کیهان کلهر و کوارتت «مینیاتور» در تازه‌ترین کنسرت خود که با استقبال قابل توجه مخاطبان برگزار شد، قطعاتی از آلبوم جهانی «شهر خاموش» را برای مخاطبان اجرا کردند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، چهارمین شب از اجرای پروژه موسیقایی «شهر خاموش» شنبه شب ۲۴ فروردین ماه با هنرنمایی کیهان کلهر نوازنده موسیقی ایرانی و کوارتت مینیاتور متشکل از پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده ویولن، نیلوفر محبی نوازنده ویولن، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل و تونی اورواتر نوازنده کنترباس و عضو تریوی رامبراند در تالار وحدت تهران برگزار شد.

«شهرخاموش» یکی از مشهورترین آلبوم‌های بی‌کلام کیهان کلهر است که سال ۱۳۸۷ با همراهی بروکلین رایدر رهبر یک کوارتت زهی از کشور آمریکا در سبک موسیقی کلاسیک و خاورمیانه‌ای در قالبی بین‌المللی منتشر شد. این آلبوم از چهار قطعه تشکیل شده که قطعه ۳۰ دقیقه‌ای «شهرخاموش» هسته اصلی اثر را تشکیل می‌دهد.

این آلبوم پس از انتشار با استقبال منتقدان مطرح موسیقی مواجه و پس از آن نیز به عنوان یکی از آثار برتر نشریات و رسانه‌های معتبر موسیقی در جهان معرفی شد. این در حالی است که آلبوم یاد شده تاکنون در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی به اجرا درآمده است. سبک اصلی این آلبوم موسیقی کلاسیک بین‌المللی است که در کنار آن از موسیقی ایرانی، موسیقی خاورمیانه، موسیقی کردی، موسیقی خراسانی استفاده شده است. یکی از نکات قابل توجه دیگر اثر هم قطعه نخست آلبوم است که به یاد قربانیان شهر حلبچه تولید شده است.

در آغاز این اجرای زنده که بدون نور صحنه با شروع غیرمنتظره‌ای همراه بود، کیهان کلهر این بار به جای تک نوازی کمانچه به عنوان ساز تخصصی خود، به اجرای قطعه «طرقه» با تک نوازی سه تار پرداخت. «طرقه» نام قطعه‌ای از ساخته‌های کیهان کلهر برای سه تار و کوارتت زهی است که کلهر سال‌ها پیش آن را در آلبوم «شب، سکوت، کویر» منتشر کرده است.

وی پیش از این نیز در تور کنسرت‌های اروپا و آمریکا کنسرت‌های خود را با ساز سه تار برگزار کرده بود.

قطعه «آتشگاه» ساخته کالین جیکوبسن دومین قطعه‌ای بود که اجرا شد. جیکوبسن نوازنده آمریکایی ویولن و آهنگساز عضو گروه «جاده ابریشم»، سال‌ها پیش پس از حضورش در ایران و بازدید از شهر تاریخی اصفهان که مجذوب تاریخ و قدمت کشورمان مخصوصاً بنای آتشگاه مربوط به دوره ساسانی در نجف آباد شده بود این قطعه را ساخت و به کلهر تقدیم کرده است.

«محبوب من مرا از خود مرنجان» که نامی برگرفته از ترجمه ابیات «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی به آهنگسازی کالین جیکوبسن است، سومین قطعه‌ای بود که در این کنسرت اجرا شد تا «شهر خاموش» قطعه پایانی باشد؛ این قطعه به یاد قربانیان حمله شیمیایی صدام به مردم بی‌پناه حلبچه با بهره‌گیری از موسیقی اصیل و محلی ایران ساخته شده است و کلهر پیش از اجرای آن ضمن همدردی با سیل‌زدگان کشورمان و آرزوی توجه بیشتر مسئولان به محیط زیست این قطعه را همراه با گروه اجرا کرد.

پس از اتمام کنسرت با تشویق‌های مکرر مخاطبان طرقه دوباره نواخته شد.