در نخستین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران سه فیلم بازمانده از بخش ملی جشنواره در بهمن‌ماه سال گذشته، با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

اولین روز از جشنواره سی‌وهفتم در سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو در حالی سپری شد که بارزترین نکته نظم اکران فیلم‌ها و نیز آرامش حاکم بر فضای جشنواره بود؛ ویژگی‌هایی که می‌توان آرزو کرد تا روز پایانی استمرار داشته باشد.

فیلم روز؛ مصائب شیرین ۲

علیرضا داوودنژاد نه فقط در مقایسه با فیلمسازان هم‌نسلش که حتی در قیاس با فیلمسازان نسل جوان سینمای ایران، فیلمسازی به‌شدت بلندپرواز و تجربه‌گرا است. فیلمسازی که کمتر اهل تن دادن به کلیشه‌ها است و شاید همین ویژگی باعث فرازوفرود کیفی آثارش در نگاه مخاطبان شده است.

«مصائب شیرین ۲» تازه‌ترین ساخته داوودنژاد است که با ایده دنباله‌سازی برای یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه این فیلمساز مقابل دوربین رفته است. فیلم ماجرای آینده کاراکترهایی را روایت می‌کند که ۲۰ سال قبل در «مصائب شیرین» با آن‌ها آشنا شده بودیم؛ رضا و مونا که در نوجوانی دل‌بسته هم شده بودند و برخلاف نظر بزرگ‌ترها تلاش کردند تا به هم برسند و حالا بعد از ۲۰ سال ساکن انگلستان شده‌اند و خود پدر و مادر نوجوانی هستند که در آستانه ۱۸ سالگی می‌خواهد برخلاف نظر آن‌ها مسیر زندگی‌اش را تعیین کند.

جذابیت همین ایده اولیه بسیاری را نسبت به «مصائب شیرین ۲» کنجکاو کرده بود. فیلمی که حتی تا واپسین روزهای منتهی به جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه سال گذشته شنیده‌ها حکایت از تلاش عوامل برای رساندن آن به جشنواره داشت اما سرانجام به‌دلیل آنچه از نگاه برگزارکنندگان اجرای قانون بود و از نگاه داوودنژاد کم‌لطفی، فیلم به برنامه اکران فجر سی‌وهفتم نرسید. جشنواره جهانی اما فرصتی فراهم آورد تا فیلم برای اصحاب رسانه و علاقمندان رونمایی شود.

«مصائب شیرین ۲» تمام المان‌های شاخص سینمای داوودنژاد را در خود دارد؛ از رئالیسم برآمده از روابط واقعی آدم‌ها گرفته تا تلفیق طنز و تراژدی در لحن فیلم و از همه مهمتر «خانواده» که در پشت و جلوی دوربین بسیاری از فیلم‌های داوودنژاد همواره نقشی کلیدی داشته است.

رونمایی از تازه‌ترین ساخته علیرضا داوودنژاد به‌عنوان یکی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش «سینمای سعادت» از اتفاقات ویژه روز اول سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود که اتفاقاً با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه نیز همراه شد.

چهره روز؛ نوید محمدزاده

همین بهمن ماه سال گذشته و در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «سرخپوست» بود که نوید محمدزاده اعلام کرد قطعاً در سال ۹۸ فیلمی در جشنواره فیلم فجر نخواهد داشت. بازیگر توانمند سال‌های اخیر سینمای ایران که در جشنواره سی‌وهفتم دو بازی تحسین برانگیز در دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» ارائه کرد اما در پاسخ به منتقدانی که تعدد حضور او در فیلم‌های سینمای ایران در این سال‌ها زیر سوال برده بودند، نوید داد در دوره پیش روی فجر فیلمی روی پرده نخواهد داشت.

برخی این اعلام را به جهت حضور محمدزاده در یک پروژه مربوط به شبکه نمایش خانگی مرتبط دانستند که در نیمه اول سال ۹۸ بخش اصلی برنامه‌های کاری این بازیگر را به خود اختصاص می‌دهد و احتمالاً فرصت حضور در پروژه سینمایی هم نخواهد داشت. همزمان پررنگ‌تر شدن فعالیت محمدزاده در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر هم نشان از بخش دیگری از مشغله‌های احتمالی او در سال جدید داشت.

با تمام این تفاسیر اما نوید محمدزاده ترجیح داد این بار حضور در «فجر» را با ردایی متفاوت تجربه کند. او در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به‌عنوان داور حضور دارد و این فرصت مواجهه متفاوتی با او در محافل سینمایی محسوب می‌شود.

