همین چند روز پیش بود که جشنواره بین‌المللی سیمرغ وابسته به وزارت بهداشت اعلام کرد که مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تمدید شده است، جشنواره‌ای که به گفته دفتر امور جشنواره‌های وزارت فرهنگ تاکنون برای دریافت مجوز هیچ اقدامی نکرده و غیرقانونی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دفتر جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 اسفند 97 اعلام کرده بود که جشنواره بین المللی سیمرغ (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) فاقد مجوز است.
دفتر جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی گویا در سال 97 نکات آئین نامه ای این جشنواره را در همان بدو انتشار فراخوان با رصد موضوع، مکرر به برگزارکننده یادآوری و طی دو نامه در سال 97 به مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است.
اما دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ همچنان روال قبلی خود را ادامه داده و در خبر تمدید خود اعلام کرده که شرکت کنندگان در 5 بخش فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر و ادبی تعداد قابل قبولی اثر برای داوری به جشنواره ارسال کرده اند که در مقایسه با دوره های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
طبق فراخوانی که دی ماه 97 منتشر شده، دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» در پنج بخش عنوان شده، تابستان 1398 در شهر تهران برگزار خواهد شد.
به همین دلیل برای پیگیری موضوع سراغ محمود اربابی سرپرست دفتر امور جشنواره ها و روابط بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری کشور نیز هست، رفتیم تا ببینیم قضیه از چه قرار است.
اربابی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: جشنواره سیمرغ (وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، تاکنون مکاتبه ای برای دریافت مجوز انجام نداده است.
وی می افزاید: ما متولی برگزاری جشنواره های سینمایی هستیم و در واقع سازمان سینمایی متولی هرگونه نمایش عمومی فیلم در کشور است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری کشور تاکید می کند که طبیعتا هر فیلمی بخواهد در فضای عمومی چه به صورت نمایش سالنی، میدانی یا نسخه های ویدیویی یا مجازی (نمایش برخط) نمایش داده شود، نیاز به اخذ مجوز از سازمان سینمایی دارد.
وی اظهار داشت: همچنین برگزاری رویدادهای خاص همچون جشنواره و بزرگداشتی که حاوی فیلم باشد یا هر برنامه ای که اصطلاحا تک جلسه ای است و در آن نمایش فیلم محور اصلی است، باید برای آن برنامه و فیلم ها از سازمان سینمایی مجوز دریافت شود.
به گفته وی، این قاعده کلی کشور است که البته برخی موارد از جمله صدا و سیما، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استثنا شده اند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری کشور ادامه داد: بر این اساس هر جشنواره ای که تعبیر جشنواره فیلم دارد و در کشور برگزار می شود باید از دفتر امور جشنواره ها و روابط بین الملل مجوز اخذ کند.
اربابی توضیح داد: اگر جشنواره سیمرغ ادعایش جشنواره ای دانشگاهی است هیچ مانعی وجود ندارد، اما اگر بخواهند در سینما یا سالن عمومی که ورود برای عموم آزاد است، فیلم ها را نمایش دهند باید اخذ مجوز انجام شده باشد.
سرپرست دفتر امور جشنواره ها و روابط بین الملل سازمان سینمایی و سمعی و بصری اضافه کرد: کما اینکه مثلا جشنواره نهال دانشگاه هنر و همچنین جشنواره دانشگاه سوره که دو جشنواره مجزا از هم هستند تا زمانی که در دانشگاه برگزار می شود، مانعی ندارد، اما اگر به فرض بخواهند آن را در یک سینما برگزار کنند یا فراخوان دهند که همه فیلم های سینمای ایران شرکت کنند یا همه می توانند در این جشنواره حضور یابند، باید مجوز اخذ کنند.
اربابی گفت: با توجه به سابقه و مکاتباتی که با جشنواره سیمرغ داشتیم این جشنواره به صورت عمومی برگزار می شود، از کشورهای مختلف دعوت کرده و جشنواره به صورت بین المللی است.
وی همچنین اضافه کرد که در هیچکدام از آگهی های جشنواره سیمرغ ذکر نشده که فقط برای دانشگاهیان است و یا فقط در مراکز آموزشی برگزار می شود، بنابراین نیاز به اخذ مجوز دارد.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری کشور ادامه داد: سال گذشته در جشنواره قبلی سیمرغ، این مکاتبات و این بحث ها را داشتیم که این جشنواره عمومی است اما فرض را بر این گذاشتیم که سال گذشته نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کافی نشده است.
وی تصریح کرد: اما وظیفه ما این است که فضای عمومی کشور را رصد و پایش کنیم و اگر احیانا جشنواره ای برگزار می شود، می داند و خلاف مقررات عمل می کند رفتارقانونی داشته باشیم اما اگر نمی داند با هم گفت و گو کرده و آنها را راهنمایی کنیم.
به گفته وی، حدود 70 جشنواره از بین المللی تا منطقه ای و استانی در کشور برگزار می شود که همه با دفتر امور جشنواره ها و روابط بین الملل سازمان سینمایی ارتباط دارند و در حد امکان هم کمک و حمایت می شوند، مشکلی هم وجود ندارد، این جشنواره هم می تواند از این دست جشنواره ها باشد.
اربابی تصریح کرد که هر سینمایی بخواهد فیلمی را نمایش دهد غیر از فیلم اکران معمول سینما، باید از معاونت نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه ای مجوز بگیرد، در غیراین صورت برخورد قانونی می شود.