حسن معجونی بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر، طی حدود ۲ دهه فعالیت خود در عرصه کارگردانی، علاوه‌بر تأثیرگذاری و اجرای آثاری قابل تأمل، توجه ویژه‌ای به پرورش نسل جوان داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در دهه‌ها و مقاطع زمانی مختلف در تئاتر ایران هنرمندانی حضور داشته و دارند که به‌عنوان چهره‌هایی تأثیرگذار در عرصه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و لباس شناخته می‌شوند. برخی از این چهره‌ها دیگر در میان ما نیستند، برخی فعالیت نمی‌کنند و برخی نیز همچنان به تولید اثر یا آثار نمایشی در عرصه تئاتر ایران مشغول هستند.

به طور حتم و به‌زعم بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران تئاتر یکی از چهره‌های تأثیرگذار در تئاتر ایران طی ۲ دهه گذشته، حسن معجونی بوده‌است؛ هنرمندی که در مقام بازیگر نقش‌آفرینی‌های درخشانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که یکی از متأخرترین آن‌ها ایفای نقش در نمایش «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی بوده است.

از ویژگی‌های معجونی علاوه بر بازیگری، حضور مؤثر او در عرصه کارگردانی تئاتر است که در حدود ۲۰ سال گذشته آثار متنوع و مختلفی را به صحنه برده است؛ از تئاتر بزرگسال گرفته تا تئاتر عروسکی و آثار کودک و نوجوان و همچنین میکروتئاتر و مونولوگ، از «در مضار توتون» و «پای دیوار بزرگ شهر» گرفته تا «ستوان اینشمور»، «ابر صورتی»، «حشره» و «فلیک».

تولد «لیو» در تهران و «هامون» در رشت

یکی از حرکات تأثیرگذار حسن معجونی در عرصه تئاتر ایران تشکیل گروه تئاتر «لیو» بوده که به عنوان یکی از فعال‌ترین گروه‌های تئاتری ایران بعد از انقلاب اسلامی شناخته می‌شود؛ گروهی که علاوه بر تولید و اجرای آثار نمایشی، برگزاری برنامه‌های تأثیرگذاری در عرصه‌های پژوهشی همچون «آشنایی با کارگردان‌های نوگرای تئاتر جهان» و همچنین فستیوال‌های «مونولیو» و «میکروتئاتر» را در کارنامه فعالیت‌های خود به ثبت رسانده است که هر کدام از این فعالیت‌ها و برنامه‌ها به جریانی تأثیرگذار در تئاتر معاصر ایران تبدیل شدند.

شاید یکی از اقدامات قابل تأمل حسن معجونی و گروه تئاتر «لیو»، راه‌اندازی تماشاخانه خصوصی «هامون» آن هم نه در تهران بلکه در شهر رشت است. این اقدام باعث شد تا جریان تئاتر خصوصی با نگاهی تئاتری و فارغ از پارامترهای کلیشه‌ای تئاتر گیشه‌محور و همچنین رو به رشد در شهری غیر از پایتخت آغاز شود.

پرورش استعدادهای جوان در مدرسه «تئاتر لیو»

از ویژگی‌های حسن معجونی در عرصه کارگردانی تئاتر، توجه ویژه او به نسل جوان و پرورش این نسل است که با راه‌اندازی گروه «لیو سایه» و همچنین مدرسه «تئاتر لیو» این حرکت به شکلی آکادمیک در جریان است.

علاوه بر این معجونی در اکثر آثار متأخر خود، از حضور جوانانی که در ذیل گروه تئاتر «لیو» پرورش پیدا کرده‌اند استفاده و آن‌ها را به تئاتر ایران معرفی کرده است.

نوبت به «شهر ما» رسید

این هنرمند شناخته شده تئاتر در جدیدترین اثر خود به سراغ نمایشنامه «شهر ما» اثر تورنتون وایلدر رفته که این روزها تمرین‌های خود را برای اجرا سپری می‌کند. این اثر نمایشی با حضور بیش از ۳۰ بازیگر جوان و از هنرجویان مدرسه «تئاتر لیو» و همچنین اعضای گروه تئاتر «لیو» و «لیو سایه» هستند.

«شهر ما» که از ۲۰ اردیبهشت در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای عمومی خود را آغاز کرده، اولین اثری نیست که وی با حضور جوانان مستعد در عرصه بازیگری به صحنه می‌برد و پیش از این نیز آثار متعددی همچون «به خاطر یک مشت روبل»، «مترسگ»، «سه خواهر» و «آشپزخانه» را که تلفیقی هنرمندان حرفه‌ای تئاتر با بازیگران جوان بوده‌اند، به صحنه برده است.

معجونی در جدیدترین اثر گروه «لیو» با عنوان «شهر ما»، شهری را به تصویر می‌کشد که گویی شهر ماست و دغدغه‌هایی را مطرح می‌کند که ما با آن‌ها درگیریم؛ اثری که قرار است نسبت به اتفاقات پیرامون ما از جمله سیل اخیر نیز بی‌توجه و بی‌تفاوت نباشد.

عکس‌های نمایش شهر ما از البرز تیمورزاده است.