محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید گلدان های زیست تخریب پذیر شدند که می تواند منبع تغذیه ای برای گیاه باشد و جذب خاک شود؛ این گلدان جایگزینی برای پلاستیک و سفال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ذبیح الله اسکندری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی کشاورزی و مدیر یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: ما در این شرکت موفق به تولید انبوه گلدان های زیست تخریب پذیر شدیم که گیاه می تواند از آن تغذیه کند.

وی با بیان اینکه از این گلدان ها می توان برای تولید انواع نشاهای گیاهی، زراعی، سبزی، صیفی و گیاهان دارویی  استفاده کرد: این گلدان های زیست تخریب پذیر از جنس مواد غذایی و مواد مورد نیاز گیاه هستند و می تواند به جای سفال، سرامیک و پلاستیک استفاده شود.

 مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه بذر می تواند از گلدان تغذیه کند، خاطر نشان کرد: این گلدان می تواند ریشه گیاه را حمایت کند و وقتی در بستر خاک قرار می گیرد در عین تغذیه گیاه، پوسیده شده و جذب خاک خواهد شد.

اسکندری عنوان کرد: این گلدان در واقع حاوی مواد اولیه معدنی، آلی و کامپوزیتی است که دیگر ضایعات ندارد و در خاک تجزیه و ترکیب می شود.

وی با بیان اینکه این گلدان ها در 3 نوع به تولید رسیده اند، تاکید کرد: یکی از  این گلدان ها از جنس رس است ؛ این گلدان ترکیبی از مواد آلی گیاهی است و عمری سه ماهه دارد؛ از این گلدان بیشتر برای سبزیجات و صیفی جات استفاده می شود.

اسکندری با اشاره به دیگر نوع گلدان زیست تخریب پذیر گفت: یکی دیگر از این گلدان ها از جنس الیاف هستند که مقاوم تر از جنس رسی است که تا یک سال می ماند؛ این گلدان از جنس مواد غذایی-گیاهی است که برای نهال  مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، سومین نوع گلدانی که در این شرکت به تولید رساندیم برای میوه است که بذر میوه در آن کاشته می شود؛ رشد می کند و در بستر خاک تجزیه می شود. این نوع نیز دو الی سه ماه دوام می آورد.

وی با بیان اینکه این گلدان ها نمونه داخلی ندارد، بیان کرد: نمونه خارجی آن در کشور وجود دارد ولی به دلیل اینکه از قیمت بالایی برخوردار است معمولا به صرفه نیست؛ زیرا این نمونه هایی که تولید کرده ایم یک دهم قیمت نمونه های خارجی است و می تواند برای مصرف کننده به صرفه باشد.

اسکندری تاکید کرد: به دلیل اینکه این گلدان ها معمولا در مقیاس زیاد مورد استفاده قرار می گیرند لازم است که قیمتهای پایین تری داشته باشند؛ اکنون ما توانسته ایم این گلدان ها را به تولید انبوه برسانیم.