سی و یکمین ماهنامه «دانش بنیان» با رویکردی ویژه به نقش شرکت های دانش بنیان در مقابله با تحریم، ویژه اردیبهشت ماه منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در روزهایی که دشواری ها، روی دیگری را به کشور ما نشان داده و تحرکات و فعالیت های دشمنان این سرزمین، برای ایجاد موانع گوناگون، شکل تازه ای به خود گرفته است، شرکت های دانش بنیان ایرانی، فعالیت هایشان را جدی تر و کارسازتر به پیش می برند. حضور این شرکت ها، نوید ظهور روزهای روشن را می دهد. بر همین اساس، تازه ترین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» گزارش ها و مطالب جدیدی را با همین محوریت ترتیب داده است.

فراخوان دانش بنیان
پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» در سی و یکمین شماره این نشریه، در سرمقاله خود، شرکت های دانش بنیان را فراخوانده است تا از موقعیت مناسبی که تحریم های ناجوانمردانه مستکبران، پیش روی فعالان داخلی قرار داده، بهره مند شوند و قابلیت ها و تجارب شان را به منصه ظهور برسانند. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «شاید حالا که امریکا دست به تحریم های گسترده زده، این فرصت تاریخی برای ما فراهم شود تا آن کارهای به فردا موکول شده را همین امروز انجام دهیم. خصوصا موقعیت مناسبی است تا از شیوه های استارتاپی و دانش بنیان بهره بگیریم و هزینه های اصلاحات اقتصادی-سیاسی و اجتماعی را به پایین ترین حد ممکن برسانیم... باید فراخوان داد و با اتحاد و همدلی تمام نیروهای نخبه و دانشمند و متخصص را دعوت کرد تا با یکدیگر تشریک مساعی و کشور را در عبور از وضعیت فعلی کمک کنند.»

در مسیر اعتلا
گفت وگو با نخبه ای که فعالیت علمی در ایران را به اقامت در انگلستان ترجیح داده است، قطعا جذاب خواهد بود. سعیده سرآبادانی تفرشی که اینک عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر است، درباره سوابق علمی و انگیزه هایش برای بازگشت به ایران، با ماهنامه «دانش بنیان» به گفت و گو نشسته است. او در بخشی از این گفت وگو بیان کرده است که «این درست است که شرایط اقتصادی و سیاسی ایران به گونه ای است که به سختی می توان با دنیا در تعامل بود، مثلا وقتی یک مقاله بخواهیم چاپ کنیم همین که اپلیکیشن ایران را می بینند شش ماه طول می کشد تا جواب دهند. با این وجود من به شدت علاقه دارم در ایران بمانم و از علمی که در اختیار دارم برای پیشرفت سرزمینم استفاده کنم. در واقع می خواهم دانشم در مسیر اعتلای کشورم باشد.»


ثمربخشی حمایت ها
محمدعلی اردکانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعالیت هایی در حوزه طرح های کلان ملی انجام داده و از تجربیات اش در این باره، با «دانش بنیان» سی و یکم، سخن گفته است. او که طرح ملی شبیه ساز سقوط آزاد را مدیریت می کند، از ثمربخشی حمایت های معاونت علمی از طرح های کلان ملی فناوری، نکته هایی را مطرح و اضافه کرده است: «در دبی پیش از ما توسط امریکایی ها تونل باد ساخته شد و پس از ما بحرینی ها هم برای ساخت تونل باد به امریکا متوسل شدند. قطر هم از این شبیه ساز بهره می برد. گویا اخیرا در ترکیه هم راه اندازی شده است اما هنوز فعال نیست. البته همسایگان شرقی ایران از این صنعت بی بهره اند. بنابراین رشد این صنعت در ایران به واسطه گنجاندن آن در طرح های کلان ملی مایه مباهات است، چرا که نشاندهنده این مسئله است که در زمینه هوافضا از تکنولوژیهای بهروز دنیا چندان عقب نیستیم.»

