فراخوان چالش نوآوری ارتقای کیفی آب آشامیدنی با هدف رونق ایده‌های فناورانه در حوزه تأمین و تصفیه آب برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  آب سالم و قابل دسترس یکی از نیازهای مهم سلامتی جامعه است. آب مورد استفاده برای مصارف عمومی مثل نوشیدن، تهیه غذا، باید دارای استانداردهای مشخصی باشد. یکی از مسائلی که کشورهای جهان با آن روبرو هستند تامین آب سالم برای مصارف روزانه مردم است. 

توسعه صنایع باعث شده تا سطح آلاینده‌ها زیست محیطی در منابع آب شرب افزایش پیدا کند تأمین آب آشامیدنی سالم، حیاتی‌تر شود. آلودگی آب آشامیدنی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در انسان شود.

شتابدهنده واتک با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قصد دارد با برگزاری یک فراخوان چالش نوآوری طرح و ایده، راه‌کارهای نوین رفع مشکلات آب آشامیدنی را شناسایی کرده و با حمایت از آن‌ها، مسیر ورود به صنعت را هموار کند.

شتابدهنده‌ها در قالب حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه رونق ایده‌های نوآورانه و فناورانه برای رسیدن به مرحله ثبت محصول و تجاری‌سازی را دنبال می‌کنند.

این رویداد در قالب اجرای یک برنامه شتاب‌دهی، با شناسایی و معرفی فناوری‌های حوزه تصفیه آب، برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های این حوزه گام بر می‌دارد.

آموزش تیم‌های فناور، ایجاد و رشد فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه فناوری‌های آب از اهداف اصلی این برنامه است.

تیم‌های برگزیده علاوه بر دریافت جایزه 15 میلیون تومانی از خدمات متنوعی از جمله فضای کاری و آزمایشگاهی، تامین سرمایه اولیه، آموزش‌های کسب و کار و استفاده از شبکه‌ واتک و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت برای توسعه کسب و کار خود بهره می‌برند. 

این رویداد نوآورانه چند محور اصلی دارد که همگی جزو چالش‌های مهم در حوزه تأمین آب به‌شمار می‌رود. از مهم‌ترین این محورها می‌توان به نیترات زدایی، کاهش شوری، حذف فلزات سنگین، حذف بو و کاهش کدورت آب اشاره کرد. 

ثبت ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه از طریق وبسایت شتابدهنده واتک برای علاقمندان فراهم است.ایده‌پردازان تا 15 شهریور ماه فرصت دارند ایده‌های نوآورانه خود را به این شتابدهنده ارسال کنند.