همه ما بارها و بارها به این موضوع فکر کرده‌ایم یا حداقل درباره‌اش مطالبی خوانده‌ایم که یک رزومه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه کلماتی را نباید در رزومه استفاده کرد. اما آیا می‌دانید که باید در نوشتن رزومه برای شغل رویایی‌تان چه کلماتی را بگنجانید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ همه ما بارها و بارها به این موضوع فکر کرده‌ایم یا حداقل درباره‌اش مطالبی خوانده‌ایم که یک رزومه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه کلماتی را نباید در رزومه استفاده کرد. اما آیا می‌دانید که باید در نوشتن رزومه برای شغل رویایی‌تان چه کلماتی را بگنجانید؟

املا یا انتخاب کلمات اهمیت زیادی دارد اما تضمین نمی‌کند که رزومه‌تان مرور شده و اثر مثبتی در ذهن خواننده ایجاد کند. سوزان جویس مالک سایت Job-Hunt.org می‌گوید: «اگر رزومه کسی را انتخاب کنم و ببینم از توضیحات مبهم استفاده کرده بلافاصله احساس می‌کنم قصد فریبکاری دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند تجربه واقعی فردی که متقاضی شغل است می‌تواند اهمیت کلمات و نوشته‌ها را در رزومه او کم کند، ولی اغلب این اتفاق نمی‌افتد. اگر مدیر استخدامی یک شرکت کلیدهای اصلی را در رزومه شما نبیند، احتمال زیادی وجود دارد که قبل از ملاقات با خودتان رزومه را کنار بگذارد.»

 

عدد و رقم

آنجلا کوپلند که یک مشاور کاریابی است می‌گوید: «اگر می‌خواهید نشان دهید که چطور نتیجه‌محور و سختکوش هستید، باید اعداد و ارقام را در رزومه‌تان بگنجانید. به عنوان مثال به جای این‌که رزومه‌تان را با گفتن این‌که یک بازاریاب دیجیتال عالی هستید شروع کنید، این ادعا را ثابت کنید. چیزی بگویید که نتایج واقعی را که به دست آوردید نشان دهد. مثلا بنویسید که توانستید میزان فروش آنلاین شرکتتان را 200 درصد در سال گذشته بالا ببرید. حالا تبدیل به آدم تاثیرگذاری شده‌اید!»

 

بازطراحی کنید

جین دی وال، مشاور کاریابی می‌گوید: «افعال عملی باید در رزومه شما وجود داشته باشند. اما همه ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود.» او به مراجعانش توصیه می‌کند که علاوه بر فعل‌های عملی در رزومه‌شان از فعال‌هایی استفاده کنند که نشانه توانایی آن‌ها برای رهبری و ایجاد تغییرات باشد. بازطراحی یکی از این فعل‌هاست که می‌تواند مهارت حل مسئله شما را به‌خوبی نشان دهد. علاوه بر این مشخص می‌کند شما این توانایی را دارید که به یک تصویر بزرگ و کلی فکر کنید و ناکارآمدی‌های یک فرایند را کاهش دهید.  آنیش ماجومدار، مقاله‌نویس Glassdoor می‌گوید: «از کلمات ساده و عملی در رزومه‌تان استفاده کنید چون مسئولیت‌پذیری بیشترین تاثیر را دارد. لانچ کردن، حل کردن، تغییر دادن و بهینه کردن، همگی مثال‌هایی از افعال عملی هستند که باعث می‌شوند آدم مناسبی به نظر برسید بدون این‌که کلیشه‌ها را به خطر بیندازند.» 

 

مدرنیزه کردن

جکی بارت پویندکستر، رزومه‌نویس ارشد می‌گوید: «کلمه مدرنیزه کردن در کنار کلماتی مانند دگرگون کردن یا درک شدن درست مثل یک کلید عمل می‌کند که قدرت داستان شما را بالا می‌برد و نشان می‌دهد که چطور توانسته‌اید پیشرفت کنید، احتمالات آینده را در نظر بگیرید و شرایط کاری خود را تغییر دهید و در نتیجه چطور می‌توانید برای کمپانی جدید سود و رشد مشتری و شهرت را به دنبال داشته باشید.»

