زمزمه انتصاب مهدی افضلی مدیرعامل فعلی «موسسه توسعه هنرهای معاصر» به مدیرعاملی بنیاد رودکی و انتقال علی‌اکبر صفی‌پور به مرکز آموزش‌های معاونت هنری نشان از یک خانه‌تکانی در این معاونت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پس از پایان دوره مدیریتی علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در تیر ماه سال ۹۷ گمانه‌زنی‌های متعددی درباره گزینه‌های جایگزین وی در محافل خبری و هنری مطرح شد. اما با گذشت یک سال از اتمام رسمی دوره مدیریت دو ساله صفی پور در بنیاد، هنوز گزینه‌ای برای مدیریت جدید این نهاد مهم و استراتژیک معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی نشده و این در حالی است که برخی از شنیده‌ها از حضور مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و از مدیران پرنفوذ معاونت هنری وزارت ارشاد در سمت جدید مدیرعاملی بنیاد فرهنگی هنری رودکی حکایت دارد.

گویا پیشنهاد حضور وی در مجموعه بنیاد رودکی به دفتر وزیر ارشاد هم رسیده و اکنون سید عباس صالحی باید این گزینه پیشنهادی را برای حضور در مجموعه بنیاد رودکی مورد بررسی و احتمالاً تایید قرار دهد. شرایطی که موضوع ادغام برخی از موسسه‌های تابعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با جا به جایی مرد پرنفوذی چون مهدی افضلی وارد فاز تازه‌ای خواهد کرد.

دو سال مدیریت پرچالش در «رودکی»

علی‌اکبر صفی پور که پیش از حضور در سمت مدیرعاملی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به فعالیت مشغول بود، از تیر ماه سال ۹۵ به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی فعالیت خود را آغاز کرد. این در حالی است که دوره مدیریت ۲ ساله وی که با چالش‌های کمی هم روبه‌رو نبوده از روز اول تیر ماه سال ۹۷ به اتمام رسید. البته خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که وی بعد از اینجا به جایی به‌عنوان گزینه پیشنهادی مدیریت مرکز آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از مجموعه‌های تابعه معاونت هنری وزارت ارشاد که پیش تر محمد الله یاری فومنی مدیرکل فعلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در آن حضور داشت، به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

ساختار سازمانی بنیاد فرهنگی هنری رودکی متشکل از هیات امنا، هیات مدیره، مدیرعامل و بازرس قانونی است. هیات امنای این مجموعه متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیات امنا، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر هیات امنا و دو نفر دیگر از صاحب نظران در امور فرهنگی هنری هستند که به انتخاب و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت ۲ سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

وظیفه هیات امنای بنیاد مبتنی بر تدوین راهبردها، سیاست و خط مشی، نظارت عالی بر فعالیت‌های استخدامی، تصویب برنامه و بودجه سالانه، بررسی و تصویب گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سالانه، تعیین عزل اعضای هیات مدیره به پیشنهاد رییس هیات امنا و تعیین حقوق و مزایای اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و بازرس قانونی است.

فرمان «رودکی» در دست چه کسانی است؟

هم اکنون سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات امنا، محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای فعلی هیات امنای بنیاد رودکی را تشکیل می‌دهند.

هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز از سه عضو تشکیل می‌شود که با پیشنهاد رییس هیات امنا و تصویب هیات امنا برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند. وظایف هیات مدیره در اساسنامه بنیاد شامل حفظ مصالح و منافع بنیاد، بررسی و تشکیلات و نمودارهای سازمانی و آیین نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و برنامه‌های جذب نیروی انسانی و پیشنهاد آن به هیات امنا، بررسی، پیشنهاد و تصویب انعقاد هرگونه قرارداد در حدود اعتبارات و وظایف پیش‌بینی شده، بررسی و تایید گزارش‌های مالی، حساب و صورت‌های مالی سالانه برای طرح در هیات امنا، افتتاح حساب در بانک‌ها و موسسات اعتباری به نام بنیاد، بررسی و تصویب اخذ تسهیلات و انواع مشارکت‌ها به پیشنهاد مدیرعامل و ارایه صورت‌های مالی سالانه بنیاد به هیات امنا است.

بر این اساس مدیرعامل بنیاد رودکی از بین اعضای هیات مدیره یا خارج از آن توسط هیات مدیره انتخاب و با حکم رییس هیات امنا به مدت ۲ سال منصوب می‌شود. هم اکنون ابوالقاسم ایرجی رییس هیات مدیره، سید محمد شاهنگیان نایب رییس هیات مدیره، محمود عزیزی و علی اکبر صفی پور اعضای هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی را تشکیل می‌دهند.

بنیاد فرهنگی هنری رودکی فعالیت خود را از آبان ماه سال ۸۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی با ادغام واحدهای مجموعه تالار وحدت و مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی (برج آزادی) در قالب موسسه عمومی غیر دولتی، با هدف پیشرفت و توسعه هنر هم تراز با شأن تاریخی، دینی و ملی هنر در این سرزمین و برخورداری آن از موقعیت و اعتبار ملی و بین المللی آغاز کرد.

نخستین مدیرعامل بنیاد رودکی مهدی مسعود شاهی بود که تا پایان سال ۸۶ مدیریت این بنیاد را بر عهده داشت و پس از او نیز علی اصغر امیرنیا، حسین پارسایی، حسین سیفی، بهرام جمالی مدیریت این نهایت را به عهده داشته‌اند. در حاضر علی اکبر صفی‌پور عهده دار مسئولیت مدیریت بنیاد رودکی است.