یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش برای بازگرداندن و یا همکاری با نخبگان ایرانی غیر مقیم است که برای اجرایی شدن آن، برنامه ای نیز تهیه شده و به تمام ستادها و معاونت ها ابلاغ شده است. نخبگان مکان محور نیز یکی از گروه های هدف این طرح هستند و زمینه بازگشت آنها به کشور فراهم خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بر همین اساس، گروه مکان محور ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری نیز یکی از اولویت های کاری خود را پس از شناسایی نخبگان ایرانی این حوزه، اتخاذ سیاست هایی برای بازگشت آنها به کشور قرار داده است.

این گروه در سال جاری، دورنما و برنامه ریزی های اولیه برای این هدف را آغاز کرده است و نیمه دوم امسال فاز عملیاتی آن را اجرایی خواهد کرد. 

با توجه به اینکه در قرن 21، تعداد فناوری های مرتبط با حوزه مکان محور افزایش چشمگیری یافته است، ضرورت توسعه این فناوری مهم و حیاتی در دنیا احساس شده است به همین دلیل، کشورهای مختلف به دنبال راه های توسعه این علم هستند، در ایران نیز به این فناوری نو، نگاهی ویژه صورت گرفته و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گروهی برای ساماندهی به بازیگران این عرصه تشکیل شده است. 

 از جمله فناوری های مکان محور می توان به فناوری های اطلاعات مکانی (مانند GIS، LIS و حدنگار)، فناوری‌های تعیین موقعیت و ناوبری (مانند GPS و Indoor Positioning)، سنجش‌ازدور (مانند سنجش‌ازدور چندطیفی و فراطیفی و سنجش‌ازدور راداری)، فتوگرامتری (مانند فتوگرامتری هوایی، بردکوتاه و پهپاد)، فناوری های پویشگرهای لیزری (مانند لیدار)، ژئودزی (مانند فیزیکال ژئودزی و ژئودینامیک)، هیدورگرافی و فناوری‌های حاصل از تلفیق موارد فوق (مانند خدمات مکان‌مبنا (LBS) اشاره کرد.