رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با کمک متخصصان و شرکت های دانش بنیان، توانمندی ایران برای تولید داروهای حیاتی در کشور ارتقا می یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره وضعیت ایران در تولید دارو، بیان کرد: در حال حاضر حدود 5 شتاب‌دهنده در حوزه زیست فناوری به تولید واکسن و دارو می‌پردازند. در واقع ایران در شرایطی بیش از 97 درصد از داروها و مواد موثره دارویی خود را تولید می‌کند که هنوز برای تامین 3 درصد از مواد اولیه وابستگی دارد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی وزارت جهاد کشاورزی تولید یک‌صد قلم دارو و مواد اولیه دارویی در بخش واکسن، داروی انسانی و طیور را در اولویت کاری خود قرار داده است.

به گفته رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این داروهای جدید با کمک شتاب دهنده های موجود در کشور تولید خواهد شد.

قادری فر همچنین تصریح کرد: در این برنامه محوری قصد داریم تا دو سال آینده صددرصد در تولید مواد دارویی پیشرفته نوترکیب به خودکفایی برسیم.

وی در ادامه عنوان کرد: توانمندی ایران در زمینه تولید دارو باعث شده است با وجود مشکلات فراوانی که در تامین داروی کشور وجود دارد، هیچ گاه کمبود محسوسی در این حوزه نداشته باشیم که این موضوع نشاندهنده توانمندی شرکت های دانش بنیان است.