پردازش تصاویر ماهواره ای از آخرین وضعیت پهنه های آبی کشور نشان می دهد که سیل دو ماه اخیر در مناطق مختلف به افزایش آبگیری رودخانه ها و سدها و پرآب شدن تالاب‌ها انجامیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سازمان فضایی ایران که از اطلاعات ماهواره‌های راداری و سنجش از دور به دست آمده از افزایش سطح بیش از ۱۳ دریاچه و پهنه آبی و نیز پرآب شدن تالاب‌ها و اراضی کشاورزی در کشور حکایت دارد که بیشترین آبگیری نیز به منطقه خوزستان اختصاص داشته است.

پهنای رودخانه سیمره در لرستان افزایش یافت

پردازش تصاویر ماهواره‌ای در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که به دلیل بارندگی‌های اخیر در استان لرستان، مساحت پهنای رودخانه سیمره که در اوایل فروردین ماه حدود ۵.۶۸ کیلومتر مربع بوده در اواسط فروردین به حدود ۱۵.۳۲ کیلومترمربع رسیده و هم اکنون به بیش از ۱۷.۱۷ کیلومترمربع افزایش یافته است.

با بررسی تصاویر ماهواره‌های سنجش از دور مشخص شد که در اثر افزایش عرض این رودخانه، اراضی کشاورزی و محدوده‌های روستاهای چمچرود، ورگچ، سرکان، ظهیری سفلی، ظهیری علیا، چم جنگل، چم روته، چم شیر، از شهرستان شیروان، چرداول در استان ایلام و روستاهای چم برزو، چغاسبز، نیدوله سفلی، پیر میکائیل، کاکاوند، سید مجید، سیاه کمره زالی، چقا سبزنقد علی، قبر محمد مراد، چم لتور، چم میربیگ و رودبار حسین بیگ از شهرستان کوهدشت در استان لرستان که در حریم رودخانه سیمره هستند پر آب شده‌اند.

رنگ آبی نشان دهنده محدوده رود سیمره در تاریخ ۹۸/۱/۱۵ و رنگ صورتی نشان دهنده محدوده رود سیمره در تاریخ ۹۸/۱/۲۵ است.

کرخه پرآب شد

با افزایش حجم بارندگی‌ها در استان خوزستان، تصاویر ماهواره‌ای از آبگیری رودخانه‌ها، سدها و تالاب‌های این استان خبر می‌دهد.

نقشه‌های منتشر شده از پهنه آبی استان خوزستان از افزایش مساحت رودخانه‌های کارون و آبگیری سد دز در اهواز حکایت دارد که بر مبنای تصاویر ماهواره راداری سنتینل -۲ و سنتینل -۱ در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه به دست آمده است.

بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای حدود ۱۲۵ هزار هکتار اراضی این استان به دلیل سیل اخیر به زیرآب رفته که از این میزان حدود ۱۰۸ هزار هکتار آن اراضی کشاورزی بوده است. در همین حال تصاویر ماهواره‌ای از پرآب شدن تالاب‌های استان خوزستان خبر می‌دهد که این تصاویر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ترا / آکوا و سنجنده مادیس به دست آمده که مربوط به پایان فروردین ماه می‌شود.

نقشه مناطق آب گرفته در استان خوزستان و کشور عراق نیز از تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده که در تولید این نقشه از تصاویر ماهواره‌ای سنجنده مادیس با رزولوشن ۲۵۰ متر و ۵۰۰ متر در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۸ استفاده شده است.