در راستای ارائه موتور جویش گر«خبر فارسی» محققین کشور موفق شدند، محاسبات لحظه‌ای اخبار در فضای مجازی را بر اساس جریانات خبری، هوشمندسازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،در آسمان دنبال کهکشان‌ها نگرد. کمی بالاتر از حس بویایی تو درست در نقطه‌ای‌ که تمام افکارت در آنجا چفت‌وبست شده‌اند، کهکشان‌ها باهم برخورد دارند. کوچک‌ترین عضو انسان مکانی برای تجمع بین‌هایت ها است، که این اجتماعات صرفاً دغدغه مندیهای روزمره شخصی نیست، بلکه تمام امیال انسان را در برمی‌گیرد. میل به خواستن، دانستن، پیشرفت، همسو شدن و همپا شدن با اتفاقات جهانی همه و همه خواسته‌های این عضو کوچک بشر است که می‌تواند دنیا را بر هم‌چشم زدنی زیر رو کند. 

صحبت از دنیای اطلاعات و میل به دانستن که می‌شود، آنچه بیش از هر چیزی مهم است، غنیمت شمردن لحظه‌لحظه‌ی زمان است که باید مدیریت شود. اما چگونه؟ 

بر اساس این گزارش؛ دنیای رسانه در هرکجای جهان با سرعت در حال آپدیت شدن است، سرعتی که تمام وقایع را زیر رکابش، چرخ و عصاره آن را به اجتماع تزریق می‌کند. ساده‌تر بگوییم. گستردگی رسانه در دنیای امروز آن‌قدر زیاد است که برای کندوکاو این جهان بزرگ، نیاز به بینشی جدید است. ایده‌ای‌ که در آن با تأکید بر اهمیت زمان، دنیای خبر را در لحظه بر مبانی موضوعیت و البته مهم بودن آن در فضای مجازی جستجو می‌کند. 

جستجویی از جنس ایران و ایرانی. جمعی از محققان داخلی کشورمان؛ موفق به طراحی و تولید سامانه رصد اخبار و اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی و بدون دخالت انسانی را با عنوان«خبر فارسی» شدند. این سامانه قادر است آخرین اطلاعات را نمایش دهد. برای روشن‌تر شدن مطلب ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، به سراغ یک کارشناس مجرب در این حوزه رفت، تا موضوع را از جوانب مختلف بررسی کند. در زیر بخشی از این گزارش را می‌خوانیم:

اطلاعات قدرت است

محمد قیومی مدیرعامل شرکت پرتو تک سامانه؛ در ابتدا توضیحش این سامانه گفت: جویشگر هوشمند خبری یک پورتال هوشمند بومی خبر است که به‌صورت پیشرفته، برای جمع‌آوری اخبار از دیگر رسانه‌ها و سایت‌های خبری و… طراحی‌شده است و منابع خبری را به‌طور متناوب جستجو می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ربات پیشرفته تعبیه‌شده در این سیستم گفت: این ربات می‌تواند با مراجعه لحظه‌ای به وب‌سایت‌های خبری؛ به جمع‌آوری منابع بپردازد، در این جستجوی رسانه‌ای ربات با دقت بسیار بالا اخبار را بررسی می‌کند و همراه با عنوان خبر، متن کامل خبر و تصاویر خبر، بدون هیچ اطلاعات اضافی مطالب را ذخیره می‌کند و سپس به همراه لینک منبع در وب‌سایت ثبت می‌کند.

قیومی با اشاره به تیم R&D این شرکت تحقیقاتی بیان کرد: پرتوتک با صرف هزینه بالا و جذب نیروهای متخصص در زمینه موتورهای جستجو توانسته است، فصل جدیدی را در این فناوری آغاز کند و در این راستا با مشاوره دادن در زمینه موتور جستجو و هوش مصنوعی به شرکت‌های دولتی و خصوصی، گام بزرگی در زمینه گسترش این فناوری بردارد. 

این فعال حوزه فناوری مزیت‌های این طرح را برشمرد و گفت: سایت «خبر فارسی» به کاربران کمک می‌کند تا از بین ده‌ها سایت خبری و ده‌ها هزار خبر، خبرهای موردعلاقه خود را به‌راحتی بیابند. 

وی در ادامه افزود: این سامانه به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای مشاهده متن کامل خبرها به سایت منتشرکننده خبر هدایت شوند. 

قیومی با اشاره به اینکه درروند تولید این جویشگر فارسی از شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، فیس‌بوک، گوگل، تویتر، و ... الگوبرداری شده است بیان کرد: جستجوگر طراحی‌شده، سعی بر آن داشته است که آخرین دستاوردهای روز دنیا را در قالب محصولات خود عرضه کند.