در‍ پی بمبگذاری در سریلانکا دولت این کشور تمام شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام را مسدود کرده است. هدف از این اقدام جلوگیری از انتشار اخبار جعلی اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از بی بی سی، مدت زمان کوتاهی پس از بمب گذاری در سریلانکا، اخبار جعلی به طور فراگیر در شبکه‌های اجتماعی این کشور منتشر شد. در همین راستا دولت در اقدامی تمام شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده است.

به طور دقیق دولت سریلانکا برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی فیس‌بوک، واتس اپ، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و وایبر را ممنوع کرده است. هنوز مشخص نیست این ممنوعیت چه زمان رفع می‌شود.

از سوی دیگر این اقدام در زمانی انجام می‌شود که شبکه‌های اجتماعی برای کنترل گسترش اخبار جعلی در تقلا هستند.

روز یکشنبه بیش از ۳۰۰ نفر در عملیات بمب گذاری در کلیسا و هتل‌ها جان باختند. «رانیل ویکرماسینگه‌» نخست وزیر سریلانکا از مردم درخواست کرد تا از انتشار اخبار تأیید نشده خودداری کنند.

پس از این درخواست ممنوعیت بر شبکه‌های اجتماعی این کشور اعمال شد. دولت نیز اعلام کرده ممنوعیت مذکور موقت است اما تا زمان تکمیل تحقیقات ادامه می‌یابد. از سوی دیگر چنین اقدامی در سریلانکا بی سابقه نیست. سال گذشته پس از آنکه پست‌هایی در فیس‌بوک منجر به خشونت‌هایی علیه مسلمانان شد، این شبکه اجتماعی در کشور ممنوع شد.

البته به نظر نمی‌رسد ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی سریلانکا توئیتر را تحت تأثیر قرار داده باشد.