به دنبال تصویب آیین نامه توسعه اقتصاد دیجیتالی با هدف تشویق و حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌های فعال در این حوزه از معافیت های مالیاتی و بیمه ای بهره مند می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سامانه مشترکی میان ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات ایجاد شده تا شرکت های نوپا با آغاز به کار سامانه مشترک که به زودی ایجاد می شود دراین سامانه متمرکز ثبت نام کنند و بتوانند با اعمال یک سری ملاحظات از معافیت‌های بیمه ای و مالیاتی معاف شوند.

آیین نامه نوآفرین یا آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا در اقتصاد دیجیتال،آیین نامه‌ای است که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ازسوی وزارت ارتباطات و ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسید تا بتوانند یک فضای حمایت شده را برای استارتاپ‌های نوپا ایجاد کنند به استارتاپ‌هایی که هیچ آشنایی با شروع کار و مکانیزم مالیات و بیمه و مواردی از این قبیل ندارند .

تصویب و اجرای این آیین نامه به تسهیل برخی از موانع و مشکلات کار شرکت های نوپا و استارتاپ های نوپا کمک می کند وبهره مندی از مزایای این آیین نامه برای شرکت های نوپا دارای شرایطی است تا بر اساس معیارها و شرایط تعیین شده آنها ارزیابی شوند.

شرایط تعیین شده در این آیین نامه

یکی از شرایط تعیین شده در این آیین نامه به این موضوع اشاره دارد که هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه ict باید سه سال از تاریخ ثبت آن بیشتر نگذشته باشد و حداکثر سرمایه ثبتی آن باید کمتر از 2 و نیم میلیارد ریال باشد.

در دیگر شرایط اجرایی این آیین نامه آمده است که موسسان و صاحبان شرکت‌ها نباید نسبت به توزیع سود خود اقدام کنند و درآمد هر شرکت در سال نباید کمتر از 5 میلیارد ریال باشد.

همچنین با انجام توافقاتی از سوی وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی صندوقی با بودجه مستقل برای تامین مالی شرکت های نوپا حوزه اقتصاد دیجیتال نیز تشکیل می شود.

با توجه به تصویب و ابلاغ این آیین نامه ، موانع و مشکلاتی که پیش از این شرکت‌های نوپا با آن مواجه بودند از جمله گرفتن کد اقتصادی مستقل در فضاهای اشتراکی و شتابدهنده‌ها با اجرای این آیین‌نامه تسهیل و رفع می‌شود.