معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت ریزجلبک قشم و موزه فضای باز لنج سازی و دریانوردی قشم دیدن کرد و زمینه توسعه کارآفرینی و ارزش افزوده با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و همچنین صنایع خلاق و فرهنگی بومی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه به جزیره قشم، به پالایشگاه زیستی ریزجلبک قشم رفت.

قلب روستای دوستکو جزیره قشم میزبان چند جوان خلاق و کارآفرین شده است که موفق شده اند از "ریزجلبک" محصول دانش بنیان، ارزش افزوده و اشتغال حاصل کنند و تولید داخلی را رونق بدهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز به قشم رفت تا با فعالان نوآور و کارآفرینی این شرکت که ظرفیت های بومی این جزیره تاریخی را برای تولید دانش بنیان انتخاب کرده اند، به گفت و گو بنشیند.

اقتصاد دانش بنیان در روستای دوستکو

فناوران این واحد دانش‌بنیان به معرفی دستاوردهای این شرکت و کاربردهای آن در تولید صنایع غذایی و پروتئینی، سوخت های زیستی، داروها و مواد بهداشتی و آرایشی پرداختند.

این زیست پالایشگاه  در ابعاد هزارهکتاری در روستای دوستکو جزیره قشم محصولات دانش بنیان زیستی را با ارزش افزوده بالا از ریزجلبک ها به کمک ساحل نشینان خلاق و فناور بومی  تولید و فرآوری می کند.

شایسته یادآوری است؛ بخش عمده "ریزجلبک‌ها" در صنایع غذایی و پروتدینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گوران، سرزمین لنج‌ها

ستاری همچنین در ادامه سفر یک روزه به جزیره قشم، مهمان لنج سازان روستای گوران شد.

لنج های چوبی کوچک و بزرگ این روستای تاریخی جزیره قشم، سرمایه فرهنگی و تاریخی خلیج فارس به شمار می رود و زمینه ساز رونق گردشگری است.

 موزه فضای باز لنج سازی و دریانوردی، دستاوردهای مردمان روستایی و لنج هایی که از قرن ها پیش  تولید شده اند و دریاها را درنوردیدند به نمایش درآورده است.

ساحل روستای گوران از سالیان دور محل ساخت و تعمیر لنج های سنتی بوده است؛ جوانان خلاق و کارآفرین فعال این موزه، با هدف آشنایی گردشگران با لنج سازی و دریانوردی ، یک صنعت خلاق و فرهنگی به راه انداخته اند و با بهره گیری از ظرفیت های بومی این روستا زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و توسعه صنعت گردشگری شده اند.