سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران خودرو با سرمایه گذاری بر شرکت‌های دانش بنیان از مرحله مونتاژکاری به سمت خودکفایی رفته است از بومی ‌سازی 60درصد پژو 301 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از پایگاه خبری "ایران ساخت" ، صبح امروز خط تولید پژو 301 در حالی با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری، هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع مجلس آغاز به کار کرد که 60 درصد تولید این محصول بو می سازی شده است. همچنین با افتتاح نخستین خط چند منظوره انتظار می رود که شاهد تولید 16 خودرو پژو301 در هرساعت باشیم و در سه ماه ابتدایی سال آینده 10 هزار خودرو پژو 301 وارد بازار شود.

اقتصاد دانش بنیان پایان اقتصاد نفتی را رقم می‌زند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم تولید آزمایشی پژو 301 بیان کرد: قیمت یک بشکه نفت در حال حاضر 50 دلار است این در حالی است که قیمت یک شیشه عطر ممکن است حدود ۱۰۰ دلار باشد و این یعنی یک شیشه عطر قیمت بالاتری از یک بشکه نفت خام دارد. اقتصاد دانش بنیان متکی بر فناوران علم و دانش پایان اقتصاد نفتی را رقم خواهد زد.

ستاری با اشاره به روند رو به رشد خودکفا شدن صنعت خودرو گفت: تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و ماشین نسازیم فقط کارخانه ایجاد کرده ایم و کارخانه منجر به تحول نمی‌شود. ارزش افزوده می‌تواند سود سرشاری را برای کشور بیاورد اگر طراحی برای خودمان باشد و می‌تواند تغییرات خوبی در صنعت ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد تکنولوژی با بهره گیری از دانش روز صنایع سنتی را فلج می کند. اگر بخواهیم با نگاه سنتی به خودروسازی نگاه کنیم موفق نخواهیم شد.

ستاری با بیان اینکه سیستم سنتی توانایی کار کردن با سیستم های نوین را ندارد گفت: اگر سیستم قدیمی متحول نشود نمی تواند کاری پیش ببرد و عقب می ماند. سیستم های سنتی با کمک شرکت های دانش بنیان متحول می‌شود.

وی با بیان نکته ای درباره خودروهای برقی ادامه داد: تا قبل از تسلا اگر درباره خودرو برقی صحبت می شد کسی باور نمی کرد؛ اما اکنون تسلا این خودروها را طراحی کرده و ارزش افزوده زیادی دارد و روزی شاهد تولید خودرو از سوی گوگل و آمازون خواهیم بود.

شکوفایی اقتصاد با همکاری شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه با پول دولت تحقیقات سرانجامی ندارند و هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمی‌کند تاکید کرد: تجاری سازی با حضور شرکت های خصوصی شکل می گیرد و با حضور بخش خصوصی می توان شاهد شکوفایی بسیاری در اقتصاد کشور باشیم.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه سال ها انتقاد داشتند که با این نیروی انسانی تحصیل کرده چه می توان کرد گفت: امروز شرکت های دانش بنیان راهی برای اشتغال این نیروی عظیم فکری ایجاد کرده اند. آن چیزی که ما را از اقتصاد خام فروشی به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق می‌دهد همدلی و فرهنگ است. ما باید خودمان بخواهیم که ساختار سنتی شکسته شود و دریچه های جدید به سوی
شرکت ها باز شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به طراحی ماشین جدید در ایران خوردو اظهار کرد: کار ایران خودرو بسیار خوب است و توانسته یک خودرو با ۸۰ درصد قطعات بومی تولید کند و قرار است تا ابتدای سال آینده 10 هزار خودروی پژو 301 وارد بازار شود و این مسیر تا پایان سال آینده با تولید 100 هزار خودروی پژو 301 ادامه خواهد داشت. این حضور با اتکا بر علم و خلاقیت شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است و در این راه 300 قطعه ساز آن را همراهی خواهند کرد.

دانش راه خوبی برای دور زدن تحریم ها است

معاون و فناوری رییس جمهوری در ادامه با شاره به حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه بومی سازی محصولات وارداتی گفت: در زمان تحریم متوجه شدیم دانش، خودباوری و اعتماد به جوانان نوآور راه خوبی برای دور زدن تحریم ها است و شرکت های دانش بنیان در راه کمک های بسیاری به صنعت خودروسازی کرده اند.

وی تصریح کرد: اگر خودمان وارد میدان شویم و خودکفا شویم موفق خواهیم شد و آن زمان است که کشورهای دنیا به سمت برای خرید محصولات ایرانی وارد می شوند.

ستاری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای کمک به شرکت های دانش بنیان نداریم گفت: اکنون در میان تحریم ها زمان تحول ایران خودرو است. افق خاکستری اقتصاد کشور از بین رفته است و امروز التهابات اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم.
وی همچنین بیان کرد: امسال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد داریم از شرکت های دانش بنیانی که اقلام تحریم شده را تولید می کنند، حمایت جدی داشته باشیم.

 

افتتاح خط تولید آزمایشی محصول 301

خط تولید آزمایشی محصول پژو 301 با بومی سازی بیش از 60 درصد با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

فناوران علم و دانش توانسته با همکاری قطعه سازان توانمند و بهره گیری از مراکز دانش بنیان در برابر تحریم های ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و به کارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.

با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری که در شرکت های قطعه سازی صورت گرفته، محصول 301 درحال آماده سازی برای تولید انبوه بوده و‌ این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از 60 درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.

برنامه ریزی و هدف ایران خودرو در 5 سال نخست، تولید 400 هزار دستگاه از این محصول است. محصول 301 در قالب 3 تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC5 و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC5 به تولید خواهد رسید.

حجم موتور این خودرو 1.6 لیتر، حداکثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن متر در دور موتور 4 هزار است. در تیپ تولیدی 301 در سال نخست، گیربکس دستی 5 سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت 640 لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می کند. 301 سطح آلایندگی استاندارد یورو 5 را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به حساب می آید.


سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی 15 اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.