یک فیلم طنز خانوادگی با عنوان «پدر» جایزه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری را به خانه برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  به نقل از ورایتی، جایزه اصلی جشنواره فیلم کارلووی واری به کمدی جاده‌ای «پدر» محصولی از بلغارستان-یونان رسید. این جایزه شب پیش در هتل ترمال و در مراسم اختتامیه جشنواره به فیلم «پدر» اهدا شد.

این فیلم داستان یک عکاس را روایت می‌کند که سعی دارد تا رفتار پدرش را پس از درگذشت همسرش مدیریت کند. این فیلم چهارمین همکاری تیمی کریستینا گروزوا و پتار والچانوف به عنوان نویسنده-کارگردان است.

گروه داوران همچنین از یک درام روان‌شناسانه خانوادگی به عنوان «لارا» که دومین ساخته ژان اوله گرستر از آلمان است، قدردانی کردند. این فیلم درباره مادری است که تلاش دارد از پسرش برای شرکت در یک رستیال پیانو حمایت کند. بازیگر نقش اصلی این فیلم یعنی کورینا هارفوخ نیز جایزه بازیگر زن جشنواره را برد.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره نیز به تیم میلانتز از بلژیک برای فیلم «پاتریک» رسید. او در این فیلم به بررسی وسواس پرداخته است.

میلان اوندریک بازیگر فیلم «اجازه بده نور باشد» درام خانوادگی از چک و اسلواک نیز جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برد. این فیلم داستان نبرد یک پدر برای حفظ پسرش از تعالیم یک گروه خشن جوانان است.

هیات داوران همچنین از فیلم عاشقانه «دوشیزه آگوست» محصول اسپانیا ساخته جوناس تورلا و نیز بازی آنتونیا گیسن بازیگر زن فیلم «مرد آینده» تجلیل کردند.

جایزه شرق از غرب این جشنواره که به فیلمی داستانی از بلوک شرق سابق و خاورمیانه تعلق می‌گیرد به فیلم «گاو نر» از روسیه اهدا شد که یک داستان جنایی از بوریس آکوپوف است.

تقدیر ویژه این بخش نیز به «افکارم سکوت است» ساخته آنتونیو لوکیچ با همکاری والریا کالچنکو از اوکراین رسید.

گوی بلورین جایزه مستند جشنواره نیز به فیلمی از استونی- لیتوانی با عنوان «نامیرا» ساخته کِسینیا اوکاپکینا رسید که بررسی رفتار جوانان سیاسی در شهر صنعتی کمونیستی می‌پردازد. تقدیر ویژه این بخش نیز به فیلم چینی «رویای کنفوسیوسی» تعلق گرفت که داستان مادری را در برابر جریان آموزش آموزه‌های اخلاقی به فرزندش نشان می دهد.

جایزه مخاطبان نیز از سوی تماشاگران کارلووی واری که شامل هزاران دانشجوی چک، طرفداران فیلم و متخصصان می‌شود، به مستند اولگا سومرووا با عنوان «جیری سوشی- سهل گرفتن زندگی» اهدا شد. این فیلم زندگی و آثار یک موسیقیدان-هنرمند-نویسنده را روایت می‌کند.

شب پایانی جشنواره همچنین با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری به پاتریشیا کلارکسون همراه بود. فیلمبردار چک ولادیمیر اسموتنی نیز برای دهه‌ها فیلمبرداری جایزه پرزیدنت جشنواره را دریافت کرد.

پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری کار خود را از ۲۸ ژوئن (۷ تیر) آغاز کرده بود.