سازمان فضایی ایران گزارش مربوط به اقتصاد جهانی فضا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد. بر مبنای این گزارش، صنعت ساخت ماهواره در یک سال با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  سازمان فضایی ایران در شبکه اینستاگرام آخرین وضعیت اقتصاد جهانی فضا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد کلان فضا در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ٢٠١٧ میلادی رشدی ۳ درصدی داشته و از ٣۴٨ میلیارد دلار به ۳۶۰ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که اقتصاد فضا در سال ۲۰١٧ نیز نسبت به ٢٠١۶ همین میزان ۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

بر مبنای این بررسی مشخص شده که بودجه سازمان‌های فضایی و مأموریت‌های سرنشین دار در سال ۲۰۱۸ حدود ۴ درصد رشد و صنعت ماهواره رشد حدود ۳ درصدی داشته و از ٢۶٨.۶ میلیارد دلار به ٢٧٧.۴ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان رشد ۲۶ درصدی صنعت ساخت ماهواره که از ۱۵.۵ میلیارد دلار به ۱۹.۵ میلیارد دلار رسیده و رشد ۳۴ درصدی صنعت پرتاب که از ۴.۶ به ۶.۲ میلیارد دلار افزایش داشته‌اند خودنمایی می‌کند و در مجموع اقتصاد بخش مربوط به ساخت و پرتاب ماهواره حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

وضعیت دیگر حوزه‌های بخش صنعت فضایی نیز حاکی از آن است که بازار تجهیزات زمینی رشد ۵ درصدی داشته و از ١١٩.٨ به ۱۲۵.۲ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که در زمینه خدمات ماهواره‌ای شاهد کاهش ۱.۷ درصدی هستیم و بازار این بخش از ۱۲۸.۷ در سال گذشته میلادی به ١٢۶.۵ میلیارد دلار رسیده است. در همین حال بازار پخش همگانی نیز از ۹۷ میلیارد به ۹۴.۲ میلیارد دلار و بازار سنجش از دور از ۲.۲ میلیارد به ۲.۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

در این میان بازار پهن باند از ۲.۱ به ۲.۴ میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.