با توجه به نقش مهم و اساسی اجتماع نخبگانی در توسعۀ پایدار اقتصادی، حمایت از ایده‌ها و اختراعات برای تبدیل شدن به محصولات و خدمات دانش‌بنیان از ضروریات رونق اقتصادی کشور به شمار می‎رود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رونق تولید یکی از ملزومات امروز کشور است تا حدی که این مهم به عنوان شعار سال نیز مطرح شده است. در این بین با توجه به نقش مهم و اساسی اجتماع نخبگانی در توسعۀ پایدار اقتصاد کشور، حمایت از ایده‌ها و اختراعات این افراد برای تبدیل شدن به محصولات و خدمات دانش‌بنیان از ضروریات است.

تجاری‌سازی اخترعات و عملیاتی‌شدن ابتکارات برای رسیدن آنها به محصولاتی همگن با بازار سرمایه و متناسب با فرهنگ داخلی، می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید حتی در بخش‌های دیگر شود. در این بین، پارک‌های علم‌وفناوری به دلیل برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب می‌توانند بستر لازم برای رونق تولید کشور فراهم کند.  

در همین رابطه، نظر برخی از رؤسای پارک‌های علم‌وفناوری را جویا شدیم:

محمودرضا شاکرمی؛ رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان معتقد است: امروزه با یک تخصص و یا یک شاخۀ علمی خاص نمی‌توان در حوزه‌های فناوری ورود پیدا کرد بنابراین فرد ناچار است در کنار خود از تخصص‌های رشته‌های مرتبط و متنوع نیز بهره ببرد تا بتواند با نگاهی همه‌جانبه محصول و خدمتی فناورانه و البته بازارمحور عرضه کند.

شاکرمی با بیان اینکه یکی دیگر از ملزومات پیشرفت در حوزه تولید و اقتصاد، ایجاد انسجام و تعامل بین شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان است، ادامه می‌دهد: موازی‌کاری و اختلاط فعالیت‌ها یکی از آسیب‌های جدی است بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشور باشد، هماهنگ‌کردن فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. هم‌افزایی و تعامل این شرکت‌ها با یکدیگر، پتانسیل موجود را افزایش می‌دهد و شرکت‌ها می‌توانند از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را به اشترک بگذارند تا در هزینه و زمان نیز صرفه‌جویی شود.

رئیس پارک علم‌وفناوری استان لرستان تصریح می‌کند: فعالیت فردی یکی از موانع بزرگ برای پیشرفت علم و فناوری است؛ همانگونه که در دانشگاه فرد به‌تنهایی روی یک موضوع تحقیق می‌کند، در عرصۀ فناوری و تولید نیز برخی می‌خواهند به‌تنهایی شرکتی نوپا و پویا ایجاد کنند در حالیکه یک فرد نمی‌تواند هم ایده‌پرداز باشد و هم در مواردی مانند سرمایه‌گذاری، عملیاتی‌کردن ایده، مسائل مالی و حقوقی و غیره تخصص داشته باشد. امروزه یکی از معضلات پارک‌های علم‌وفناوری مواجه با افرادی است که حاضر نیستند ایدۀ ناب و نوآورانۀ خود را در بخش‌های تولیدی با سرمایه‌گذاران به اشتراک بگذارند.

اسماعیل پیرعلی؛ رئیس پارک علم‌وفناوری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم شبکه‌سازی نخبگانی و تخصصی، می‌گوید: علوم در تعامل با یکدیگر و برای یک هدف مشخص، می‌توانند مکمل هم باشند و نتیجۀ فعالیت‌هایشان منجر به محصولی دانش‌بنیان منطبق بر نیازهای واقعی جامعه باشد. برای رسیدن به این مهم، حضور در پارک‌های علم‌وفناوری استانی می‌تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

رئیس پارک علم‌وفناوری چهارمحال‌وبختیاری یادآور می‌شود: حرکت به سمت محصول تجاری دانش‌بنیان نیازمند تعامل بین‌دستگاهی و بین‌بخشی دانشگاه، مراکز شتاب‌دهی و پارک‌های علم‌وفناوری نیز هست. ایده از گروه نخبگانی و تخصصی شروع می‌شود و سپس در مرکز شتاب‌دهی و نوآوری مستقر و پس از آن نیز با استقرار در مرکز رشد پارک‌های علم‌وفناوری تجاری‌ می‌شود تا در نهایت به شرکتی دانش‌بنیان ختم شود. این چرخه نیاز به هم‌افزایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت‌ها و داشته‌های بومی در بخش تولید‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: هر استان و منطقه‌ای ظرفیت و قابلیت‌های منحصربفردی دارد که می‌توان با تأکید و تعریف فعالیت‌های دانش‌بنیان با محوریت آنها، این داشته‌ها را به مزیت‌رقابتی و رکن توسعۀ اقتصادی استان تبدیل کرد.

پیرعلی تصریح می‌کند: یکی از دلایل گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های IT و ICT، ظرفیت بالای این حوزه‌ها، نیازها و مقتضیات کنونی جامعه و همچنین سوددهی سریع این حوزه‌ها است؛ این عوامل سبب رغبت بیشتر دانش‌آموختگان به بخش‌های مذکور است. به عبارت دیگر، تقاضای بازار، هدایتگر توان نخبگانی است چراکه ممکن است نتیجۀ فعالیتی مناسب باشد و منجر به تولید کالایی دانش‌بنیان و مناسب شود اما چون نیاز بازار را تأمین نمی‌کند و با آن منطبق نیست، در فروش و حصول ارزش‌افزوده موفق نباشد.

حسن حیدری؛ رئیس پارک علم‌وفناوری استان آذربایجان‌غربی نیز با تأکید بر ارزشمندی دستاوردهای نخبگانی، استمرار فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خاصه با رویکرد عملیاتی را یکی از ملزومات امروز حوزۀ نخبگانی برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت ایده‌پردازی و خلاقیت در مقیاس تولیدی و عملیاتی، می‌افزاید: مستعدان‌برتر و مخترعان باید با تکیه بر دانش در حوزه‌های مورد نیاز کشور، ایده‌پردازی کنند. از سوی دیگر، زمینۀ پیاده‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌ها نیز باید برای این افراد فراهم باشد.

حیدری در پایان به امکانات و امکان‌های مناسب پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌غربی اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه این پارک و مرکز جامع رشد شرکت‌های فناور با استفاده از امکانات خود می‌تواند تا حد بسیاری مسیر تجاری‌سازی را تسهیل کند.