وودی آلن دیروز سه‌شنبه اعلام کرد آماده می‌شود تا نخستین کارگردانی اپرا را در خانه اپرای اسکالای میلان انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از هالیوود ریپورتر، وودی آلن در کنفرانسی که پیش از روی صحنه بردن «اپرای پوچینی» برگزار شد، شرکت کرد و گفت قرار است آخر هفته اپرای جیانی شیچی نوشته جیاکومو پوچینی، آهنگساز بزرگ ایتالیایی، را در میلان کارگردانی کند.

برخلاف هالیوود این کارگردان ۸۳ ساله برای کار در اروپا مشکلی با شایعه‌های علیه خود درباره اتهام آزار جنسی ندارد و جنبش «هشتگ من هم همینطور» نیز در کار نیست تا وی را بایکوت کند.

این در حالی است که اخیراً آمازون نیز پذیرفت تا جدیدترین فیلم وی با عنوان «یک روز بارانی در نیویورک» را توزیع کند. این فیلم پاییز در اروپا روی پرده‌های نقره‌ای می‌رود.

در کنار تولید این اپرا، یک موزه سینما در میلان نیز ۲۸ فیلم آلن را به نمایش درمی‌آورد.

«جیانی شیچی» روز شنبه اولین بار به نمایش درمی‌آید و آلن گفته پس از این نمایش او قصد دارد به سن سباستین در اسپانیا برود تا جدیدترین فیلمش را شروع کند. کریستوفر والتس بازیگر برنده اسکار از جمله بازیگران این فیلم است.

آلن در این کنفرانس تاکید کرد که از تقریباً ۵۰ سال پیش که کار فیلمسازی‌اش را شروع کرد، حتی وقتی فیلم‌هایش در آمریکا مورد پسند نمی‌افتادند همواره در ایتالیا، فرانسه و آلمان و در واقع در همه جای اروپا از او استقبال شده است.

وی افزود: شاید دلیلش این باشد که وقتی بزرگ می شدم، معتاد فیلم‌های اروپایی بودم و همه آن‌ها را تماشا می‌کردم و شاید به دلیلی فیلم‌های من هم بازتاب سینمای اروپا باشد.

آلن اپرای شیچی را اولین بار بیش از ۱۰ سال پیش در لس‌آنجلس به صحنه برد. این اپرا قرار است در کنار «اول موسیقی، بعد کلمات» سالیری به کارگردانی گریشا آساگاروف روی صحنه برود. بیشتر اجرا کنندگان دانشجویان آکادمی خانه اپرای لا اسکالا هستند.

وودی آلن گفت پلاسیدو دومینگو خواننده تنور اسپانیایی او را ترغیب کرد تا به کارگردانی اپرا روی بیاورد اما خیلی طول کشید تا او دست به کار شود چون نمی‌دانست که توانایی چنین کاری را دارد یا خیر. وی افزود: کار سینما کرده بودم و اصلاً نمی‌دانستم کار صحنه‌ای می‌توانم انجام بدهم یا نه و در نهایت آن را تجربه‌ای بسیار لذت بخش یافتم.

وی گفت خیلی به شنیدن اپرا علاقه دارد اما معمولاً فقط می‌تواند یک یا دو پرده اول را ببیند چون معمولاً باید صبح زود سر صحنه فیلم‌هایش حاضر باشد.

این اپرا یکی از مهم‌ترین اپراهای کمدی رمانتیک جهان و قسمتی از اپرای سه‌گانه پوچینی با عنوان Il Trittico است و آلن یادآوری کرد که آن را به سبک نئورآلیست‌های دهه ۱۹۵۰ از جمله ویتوریو دسیکا و فدریکو فلینی به صحنه می‌برد و پایانی متفاوت برای اپرا در نظر گرفته که با توجه به بخش دوزخ «کمدی الهی» دانته نوشته شده است.

این کارگردان گفت از آنجا که در برابر افرادی که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند ضعف دارد، حساسیت زیادی برای جیانی شیچی دارد و اگر قرار بود فیلمش را می‌ساخت شخصیت اصلی را در انتها به جهنم نمی‌فرستاد، بلکه او را بازنشسته می‌کرد و اجازه می‌داد تا به شادی در کشور زندگی کند.

وودی آلن در موسیقی سابقه فعالیت زیادی دارد و یکی از بهترین نوازندگان کلارینت است.