سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای قرار داد مشارکت در توسعه محصول یک رام 8 واگنه قطار مترویی برای خطوط مترو تهران گفت: بومی‌سازی فناوری مربوط به واگن‌های قطار از 33 درصد به 85 درصد رسیده است که نشان از توانمندی نیروی های داخلی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یک محصول «ایران ساخت» دیگر با امضای تفاهم نامه و قرار دادی در اختیار جامعه و کشور قرار می گیرد. محصولی که تولید آن نشان از توان و اقتدار نیروی خلاق و نوآور داخلی دارد. صبح امروز قرار داد مشارکت در توسعه محصول یک رام قطار 8 واگنه مترویی شامل لوکوموتیو، واگن ها، ریل، ایستگاه و سایر متعلقات برای خطوط مترو تهران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پیروز حناچی شهردار تهران و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد. امضای این قرار داد در سال رونق تولید با شکل گیری یک کنسرسیوم متشکل از شرکت های دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی برداشتن یک گام به جلو است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم انعقاد این قرار داد بیان کرد: بار دیگر شاهد اتفاقی ارزشمند و بزرگ در حوزه فناوری و استفاده از ظرفیت های داخلی هستیم. توسعه و پیشرفت حوزه حمل و نقل ریلی  متروموضوعی است که امروز مشاهده می کنیم. به گونه ای که بومی سازی فناوری مربوط به واگن های قطار از 33 درصد به 85 درصد رسیده و  این نشان از  توانمندی نیروی های داخلی است.

عاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: با امضای این قرارداد از تمام ظرفیت دانشی همچون شرکت های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده شد. البته امضای این قرارداد در راستای تفاهم نامه ای است که سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شهرداری تهران امضا کرد. این رویداد یکی از گام های آن تفاهم نامه است و پروژه های دیگری در قالب همان تفاهم نامه در سایر حوزه های حمل و نقل پیاده سازی می شود.

ستاری همچنین امضای این قرار داد را نشان از ایجاد همدلی میان نهادهای مختلف دانست تا به وسیله آن بتوان با تحریم ها مقابله کرد و ایجاد اشتغالزایی داشته باشیم.

وی همچنین توسعه استارتاپ ها و ناحیه های نوآوری و فناوری را از همکاری های دیگر معاونت علمی و فناوری و شهرداری تهران دانست و از افتتاح ناحیه های جدید نوآوری و فناوری در تهران خبر داد.

با بومی سازی واگن های مترو تحریم ها را به فرصت تبدیل می کنیم

همچنین پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: در سالی که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده است امضای این قرارداد تلاشی دیگر برای به کارگیری حداکثر امکانات داخلی است. در حال حاضر بیش از 2 میلیون سفر درون شهری در تهران در حال انجام است که هدف گذاری برای رسیدن به 6 میلیون سفر شده است. بنابراین برای تحقق این هدف نیاز به واگن های ایران ساخت بیشتری است.

حناچی در ادامه گفت: این قرارداد زمینه بومی سازی واگن های تولید داخل برای خطوط مترو را فراهم می کند و نتیجه مثبت آن مسیر همکاری ها در این حوزه را تسهیل می کند. زیرا یکی از نیازهای اساسی کلان شهر تهران و سایر کلان شهرها حمل و نقل درون شهری است که ترافیک را کاهش می دهد. استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و همکاری با معاونت علمی در زمینه تولید داخل واگن های شهری گامی برای رفع این معضل است تا بتوان در شرایط کنونی که تحریم ها وجود دارد آنها را به فرصت تبدیل کرد.

پرویز کرمی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم اظهار کرد: در این قرارداد ظرف مدت 18 ماه یک رام قطار مترویی روی ریل های کشور قرار می گیرد. همچنین تفاهم نامه ساخت 420 واگن نیز در سه ماه آینده امضاء  و تضمین می شود تا از این دانش ایجاد شده بهره مناسبی برده شود. این قرارداد نشان از مقابله عملی با تحریم های ظالمانه آمریکا دارد.شرکت های دانش بنیان و حامیان این کنسرسیوم اینگونه پاسخ عملی به تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب را در تحریم مایحتاج مردم ایران در زمینه های مختلف علمی، فضا و پزشکی را می دهند.

در این مراسم علی امام مدیر شرکت مترو تهران و حومه، علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، خدایی مدیر عامل مپنا لکوموتیو، محمد امام مدیر عامل شرکت قطارهای شهری تهران و حومه(مترو)، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، محسن پور سعید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهری، اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری نیز حضور و تفاهم نامه های کنسرسیوم را امضا کردند.