و ورود آنها به بازارهای هدف صادراتی انجام شد.