با تلاش ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 22 قلم داروی زیستی در کشور تولید شد، داروهایی که پیش از این از دیگر کشورها تامین می شد. این داروهای پیچیده زیستی به همت متخصصان داخلی و حمایت های معاونت علمی و فناوری به صورت بومی تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از اولویت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در این چند سال فعالیت، حمایت از تولیدات بومی داروهای زیستی است. داروهایی که با هزینه زیادی از دیگر کشورها تامین می شد. تامین این داروها هم برای کشور ارزبری زیادی به دنبال داشت و هم اینکه بیماران برای خرید آنها با مشکلات زیادی روبرو می شدند.
تا چند سال پیش که خبری از اقتصاد دانش بنیان و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور نبود،


توانمندی جوانان و متخصصان داخلی نیز دیده نمی شد و مسوولان به این توانایی ها اعتماد نمی کردند و بیشتر داروهای زیستی که برای بیماری های مختلف حیاتی و ضروری بود از طریق واردات تامین می شد. داروهایی که پتانسیل تولید آن در کشور وجود داشت؛ اما ارده ای برای به فعل درآمدن این توانایی ها نبود.

پس از اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری معرفی شد، اقدامات مختلفی برای توسعه این زیست بوم در کشور انجام داد از جمله این اقدامات می توان به تشکیل ستادهای تخصصی در معاونت علمی و فناوری اشاره کرد.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یکی از این ستادهای تخصصی است که با هدف ارتقای دانش و فناوری های زیستی به منظور کسب ثروت و رفاه عمومی تشکیل شد. یکی از مهم ترین حوزه های فعالیت این ستاد، بومی سازی تولید دارو در کشور است. داروهای حیات بخشی که می تواند جان هزاران بیمار را از مرگ نجات دهد.

در واقع زیست‌داروها یا داروهای بیولوژیک، داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند. با ظهور تکنیک‌های زیستی مولکولی مدرن و به روز، استفاده از آن‌ها در طب در دهه گذشته فوق‌العاده افزایش یافته‌است، اگرچه 100 سالی از استفاده زیست‌داروها در دنیا می گذرد.

حمایت از تولید 20 داروی جدید زیستی

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تولید داروهای جدید زیست فناوری در کشور، گفت: یکی از اولویت های ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، حمایت از تولید داروهای جدید است که در این زمینه با حمایت های ستاد، تا چهار سال دیگر 20 داروی جدید بیوتکنولوژی نیز در کشور تولید می شود.


وی افزود: در حال حاضر تعداد داروهای زیست فناوری موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است و از این تعداد، ۲2 دارو در بازار ایران موجود است که تعدادی از این داروها، داروی منوکلونال آنتی بادی و تعدادی داروی نوترکیب هستند.
به گفته قانعی، با تولید داروهای جدید، تعداد داروهای بیوتکنولوژیک موجود در ایران به 40 قلم افزایش می یابد.