روسیه یک تلسکوپ فضایی اشعه ایکس را به آسمان فرستاد. پیش بینی می شود این تلسکوپ ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی و ۳ میلیون ابر سیاهچاله را در فضا ردیابی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از اسپیس، روز گذشته یک موشک پروتون یک تلسکوپ اشعه ایکس متعلق به روسیه را به آسمان برد.

ماموریتSpektrum-Röntgen-Gamma که به نام Spektr-RG نیز مشهور است، پروژه‌ای مشترک میان سازمان فضایی روسیه و سازمان فضایی آلمان است. این تلسکوپ همراه موشک پروتون از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به آسمان پرتاب شده است.

البته پرتاب تلسکوپ چند هفته به تأخیر افتاد. در ۲۱ ژوئن به دلیل اختلالی در باتری موشک این پرواز لغو شد. پس از آن سازمان فضایی روسیه پرتاب ماهواره در ۱۲ جولای (دوشنبه) را نیز به دلیل اختلالات احتمالی در بوستر لغو کرد.

تلسکوپSpektr-RG در نقطه ثابتی در فضا قرار می‌گیرد که نقطه لاگرانژی ۲ نام دارد. در این نقطه نیروهای گرانشی خورشید و زمین یکدیگر را متوازن می‌کنند. در این مکان تلسکوپ مذکور می‌تواند با مصرف اندکی سوخت مأموریت‌های رصد خود را انجام دهد. همچنین به گفته کارشناسان ۱۰۰ روز طول می‌کشد تا این تلسکوپ به مکان تعیین شده خود برسد.

به طور کلی هنگام بررسی اثر میدان گرانشی دوجرم در فضا مانند زمین و خورشید، نقاطی را در اطراف آنها می‌یابیم که اگر جرم سومی با گرانش ناچیز در آنها قرار گیرد در تعادل گرانشی به سر خواهد برد. این نقاط خاص نقاط لاگرانژی نام دارند. این نقاط کاربردهای شگفتی دارند از جایگاهی برای تلسکوپ‌های فضایی ورصدخانه های خورشیدی تا دروازه‌ای برای سفرهای آینده به ماه وحتی جایگاهی برای سکونت آینده بشر در فضا.

پیش بینی می‌شود Spektr-RG طی یک مأموریت ۶.۵ ساله ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی، ۳ میلیون ابرسیاهچاله و هزاران کهکشان با ستاره‌هایی در حال تشکیل را ردیابی کند.

این تلسکوپ کمک می‌کند تا انسان به درک عمیق‌تری از روند تشکیل سیاهچاله‌ها دست یابد.