رئیس بانک خون بند ناف از آمار نمونه های ذخیره شده در این بانک خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱۰هزار نمونه ذخیره شده که تا پایان سال این تعداد افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته های رویان با تاکید بر اینکه بزرگترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف را در منطقه و خاورمیانه داریم، گفت: تا کنون حدود ۱۱۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و بیش از ۵ هزار نمونه در بانک عمومی خون بندناف رویان ذخیره شده است.

وی افزود: از تعداد نمونه‌های ذخیره شده، ۵۵ درصد متعلق به نوزادان پسر و ۴۵ درصد مربوط به نوزادان دختر بوده است.

وی با بیان اینکه از زایمان‌های طبیعی می‌توان میزان بیشتری خون بند ناف نسبت به زایمان سزارین استخراج کرد، اظهار کرد: اما ۷۹ درصد نمونه‌های نگهداری شده ماحصل زایمان سزارین و مابقی مربوط به زایمان طبیعی بوده است.

به گفته عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی، همچنین یک درصد از نمونه‌های ذخیره شده حاصل دوقلوزایی بوده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: با بالارفتن آمار نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف، امکان استفاده از نمونه و امکان یافتن نمونه مناسب برای پیوند بیش از پیش امکان پذیر شده و شانس اینکه ما بتوانیم از این ظرفیت برای پیوند بیماران استفاده کنیم افزایش یافته و همچنین امکان تبادل نمونه در سطح کشورهای دیگر نیز ایجاد شده است.

وی افزود: امیدوار هستیم که نمونه‌های بانک خون بند ناف تا پایان سال ۹۸ تعداد به بیش از ۱۳۰ هزار نمونه برسد.

وی گفت: از بند ناف نوزاد در هنگام تولد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون استحصال می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم تا پس از تولد نوزاد، این خون را از بندناف متصل به جفت استخراج کنیم و طی ۲۴ ساعت اولیه پس از استخراج نمونه، سلول‌های بنیادی خون بندناف از نمونه‌ها استخراج می‌شود و ذخیره سازی می‌شود.

ضرابی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمام فرآیندهای پردازش و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف مطابق استانداردهای جهانی است.