توسط یک شرکت دانش بنیان و با تکیه بر دانش متخصصان داخلی ، دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور در قالب یک طرح ملی فناوری تولید شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی رابط مجری طرح ملی و مدیرعامل شرکت شیما پرتو درباره تولید این دستگاه اظهار کرد : قسمت های مکانیکی ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی در کشور تولید شد .

وی در ادامه گفت : ما برای تولید ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور مجوزهای لازم از جمله مجوز استانداردهای ایمنی و الکتریکال را از وزارت بهداشت دریافت کردیم و تولید این محصول را به صورت نمونه اولیه اجرا کرده ایم . 

رابط با اشاره به نمونه اولیه دستگاه رادیولوژی دیجیتال اظهار کرد : نمونه اولیه این دستگاه در یکی از بیمارستان های تهران درحال استفاده است و در گزارش های ارایه شده عملکرد آن مورد رضایت کابران بوده است .

وی همچنین افزود : در حال حاضر سعی بر تولید صنعتی دستگاه رادیولوژی دیجیتال داریم تا به مراکز درمانی خصوصی و دولتی خدمات ارائه کند .

مجری این طرح ملی درباره تفاوت این دستگاه با دستگاه های آنالوگ خاطر نشان کرد : درگذشته تصاویر به صورت آنالوگ ثبت می شدند اما با استفاده از این دستگاه و این سیستم تصاویر به صورت دیجیتال تولید شده و درکامپیوتر ثبت می شود .

رابط با اشاره به اینکه ژنراتور و نرم افزار این دستگاه دیجیتال در کشور بومی سازی شده است گفت : تا پیش از این دستگاه های دیجیتال رادیولوژی گردآوری می شد و هرقطعه این دستگاه ها از یک برند تولید می شد اما ما توانستیم با استفاده از دانش داخلی تولید بخش مکانیکی ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال را درکشور تولید کنیم .

وی درباره میزان اشتغالزایی ایجاد شده از تولید این دستگاه گفت : درحال حاضر دربخش تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان به صورت مستقیم بین 10 تا 15 نفر فعال هستند و پس از تولید انبوه و صنعتی این دستگاه برای استفاده مراکز درمانی خصوصی و دولتی میزان نیروی انسانی جذب شده نیز بیشتر خواهد شد .

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره هدف از تولید این دستگاه بیان کرد : ما به دلیل جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه ها با به کارگیری دانش فنی نمونه اولیه را تولید کردیم و دربازار عرضه کردیم و قصد داریم تا این دستگاه را برای سازمان ها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی تولید مستمر داشته باشیم .

وی درادامه گفت : با اجرای این طرح ملی فناوری ما قادر به تامین بازارهستیم و درصورت دریافت اخذ سفارش می توانیم این محصول را به تولید انبوه برسانیم . 

رابط درباره صادرات این دستگاه دانش بنیان اظهار کرد : از ابتدای تولید این دستگاه ما قصد صادرات این محصول را داشتیم و حالا هم در کشورهای منطقه که خواهان کالای ایرانی هستند قصد صادرات داریم.

مجری این طرح ملی همچنین افزود : ما با تولید کالای داخلی قصد صرفه جویی ارزی داشتیم اما الان با توجه به نوسان نرخ دلار تولید کنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده اند . 

مجری این طرح ملی درباره دریافت حمایت از مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد : ما حمایت هایی را درقالب تسهیلات و برای رشد و توسعه فناوری و پیگیری جهت اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در جهت تولید کالای داخلی داشته ایم اما با توجه به مشکلات موجود برای تولید کنندگان و پیمانکاران نیاز به حمایت های دیگری از جمله اخذ سفارشات برای تولیدات دانش بنیان است .

وی درادامه گفت : با توجه به اینکه ما در زمینه تجهیزات تصویربرداری سابقه فعالیت طولانی مدت داریم و بعد از واردات به مونتاژ قطعات در کشور و درحال حاضربه تولیدژنراتور و نرم افزار  دستگاه تصویربرداری دیجیتال رسیده ایم .