«کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه» عنوان رویدادی است که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود تا پرداختن به تولید علم در این زمینه و توسعه فناوری‌های شناختی در رسانه در کشور شتاب گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه  توسط خبرگزاری فارس و با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برگزار می شود.

شناسایی ظرفیت های عمومی متخصصان این حوزه از اهداف برگزاری این رویداد است تا برداشتن گام جدیدی از فعالیت های موثر رسانه ای در کشور را شاهد باشیم. همچنین آشنایی با آخرین یافته‌های ابزارهای علوم شناختی در رسانه، استفاده از روش‌های توانبخشی و آگاهی‌بخشی در جلوگیری از ترویج دیلوژن‌های رسانه‌ای، آثار تربیتی محیط رسانه بر حکمرانان سالم، کاربرد ابزار زبان شناسی رسانه‌ای در گسترش و کنترل اطلاعات و عواقب آن و کاربرد هوش مصنوعی در علوم شناختی برای به روزرسانی انتقال اطلاعات دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس ملی است.

 

روش های تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه، علوم تعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، تربیت فردی و رسانه، جامعه شناسی شناختی و رسانه و بازاریابی عصبی و رسانه برخی از محورهای این همایش است که ترویج روش‌های علوم شناختی در رسانه را دنبال می کند.

درباره اهمیت برگزاری آن نیز باید گفت در دنیای امروز که فضای مجازی و رسانه حرف نخست را می‌زند، رسانه جایگاه ممتازی دارد چرا که تمامی مولفه‌های فوق را از طریق فیلم، موسیقی، خبر و هنر ارائه می‌کند به ویژه اگر منبع انتقال اطلاعات موثق باشد مانند خبرگزاری یا رادیو و تلویزیون بنابراین پرداختن به تولید علم در این زمینه و توسعه فناوری‌های شناختی در زمینه رسانه بسیار اهمیت دارد و کنفرانس به این مهم می‌پردازد.

برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید برجسته نیز از برنامه هایی است که به آن پرداخته می شود. همچنین به شرکت کممدگان امتیاز باز آموزی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اعطا می شود.

علاقمندان برای شرکت در این رویداد تا 16 شهریور ماه سال جاری برای ارسال مقالات مهلت دارند و نتایج داوری نیز 6 مهرماه اعلام می شود. این همایش 11 مهرماه در تالار خافظ مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.