در دوازدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات مقرر شد که وزیر ارتباطات لیست دستگاه‌های دولتی که در اجرای دولت الکترونیک تعلل می‌کنند را به رئیس جمهور ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رضا باقری اصل، قائم مقام دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در تشریح جزئیات برگزاری دوازدهمین جلسه این شورا و مصوبات آن، اظهار داشت: دوازدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزرای وزارتخانه‌های مختلف و معاونان آنها به عنوان اعضای اصلی شورا روز گذشته برگزار شد که در آن مقرر شد وزیر ارتباطات نسبت به اعلام اسامی دستگاه‌هایی که در اجرای یکپارچه توسعه دولت الکترونیک همکاری نمی‌کنند به هیئت دولت اقدام کند.

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد دولت به فراخور تعلل و عدم تعلل دستگاه‌های دولتی در اجرای پروژه دولت الکترونیک واکنش نشان دهد و اگر دستگاهی و یا فردی مانع اجرای توسعه دولت الکترونیک می‌شود در مورد آن اتخاذ تصمیم صورت گیرد.

باقری اصل با بیان اینکه این جلسه با محوریت پرداختن به ۱۱ موضوع برگزار شد، گفت: بر مبنای تکالیف قانونی بند ح ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، موضوع سامانه سلامت الکترونیک، معاملات الکترونیک و مالیات الکترونیک مطرح شده که در این زمینه دستگاه‌های مربوطه و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گزارش عملکرد خود را ارائه کردند و در این موارد، مصوباتی داشتیم.

زمان بندی اجرای نسخه الکترونیک تا ۲ ماه آینده مشخص می‌شود

قائم مقام دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره مصوبات این شورا در اجرای سلامت الکترونیک گفت: در این جلسه بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت در خصوص سلامت الکترونیک ارائه کرد، مقرر شد با تشکیل کارگروه بخش سلامت الکترونیک، تمامی شاخص‌های ارزیابی عملکرد تحقق سلامت الکترونیک بر اساس تکالیف قانون برنامه ششم توسعه تصویب شود.

وی افزود: این گزارش شامل تمامی دسترسی‌ها می‌شود به نحوی که تمامی خدمات الکترونیک حوزه سلامت برای کلیه ذی‌نفعان را پوشش دهد. در این راستا ۴ پروژه کلیدی به تصویب رسید که بخش استحقاق سنجی یکی از این پروژه‌ها است. پروژه‌های دیگر نیز به ارائه نسخه الکترونیک و نسخه پیچی الکترونیکی و نیز رفع همپوشانی بیمه‌ها و نظام ارجاع و در نهایت رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی مربوط می‌شود.

باقری اصل تاکید کرد: در این مصوبه مقرر شد که کارگروه ظرف مدت ۲ ماه زمان بندی اجرای پروژه‌ها را تصویب و برنامه مدنظر را ارائه کند. در همین حال باید میزان تحقق این پروژه‌ها تا سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای ارائه به شورا، دولت و شورای عالی فضای مجازی اعلام شود.

دستگاه‌های اجرایی ظرف ۶ ماه باید به پایگاه مودیان مالیاتی متصل شوند

قائم مقام دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مورد مصوبات مربوط به موضوع مالیات الکترونیک نیز گفت: در خصوص تحقق این موضوع در شورا ۳ مصوبه به تصویب رسید. یکی از مصوبات به اعلام دستگاه‌هایی مربوط می‌شود که همکاری لازم را با پایگاه مودیان مالیاتی بر مبنای ماده ۱۶۹ قانون مالیات نداشتند بر می‌گردد. بر این اساس مقرر شد دستگاه‌های اجرایی ظرف ۶ ماه به پایگاه مودیان مالیاتی متصل شوند.

وی گفت: یکی دیگر از پروژه‌های کلیدی این بخش با توجه به الکترونیکی شدن اظهارنامه‌های مالیاتی، رسیدگی و ممیزی الکترونیکی است که مقرر شد این طرح با شدت بیشتری انجام و پیگیری شود. در نهایت موضوع اخذ الکترونیکی مالیات است تا بتوان شاخص‌های تسهیل و بهبود فضای کسب و کار را به شکل بهتری پوشش دهیم.

باقری اصل اضافه کرد: در حوزه معاملات دولتی و سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیک دولت) نیز مصوباتی مربوط به اینکه تعامل این سامانه با سایر سامانه‌های الکترونیک چگونه باشد و چگونه تأمین کنندگان کالا و خدمات از جمله اصناف، وارد سامانه شوند داشتیم. در همین حال موضوع فرایندهای معاملات برای رقابتی تر شدن قیمت تمام شده کالا و خدمات مطرح شد.

اجازه مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک صادر شد

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به میزان اجرای ۲۳ پروژه اولویت دار حوزه دولت الکترونیک که در جلسه قبلی شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوب شده بود، گفت: گزارش پیشرفت این پروژه‌ها در شورای اجرایی مطرح شد و در این زمینه نیز شورا به تمامی ۲۳ پروژه اولویت دار به علاوه پروژه‌هایی که سند ملی و مصوبه‌ای از یک نهاد بالادستی داشتند، اجازه داد که به صورت مشارکت با بخش غیردولتی به مصوبه قبلی شورای اجرایی فناوری اطلاعات الحاق شوند. به این معنی که برای این ۲۳ پروژه اولویت دار مصوبه ۹ اردیبهشت ۹۷ هیئت دولت به علاوه سایر پروژه‌هایی که مصوبه ملی داشته باشند، اجازه مشارکت بخش غیردولتی با فرایندی که مصوبه شورای اجرایی دارد، صادر شده است.

بلوغ الکترونیک دستگاه‌های دولتی به ۶۵ درصد رسید

قائم مقام دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: گزارش پیشرفت دستگاه‌های اجرایی در پنجمین دوره ارزیابی عملکرد آنها در حوزه دولت الکترونیک نیز ارائه شد که به زودی این گزارش منتشر می‌شود. در این گزارش میزان رشد دستگاه‌های اجرایی نسبت به ۶ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که دستگاه‌های اجرایی در زمینه بلوغ الکترونیک از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد رسیده و تعداد دستگاه‌ها نیز از ۹۳ دستگاه به ۱۰۵ دستگاه افزایش پیدا کرده است.

باقری اصل گفت: در این جلسه وزارت ارتباطات نیز گزارشی از ۳ سامانه الکترونیکی شامل مرکز ملی تبادل اطلاعات، دولت همراه و داده‌های باز و سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات که جز ۲۳ پروژه اولویت دار محسوب می‌شود ارائه داد. در مورد اتصال دستگاه‌های دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به غایبان GSB به مدت ۶ ماه زمان داده شد که سرویس‌های خود را برای اتصال به این مرکز ارائه کنند. همچنین وزارت ارتباطات مکلف شد ظرف مدت دو ماه دستورالعمل اتصال، هم بندی و معماری دستگاه‌ها را تهیه و ابلاغ کند.