دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: نوآوری جریان زندگی طبیعی است. همانطور که به اکسیژن برای ادامه زندگی نیاز داریم به نوآوری نیز نیازمند هستیم.

ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر اینکه نوآوری رهاشده، جز تخریب محیط زیست و رشد یک سویه حاصلی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های علمی خود را به رشد علمی رسانده و موفق شدیم ۹۵ درصد از داروها را در داخل کشور تولید کنیم، ضمن آنکه ۱۸ دانشگاه کشورمان نیز در زمره دانشگاه‌های برتر جهانی قرار دارند.

وی افزود: نوآوری جریان طبیعی زندگی است و همانطور که به اکسیژن برای ادامه زندگی نیاز داریم به نوآوری نیز نیازمند هستیم. نوآوری برای خلق نیکی آمده است و اهداف ارزشمندی دارد.

به گفته عاملی، فناوری ها، فضای نوینی ایجاد می کنند تا دست ساخته های ذهن بشر به تصویر کشیده شود. در واقع نوآوری راه های جدید برای حل مسایل، خلق می کند. این فناوری ها شرایطی فراهم می کنند تا یک منفعت عمومی برای همه ایجاد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید فناوری در کنار فرهنگ بومی هر کشور توسعه یابد تا قدرت جوامع را افزایش دهد و از سلطه دیگر کشورها جلوگیری کند.

وی همچنین بیان کرد: نوآوری رها شده بسیار خطرناک است و از دل چنین نوآوری‌ای، سلاح‌های کشتار جمعی، تخریب و سلطه جامعه انسانی حاصل می‌شود. به خاطر این امر است که نوآوری باید با دکترین هدف ارزشمند همراه باشد. 

عاملی دنیای امروز را دنیای سیستمی توصیف کرد و یادآور شد: نوآوری یعنی خلق راه جدید برای حل یک مساله، به نوعی که منفعت عمومی را در پی داشته باشد. بر این اساس فناوری خصوصیتی دارد که از آن به ایجاد منبع انبوه برای بستر نوآوری تعبیر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی برای توسعه پایدار کافی نیست، خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیاز داریم که سرمایه‌های انسانی و اجتماعی در بستر فرهنگی دیده شود. در غیر این صورت نادیده گرفتن انسان‌ها را در پی دارد؛ چرا که فرهنگ، مفاهیم مبتنی بر ارزش‌های دینی و بومی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که استثنایی‌گرایی منشا نادیده گرفتن فرهنگ شده است، گفت: این امر باعث شده تا به جای تعامل اجتماعی، سلطه اجتماعی ایجاد شود و استثنایی‌گری آمریکا یکی از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌رود.

عاملی با بیان اینکه جهان بدون دخالت آمریکا یک جهان آرام‌تر، سالم‌تر و خلاق‌تر است، اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۵ سال گذشته ظرفیت‌های فرهنگی زیادی را ایجاد کرده و در این مسیر دو بال علم و فناوری و فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تولید ۹۵ درصد داروها در داخل کشور، کسب رتبه ۱۶ در تولید علم بر اساس پایگاه اسکوپوس و ۱۸ در پایگاه وب آو ساینس را از جمله دستاوردهای علمی کشور نام برد و افزود: در آغاز انقلاب تنها یک هزار مقاله از سوی محققان ایرانی، نشر بین‌المللی شد که این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ هزار مقاله رسید.. این عدد نشان‌دهنده افزایش ۵۰ برابری ظرفیت‌های ایران است.

دبیر شورای عالی انقلال فرهنگی همچنین تصریح کرد: پیشرفت های علمی و فناورانه در کشور مرهون تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.