محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید آلوگرفت (لوازم یدکی بدن) واجد سلول بنیادی شدند که پروسه درمان افراد بعد از پیوند را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سعید بیان الحق، عضو هیأت مدیره و مدیر تولید یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: در این مجموعه دانش بنیان که در حیطه سلامت فعالیت می‌کند محصولات آلوگرافت بی و ایمپلنت تولید می‌شود. این محصولات که از اهدای بافتهای یک انسان دچار مرگ مغزی قلبی شده طی عملیات مهندسی بافت به دست می آیند درون بدن یک فرد آسیب دیده قرار گرفته و سبب بازگشت زندگی طبیعی فرد استفاده کننده می‌شود.

وی با عنوان اینکه این محصولات به زبان ساده لوازم یدکی بدن محسوب می‌شود، بیان کرد: در این شرکت دانش بنیان به عنوان نخستین و برترین شرکت دانش بنیان در این حوزه ٬ ۴ گروه مختلف محصولات در گروه‌های «محصولات قلبی و عروقی نظیر دریچه‌های قلبی»، «محصولات بافت استخوانی نظیر پودرهای استخوانی»، «محصولات غشایی نظیر پوست»، «محصولات بافت نرم نظیر تاندون ها» تولید می‌شود.

وی افزود: صنعت تولید بافت‌های آلوگرافت یک صنعت استراتژیک است چرا که تولیدات این صنعت در حوادث و سوانح و در بلایا و وقایع طبیعی همانند زلزله‌ها و نیز در جنگ‌ها کاربرد بسیار حیاتی پیدا می‌کند.

این محقق با اشاره به منبع این بافت‌ها که به فرد گیرنده پیوند داده می‌شود، خاطر نشان کرد: کسی که دچار مرگ قلبی و مغزی شده باشد علاوه بر اینکه یک سری از ارگان‌ها و اندام‌هایش با رضایت اولیا دم اهدا می‌شود بافت‌هایش نیز قابلیت اهدا را دارند که این موارد اهدایی سبب نجات زندگی افراد آسیب دیده می‌شوند.

وی افزود: ما در این مجموعه دانش بنیان٬ بافت‌های اهدا شده را با عملیات مهندسی بافت در اختیار فرد گیرنده به واسطه پزشک و جراح متخصص قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: باعث افتخار این شرکت است که تاکنون نزدیک به ۹۵۰ هزار نفر از افراد آسیب دیده از محصولات این شرکت استفاده کرده‌اند و به لطف خداوند و تلاش شبانه روزی همکاران ٬ تاکنون بدون هیچ‌گونه مشکلی نظیر عفونت و یا خدای نخواسته پس زدن بافت‌ها پیش نیامده است. این بافتهای تولید شده در بدن بیماران کارایی بسیار مناسبی را نشان داده‌اند و بیشترین استفاده در گروه بافت‌های استخوانی بوده است.

بیان الحق تاکید کرد: مجوز استفاده از این بافتهای اهدایی فتوای درخشان مقام معظم رهبری است که سبب نجات جان بسیاری از استفاده کنندگان و بازگشت زندگی طبیعی به آنها شده است.

وی افزود: این شرکت دانش بنیان که نزدیک به ۱۰۰ مقاله معتبر بین المللی را نیز در کارنامه خود دارد ٬ طراحی و راه اندازی و بهینه سازی این صنعت را بدون هرگونه یاری و کمک خارج از کشور ٬ تماماً به همت دانشمندان و جوانان داخل کشور به انجام رسانده است.

مدیر تولید این مجموعه دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر کشورهای دیگر از ما تقاضا می‌کنند که این تکنولوژی را در اختیارشان قرار دهیم. عموم محصولات ما در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استفاده می‌شود و رویکرد شرکت رویکرد تأمین نیازمندی‌های داخل کشور است و کیفیت آلوگرافت این شرکت به مراتب بالاتر از نمونه‌های وارداتی که تحت عنوان قاچاق وارد می‌شوند است.

وی با تاکید بر اینکه تولید این محصولات در کشور به عنوان یک حرکت دانش محور محسوب می‌شود، بیان کرد: محصولات این مجموعه دانش بنیان درصد قابل توجهی از نیاز داخل را برآورده می‌سازد و سبب میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی می‌شود.
وی ادامه داد: اگر مشکلاتی که در زمینه مواد اولیه و وزارت بهداشت و نیز در حیطه تولید وجود دارد با مساعدت مقامات مسئول برطرف شود این شرکت قادر است در مدت بسیار کوتاهی تمام نیاز داخل را برطرف کند.