یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی توانست با تمرکز روی ابزارهای دقیق و تولید چاپگرهای سه‌بعدی ایران‌ساخت، بخشی از نیاز کشور به این محصول فناور را تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خلق تصویرهای ساده روی لوح‌های سنگی و چوبی ،نخستین گام‌های بشر برای به تصویر کشیدن و عینی ساختن رویاهایش بود. هزاران سال گذشت تا این ایده در شکل و قالب اختراع چاپگر، واقعیت بگیرد. اما کار به همین جا ختم نشد. عینیت بخشیدن به تصویرهای چاپی، کار مهم و خارق‌العاده دیگری بود که شاید تصور اولیه انجام آن دور از ذهن به نظر می رسید. همان ذهن چند بعدی، مملو از نورون های عصبی و نگهدارنده افکار احساسات، عقاید و باورها، این ایده را واقعیت بخشید.

اکنون شرکتی دانش‌بنیان که در حوزه ابزارهای ساخت و تولید دیجیتال کار می کند، با تولید بومی چاپگر‌های سه‌بعدی ایران ساخت این رویا را واقعیت بخشیده است.

سید امیرحسین نیکوکار رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان «سی‌زان پردازش کویر» با بیان این‌که ابزارهای ساخت دقیق، جزو اولویت های این شرکت دانش‌بنیان است، اظهار کرد: در حوزه چاپگرهای سه بعدی، بر روی سه فناوری کار کرده‌ایم که نخستین حوزه، فناوری چاپگرهای فیلامنتی، است.

نیکوکار، به تولید چاپگرهای سه بعدی رزینی اشاره کرد و گفت: همچنین چاپگرهای مخصوص مواد اولیه که حالتی خمیری دارند از دیگر محصولاتی است که روی فناوری آن کار شده است. به طور خاص در این حوزه، چاپگر سفال را به بازار عرضه کرده‌ایم.

این فعال  فناور، از تحقیق و توسعه روی چاپگرهای سه‌بعدی مورد استفاده در حوزه تجهیزات پزشکی گفت و ادامه داد: تحقیق و توسعه بخش قابل توجه این شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهد و بر همین اساس، از حیث تنوع فناوری اوضاع به مراتب بهتری نسبت به دیگر رقبا داریم زیرا تقریبا در تمامی حوزه‌های فناوری مرتبط با چاپگرهای سه‌بعدی، تحقیق و توسعه داریم.

رئیس هیأت مدیره سیزان پردازش کویر، کیفیت هم‌پای نمونه‌های خارجی با قیمت به مراتب پایین‌تر را جزو مهم‌ترین مزایای رقابتی این محصولات این شرکت برشمرد و گفت: این دستگاه با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی و امکاناتی هم‌تراز با کیفیت‌ترین نمونه‌های خارجی به بازار هدف ارائه می‌شود.

به گفته نیکوکار، طیف متنوعی از شرکت‌های دولتی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها از مشتریان این محصول دانش بنیان به شمار می‌روند. اگرچه بخش مشتریان بخش خصوصی نیر به خوبی از این محصول استقبال کرده‌اند اما عمده فروش در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران و توسط مراکز علمی و پژوهشی بوده است.

این فعال فناور، به اشتغال 5 نفر از متخصصان رشته‌های مکانیک، الکترونیک و حوزه مواد اشاره کرد و گفت: بسته به نوع فناوری چاپگر، فعالیت افراد متخصص روی آن متفاوت است اما به طور کلی، افرادی متخصص و دانش‌آموخته از حوزه‌های گوناگون علمی، بر روی ساخت انواع گوناگون این چاپگرها کار می‌کنند.

وی با بیان این‌که شرکت های ایرانی در زمانی مناسب و با دانش فنی خوبی در حوزه چاپگرهای سه بعدی ورود پیدا کردند، افزود:  از آن‌جایی که از توانمندی دانشی و عملیاتی لازم برای تولید این چاپگرها برخورداریم، محصولات کیفی و رقابتی قابل توجهی از سوی تولیدکنندگان ایرانی به بازار عرضه شده است. این موضوع راه را برای فروش محصولات ایرانی در بازار و ورود به بازارهای منطقه‌ای هموار می‌کند.

به گفته این فعال فناور، خوشبختانه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی نیز در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته‌اند و به پیشرفت دانش و فناوری این حوزه کمک کردند. بنابراین، با توجه به کیفیت مطلوب و قیمت مقرون به صرفه نوع ایرانی چاپگرهای سه بعدی استقبال از تولیدات سازندگان درخور توجه بوده است.