آژانس دارپا از اجرای ابتکار عمل تازه ای خبر داده تا با استفاده از هوش مصنوعی توانایی جنگنده‌ها در نبردهای هوایی افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، هدف از این کار حذف خلبانان و خودکارسازی کل فرایند پرواز و مبارزه هوایی نیست. بلکه هوش مصنوعی به کمک خلبانان جنگنده‌های مختلف می‌آید تا آنها بتوانند با دقت بهتری محیط اطراف و به خصوص پشت خود را شناسایی و مشاهده کنند و در زمان مناسب تصمیمات مناسب بگیرند.

سیستم هوش مصنوعی جدید دارپا بر روی هواپیماهای جنگنده سرنشین دار و نیز هواپیماهای بدون سرنشین نصب می‌شود تا آنها بتوانند پیچیده‌ترین وظایف تعریف شده برای این هواپیماها را انجام دهند.

سرعت بالای رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی و ظرفیت بالای حافظه آنها، دارایی ارزشمندی برای خلبانان خواهد بود تا آنها بتوانند ذهنشان را آزاد کرده و برای نابودی دشمن بر روی نحوه کنترل هواپیما و نیز موشک‌ها تمرکز کنند و محاسبه بهترین زمان و مسیر مناسب برای شلیک را به هوش مصنوعی بسپارند.

این سیستم هوش مصنوعی با جمع آوری لحظه به لحظه اطلاعات محیطی و پردازش آنها می‌تواند ضمن شناسایی به موقع اهداف دشمن، در مورد زمان مناسب برای شلیک به آنها نیز تصمیم بگیرد. این سیستم می‌تواند در مورد تاکتیک‌های مناسب جنگی نیز به خلبانان مشاوره بدهد. دارپا قصد دارد از این سیستم هوش مصنوعی به طور آزمایشی بر روی تعدادی از جنگنده‌های ارتش امریکا استفاده کند.