 

ارزش یا ارزشمند

جاش دودی، نویسنده کتاب Fearless Salary Negotiation می‌گوید: «این کلمه‌ها نشان می‌دهند که کاندیدای شغلی مورد نظر درباره فعالیت‌های خود به این شکل فکر می‌کند که چطور می‌تواند کسب‌وکار فعلی را بهبود دهد. کلماتی مانند سختکوش این کار را نمی‌کند چون سخت کار کردن لزوما باعث خلق نتیجه بهتر نمی‌شود. اما تمرکز کردن روی سازنده بودن، اضافه کردن ارزش‌ها و ایجاد پیشرفت نشان می‌دهند که این آدم می‌خواهد کمپانی را بهبود دهد که اغلب اوقات هم باعث می‌شود مدیران استخدامی شرکت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند.»

 

مثال بزنید

کیت اوسالیوان، راهنمای مدیران اجرایی، می‌گوید: «به طور کلی قانع کردن خواننده رزومه درباره این‌که شما مهارت‌های نرم مختلفی مانند توانایی کار گروهی دارید، آن هم فقط با لیست کردن این مهارت‌ها در رزومه‌تان بسیار مشکل است. اگر خودتان را لحظه‌ای جای آن‌ها بگذارید متوجه علت این مسئله می‌شوید. اغلب کسانی که در جست‌وجوی کار هستند می‌خواهند مطلوب باشند، بنابراین لیستی از مهارت‌ها را که با شغل مورد نظر همخوانی دارد به رزومه‌شان اضافه می‌کنند. اما این کار هیچ کمی به شما نمی‌کند که از باقی جمعیت پشت در جدا شوید. قدرتمندترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مثال بیاورید. اگر می‌خواهید بگویید آدمی با مهارت انجام کار گروهی هستید، می‌توانید درباره کارهایی که با تیم‌های دیگر به صورت ضربدری انجام داده‌اید صحبت کنید. با این کار به صورت قابل باوری نشان می‌دهید که مهارت مورد نظر را در اختیار دارید و خودتان را از دیگران جدا می‌کنید.»

 

انعطاف‌پذیر باشید

دودی علاوه بر این‌که روی تاثیرگذار بودن رزومه تاکید دارد، می‌گوید که یک رزومه خوب باید قابل انعطاف هم باشد یعنی به‌راحتی توسط مدیران و مدیران منابع انسانی یا کارفرماها مرور شود: «من همیشه به مراجعانم می‌گویم یک کارفرما یا مدیر استخدامی یک شرکت درواقع وقتی واقعا شروع به خواندن رزومه شما می‌کند که در حال مصاحبه با شماست. این آدم‌ها یک روز وقت نمی‌گذارند که بنشینند و همه رزومه‌هایی را که به دستشان رسیده با دقت بخوانند. درواقع سعی می‌کنند به‌موقع خودشان را به جلسه مصاحبه برسانند و در زمان مصاحبه رزومه‌تان را باز می‌کنند و نگاه کلی به آن می‌اندازند تا چیزی برای صحبت کردن پیدا کنند.»

 

خجالت نکشید

به گفته کوپلند، نوشتن رزومه یا به طور کلی فرایند جست‌وجو برای یک شغل زمان مناسبی برای خجالتی بودن نیست. از کلمات قوی استفاده کنید که روی میزان مشارکت شما در شغل مورد نظرتان تاکید می‌کند. الان زمان مناسبی نیست که بخواهید خودتان یا مشارکت‌هایتان را ناچیز جلوه بدهید. اگر نقشتان در یک پروژه کاری کلیدی بوده پس جای کلمه «کمک کردم» را با «رهبری کردم» عوض کنید. رهبری کردن، ایجاد کردن، شروع کردن و... همگی کلماتی هستند که نشان می‌دهند شما فرمان را به دست داشتید و فقط یک عضو ساده از یک پروژه خاص نبودید.

