رئیس پژوهشکده علوم جوی گفت: دریاها و رودبادها (سرعت باد در جو) تأثیر زیادی در بارندگی‌های اخیر داشته اند و این باعث می‌شود که یک ناپایداری رخ دهد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پروین غفاریان امروز در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سیلاب‌های اخیر کشور در سواحل شمالی، جنوبی و دامنه‌های زاگرس و اثرات آن بر محیط زیست دریایی که در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، گفت: الگوهای جوی که منجر به بارندگی‌های اخیر شده قوی‌تر از حد نرمال بودند و این مورد طبیعی است.

وی با بیان اینکی بارندگی‌های اخیر ناشی از تغییر اقلیم نبوده است، گفت: همچنین عوامل انسانی در این بارندگی‌ها تأثیری نداشتند؛ به دلیل اینکه شرایط جو تغییرپذیر است و مانند اثر انگشت می‌ماند، نمی‌توان آن را پیش بینی کرد.

غفاریان با تاکید بر اینکه جو زمین سامانه بسیار پیچیده دارد که عوامل انسانی نمی‌تواند در این سامانه‌ها تأثیر داشته باشند، گفت: دریاها و رودبادها (سرعت باد در جو) تأثیر زیادی در بارندگی‌های اخیر داشته‌اند و این باعث می‌شود که یک ناپایداری رخ دهد.

به گفته وی جو زمین به صورتی است که رویدادهای جوی با هم برهم کنش دارند؛ سرعت باد، ارتفاع، رطوبت، دما، همه پارامترهای جوی هستند که در لایه‌های زمین تاثیرگذارند.

رئیس پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه تأثیرات این پارامترها بر لایه لایه زمین قابل پیش بینی نیست، بیان داشت: بدین ترتیب نمی‌توان گفت که بارندگی‌های اخیر اثر پروژه هارپ بوده است؛ زیرا این پروژه شاید بر لایه سطحی زمین تأثیرگذار باشد و مستقیماً نمی‌تواند به لایه‌های زیرین نفوذ کند.

غفاریان با بیان اینکه وجود دریاها در آب و هوای کشور تأثیر زیادی می‌گذارد، گفت: همچنین ارتفاعات البرز و زاگرس بر آب و هوای کشور و میزان بارندگی تأثیرگذار هستند، از این رو پیش بینی‌های جوی را با چالش مواجه می‌کنند.

به گفته رئیس پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، وضعیت بارش بیش از ۱۵۰ میلی متر بوده است.