برتری توان پژوهشی
اما، رضا رمضانی خورشیددوست مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که در عرصه تولید داروهای نوظهور فعالیت می کند، در گفت وگو با شماره جدید ماهنامه «دانش بنیان»، از تجربه های دانش بنیانی اش می گوید. او به کسانی که می خواهند در حوزه دانش بنیان و در بخش فناوری های کلان (های تک) فعالیت کنند اینگونه توصیه می کند: «اگر می خواهند به حوزه های تک ورود کنند باید برتری توان پژوهشی داشته باشند که از حداقل های مورد نیاز آگاهی به پژوهش سیستمی است. همچنین بایستی پسگرا هم حرکت کنند و این موضوع را هم در نظر داشته باشند که پس از تولید محصول احتمال موفقیت آن در بازار به چه عواملی بستگی دارد؟ به این معنی که بازار هدف محصول چه کسانی هستند؟ بودجه ای که حاضرند برای تهیه آن تخصیص دهند چقدر است و سوالاتی از این قبیل...»

مبتنی بر نیاز مشتری
رامین جلای آملی یکی دیگر فعالان دانش بنیانی کشور نیز که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارد نیز نکته های قابل توجهی را در همکلامی با «دانش بنیان» مطرح کرده است. او نگاهی ویژه به جایگاه مشتری و خواسته و فرهنگ مردم دارد و درباره فعالیت های شرکت های دانش بنیان اش می گوید: «الگوی ما، مرتبط با نیازهای مردم است. سعی ما بر این بوده است که از بازخورد رفتارهای مشتری، نرم افزار را توسعه بدهیم و این باعث می شود هماهنگی های لازم را داشته باشد. قالبی را برای نرم افزارهای خود طرح ریزی کرده ایم که با فرهنگ کشور مطابقت داشته و مبتنی بر نیاز مصرف کننده باشد.»


صادرات معکوس
یک مدیرعامل هلدینگ در عرصه استارتاپی کشور هم تجربیات جذابی دارد که بخشی از آن را در شماره سی و یکم «دانش بنیان» با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. حمیدرضا اشجع درباره فعالیت ها و تجربیات اش می گوید: «گردشگری، صادرات معکوس است و در شرایط فعلی می تواند راهگشا باشد. در گردشگری موضوعات مختلفی از نظر دسترسی اطلاعاتی و مدیریتی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم بخشی از این بازار را برای پررونق کردن این صنعت در دست بگیریم.

ترس از بی حمایتی
در بخش دیگری از گفت وگوهای «دانش بنیان» سی و یکم، نوید مرزنگی بنیانگذار یک استارتاپ در حوزه سلامت نیز از وضعیت کارش سخن گفته است. او که در یکی از شهرهای مرزی استارتاپ اش را راه اندازی کرده درباره مشکلات کار گفته و ابراز کرده است: «در حال حاضر تعداد زیادی بیکار در رشته مهندسی پزشکی وجود دارد که نمی دانند برای کار به کجا مراجعه کنند و بستر اینترنت می تواند امکان خوبی برای کسب و کار باشد، چه در زمینه فروش محصولات پزشکی و چه در حوزه های درمانی و مراقبتی، ارائه خدمات بیمه ای، نحوه مصرف داروهای مختلف و غیره. ولی اکثرا از عدم حمایت سازمان ذیربط می ترسند کار را شروع کنند و شکست بخورند.»

در بخش های دیگری از ماهنامه شماره سی و یک «دانش بنیان» که ویژه اردیبهشت ماه 1398 منتشر شده است، علاوه بر یادداشت ها و گزارش ها و اخبار مرتبط، پرونده های دیگری از جمله در حوزه نگاه فعالان استارتاپی کشور به سال 98، چند و چون «بلاک چین» و همچنین همه چیز درباره اینترنت اشیاء نیز ارائه شده است که مطالبی خواندنی و متنوع را در خود جای داده اند. مخاطبان «دانش بنیان» با استفاده از نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از متن، عکس، صدا و فیلم های تعبیه شدن در این نشریه نیز بهره مند شوند.

سی و یکمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، منتشر شده است.