 

متعهد باشید

دی وال می‌گوید: «نشان دهید که وقف کارتان هستید و کار را برای تمام کردن آن شروع می‌کنید. اگر فکر می‌کنید املا و انتخاب کلماتتان اهمیت زیادی ندارد، در اشتباه هستید. مدیران می‌توانند توانایی، آمادگی و مهارت‌های رهبری شما را از روی کاغذی که جلوی رویشان گذاشتید، بسنجند.»

 

حرفه‌ای ویرایش کنید

خواندن و دوباره خواندن رزومه‌ای که نوشتید، فقط شروع فرایند ویرایش کردن است. باور ندارید؟ هر کدام از متخصصان ما نظر خاصی درباره اهمیت ویرایش کردن رزومه دارند. اسولیوان می‌گوید: «انتخاب کلمات به طرز باورنکردنی اهمیت دارد. دارایی شما در رزومه‌تان محدود است، پس هر لغتی اهمیت دارد و حساب می‌شود. روی موفقیت‌هایتان تمرکز کنید، در صورت امکان مقدار این موفقیت را مشخص و سعی کنید تجربه‌هایتان را جوری نشان دهید که با شغل مورد نظرتان همخوانی داشته باشد. این‌که درباره تعداد کمتری از کارهایی که انجام دادید، صحبت کنید و به عمق مطلب بپردازید خیلی ساده‌تر از این است که در رزومه‌تان به تک‌تک کارهایی که انجام دادید، اشاره کنید. لابه‌لای سطور روی آخرین تجربه‌های کاریتان تمرکز کنید. رزومه‌تان را با این دید ویرایش کنید که آیا این بخش از اطلاعات به طور مستقیم به من کمک می‌کند تا تجربه‌هایم را در قالب این جایگاه شغلی جدید بیاورم؟ اگر نه، حذفش کنید.» کوپلند می‌گوید: «بهترین راه برای این‌که کلمات انتخابی‌تان را بهتر کنید این است که رزومه‌تان را بلند برای خودتان بخوانید. این کار باعث می‌شود بتوانید خیلی از اشکالات را قبل از این‌که کسی متوجه آن شود ببینید و اصلاح کنید. بعد از یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان که در صنعت دیگری مشغول فعالیت است بخواهید رزومه شما را مرور کند. اگر این شخص به شما گفت که رزومه‌تان گیج‌کننده است باید آن را به‌روزرسانی کنید، جوری که واضح‌تر شود.» بارت پویندکستر می‌گوید: «مسئله فقط سر انتخاب کلمات درست نیست، بلکه مسئله اصلی حذف کردن اختلافات جزئی در داستانتان و بعد کنار هم قرار دادن این داستان‌ها به شیوه‌ای است که برای خواننده هدف شما جذاب باشند. شما می‌توانید از همه «اسم‌ها و فعل‌ها»ی درست در نوشتن رزومه‌تان استفاده کنید جوری که مثل یک آواز روان باشد اما بدون استفاده از داستان‌های درست و فکرشده، رزومه‌تان از چشم مخاطب اصلی می‌افتد.» دی وال می‌گوید: «علاوه بر دقت در نگارش و دیکته کلمات، خیلی مهم است که استراتژی مشخص داشته باشید و خلاصه بنویسید. هیچ‌کس آن‌قدر وقت یا انرژی ندارد که روی یک رزومه چند صفحه‌ای بگذارد. مطمئن شوید که مهم‌ترین و مرتبط‌ترین تجربه‌های قبلی‌تان را در رزومه مشخص کرده‌اید.»