محمدزاده که همین روزها فیلم «متری شیش و نیم» با بازی او توانست در اکران عمومی رکورد فروش فیلم غیرکمدی در تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کند، یکی از چهره‌های جذاب برای اصحاب رسانه در نخستین روز برگزاری جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر است. بازیگری که در سال‌های ابتدایی حضورش در عرصه بازیگری بسیاری معتقد بودند قربانی آرای داوران جشنواره فجر شده است، حالا خود قرار است آثار هنرمندانی دیگر را به قضاوت بنشیند؛ آیا او می‌تواند این تجربه را با موفقیت پشت سر بگذارد؟

حاشیه روز؛ رونمایی از بازمانده‌ها

درباره فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» اشاره کردیم که فیلم علیرضا داوودنژاد به رغم تلاشی که برای حضور در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر داشت، سرانجام از رونمایی در این رویداد بازماند و این بازماندن گلایه‌هایی را هم رقم زد. اما این فیلم تنها بازمانده بخش ملی جشنواره فجر نبود که در روز اول جشنواره جهانی فجر در کنداکتور پخش قرار داشت و رونمایی از آن‌ها با استقبال هم مواجه شد.

دو فیلم «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و «زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی علی هاشمی دو فیلمی بودند که بازماندشان از ترکیب فیلم‌های دو بخش اصلی جشنواره سی‌وهفتم با واکنش تند عوامل مواجه شد.

فیلم پیلوت

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «پیلوت» در مصاحبه‌ای با کنایه به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر گفته بود؛ «امیدوارم هیئت انتخاب فیلم را دیده و نپسندیده باشند و این نتیجه که ما دیدیم حاصل سلیقه هیئت انتخاب باشد.» علی هاشمی کارگردانی «زعفرانیه ۱۴ تیر» هم در واکنش به جای خالی فیلمش در ترکیب فیلم‌های جشنواره گفت: «عملکرد هیأت انتخاب در بخش نگاه نو نشان داد که تهیه‌کننده و کارگردان مستقل توی این سینما همیشه قربانی است.»

اولین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی برای رونمایی از هر دو فیلم بود. هرچند این بار هم حضور در بخش رقابتی نصیب این دو فیلم نشده و هر دو در جدول اکران فیلم‌های بخش بازار جشنواره روی پرده رفتند اما نمایش این آثار فرصتی فراهم آورد تا با تماشای فیلم‌های کنارگذاشته شده در فرآیند انتخاب جشنواره سی‌وهفتم و قیاس آن‌ها با فیلم‌هایی که در ایام جشنواره دیده بودیم، به‌صورت دقیق‌تر عملکرد هیأت انتخاب جشنواره گذشته را قضاوت کنیم.

مضاف‌بر این، رویکرد جشنواره جهانی فیلم فجر در قرار دادن برخی از فیلم‌های شاخص بازمانده از بخش ملی جشنواره فجر در کنداکتور اکران، شائبه‌هایی را درباره سیاست‌گذاری دو گانه این دو رویداد که در واقع زیر تابلو واحد «فجر» و با متولی‌گری وزارت ارشاد برگزار می‌شود به‌وجود آورده است.

پیشنهاد ویژه؛ خنده با گرامر جهانی

اگر جزو آن دسته هستید که مستند به اظهارات دبیر جشنواره در نشست خبری که صراحتاً اعلام کرد، هدف جشنواره جهانی فیلم فجر «سرگرمی» نیست، تصوری روشنفکرانه و عبوس از فیلم‌های راه‌یافته به ویترین این رویداد در ذهن دارید سخت در اشتباه هستید!

سیاست‌گذاران جشنواره سی‌وهفتم بخش ویژه‌ای را در این دوره به نمایش «فیلم‌های کمدی معاصر» اختصاص داده‌اند که برای علاقمندان سرگرمی در سالن سینما می‌تواند حکم یک پیشنهاد ویژه را داشته باشد.

در این بخش مجموعاً هفت فیلم از آثار کمدی روز کشورهای مختلف به نمایش در می‌آید که تماشای آن در قالب برنامه‌های جشنواره جهانی فجر می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد.

«من برگشتم» عنوان یکی از همین فیلم‌های کمدی معاصر است که امشب ساعت ۲۲:۳۰ در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو می‌توانید به تماشای آن بنشینید.

فیلم سینمایی «من برگشتم» (I’m Back) نهمین فیلم بلند لوکا مینیرو کارگردان ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۸ در ایتالیا ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: موسولینی پس از هفتاد و دو سال بر اثر اتفاقی عجیب به رم بازمی‌گردد. او به همراه یک فیلمساز سفری در کشور ایتالیا را آغاز می‌کند و با سرزمینی پر از ماجراهای ضد و نقیض روبرو می‌شود و درصدد برمی‌آید مجدداً رهبری ایتالیا را به عهده بگیرد.

کد خبر