محققان نوعی دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب ابداع کرده اند که بی نیاز از باتری با استفاده از تپش قلب الکتریسیته تولید می کنند. این دستگاه روی خوک ها آزمایش شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیلی میل، محققان مؤسسه فناوری جورجیا یک دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب بی نیاز از باتری ابداع کرده‌اند که الکتریسیته مورد نیاز خود را از حرکات قلب تأمین می‌کند.

این دستگاه با استفاده از یک «تولید کننده انرژی» به نام iTENG کار می‌کند که دور قلب می پیچد و همزمان با انقباض و انبساط این عضو بدن الکتریسیته تولید می‌کند.

دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب انرژی جمع آوری شده را در یک «واحد مدیریت انرژی» ذخیره می‌کند و برای فعالسازی از آن استفاده می‌کند.

با هر تپش قلب الکتریسیته بیشتری برای فعال نگه داشتن دستگاه تولید می‌شود.

به کارگیری این دستگاه در حقیقت پایانی بر عمل‌های جراحی جایگزین کردن باتری تجهیزات مختلف درون بدن است. از سوی دیگر سبب می‌شود دستگاه ماندگار تر و مؤثرتر باشد.

این ایمپلنت روی بدن یک خوک نصب شد و به طور موفقیت آمیز ریتم قلب حیوان را رصد کرد.

همچنین شرایط مختلف مانند آریتمی سینوسی (sinus arrhythmia ) را اصلاح کرد. این مشکل نوعی کاهش ضربان قلب است. شیوه عملکرد این دستگاه در بدن سبب شد تا symbiotic cardiac pacemaker را بگیرد.

iTENG از دولایه تشکیل شده که به وسیله یک پوشش اسفنجی از هم جدا شده‌اند. این پوشش می‌تواند با هر ضربان قلب در فرایند پمپاژ خون، الکترون‌ها را محبوس کند.

عمر مفید این باتری حدود ۱۵ سال است اما به میزان استفاده از دستگاه نیز بستگی دارد.

«تیم چیکو» یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: این تحقیق امیدوار کننده است اما باید بررسی‌های بیشتری درباره آن انجام شود.