معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه حوزه دانش بنیان زنجیره غذا برای تمام کشورها یک حوزه استراتژیک است و اگر نتوانیم غذای کشور را تامین کنیم هیچ سلاحی به کارمان نمی آید، گفت: حوزه دانش بنیان زنجیره تامین غذا حوزه بکر و پرکاربردی در کشور است و باید شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها به این سمت سوق یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آغازین روزهای هفته دولت، در مراسم رونمایی از داروی سورفکتانت ریوی نوزادان شرکت کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه حوزه تامین غذا پیچیدگی های حوزه دارویی را ندارد اما ارزش افزوده بیشتری دارد و نیاز کشور به این حوزه فراوان است بیان کرد: با برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  تا دو سال دیگر ۳ درصد نیاز باقی مانده کشور در حوزه دارو و مواد اولیه آن تامین می شود اما حوزه دانش بنیان زنجیره غذا مغفول مانده است و به توجه بیشتری نیاز دارد.

 حمایت معاونت علمی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه غذا

ستاری  همچنین با بیان اینکه حوزه تامین غذا حوزه بکر و پرکاربردی در کشور است، افزود: باید شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها به این سمت سوق یابند. این حوزه باید به شدت توسعه یابد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حضور شرکت های دانش بنیان در این حوزه حمایت می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه حوزه غذا پیچیدگی های حوزه دارویی را ندارد، گفت: اما این حوزه ارزش افزوده بیشتری دارد و نیاز کشور به این حوزه فراوان است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه دانشی غذا وابستگی های جدی داریم و حتی در زمینه تولید مرغ و گوشت هم مونتاژکار هستیم به گونه ای که در حوزه تولید مرغ از جوجه یک روزه تا تامین غذا، کنجاله و واکسن آن به واردات وابسته ایم.

رییس بنیاد ملی نخبگان تمام شرکت های فعال حوزه بیوتک انسانی را به ورود به حوزه دام، طیور و آبزیان تشویق کرد و گفت:حوزه دام، طیور و آبزیان ارزش افزوده بالایی دارد و نیاز کشور به این حوزه فراوان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به تولید داروی سورفکتانت ریوی نوزادان، بیان کرد: برای تولید این دارو در کشور تلاش زیادی شده است و تولید چنین دارویی اصلا راحت نیست و پیچیدگی های فناورانه زیادی دارد.

ستاری افزود: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری هستیم یعنی ایده یک محقق به کمک شتاب دهنده ها و سرمایه گذاران به بازار متصل شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه مدل توسعه این دارو را کاملا مطابق با مدل های کشورهای پیشرفته عنوان کرد و ادامه این راه را برای توسعه فناوری های نوین دارویی ضروری دانست.

وی در پایان تاکید کرد: بودجه دولتی منتج به محصول نمی شود بلکه باید محصولات فناورانه را به کمک محققان و بخش خصوصی تولید کنیم. پول دولتی تنها به کار تامین زیرساخت ها می آید.

 

ایران باید به سلاح فناوری‌های نوین پزشکی مجهز شود

محمدرضا مخبر رییس پژوهشکده دامپزشکی دانشگاه تهران  نیز در این مراسم، گفت: بخش بزرگی از آینده کشورهای دنیا به حوزه علم بیوتکنولوژی مربوط وابسته است. در واقع امروز نمی توان میان علوم مرز مشخصی قایل شد.

وی افزود: تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از یکصد بیماری نوپدید در دنیا ایجاد خواهد شد که کلید مبارزه با این بیماری ها در دست توسعه فناوری های نوین دارویی است.

به گفته مخبر، کشورهای پیشرفته به دنبال ایجاد یک آپارتاید نژادی هستند و بیشتر بیماری های نوپدید در آینده کشورهای در حال توسعه را هدف گرفته اند که باید به سلاح توسعه فناوری های نوین دارویی مجهز شویم.

وی ادامه داد: جنگ های آینده سلامت و سعادت انسان را نشانه گرفته اند که باید خود را آماده مبارزه با این بیماری ها کنیم. این کار تنها با اتکا به توان متخصصان و جوانان ایرانی امکانپذیر است.

مخبر در ادامه با اشاره به تولید صد درصدی داروی درمان زجر تنفسی نوزادان در کشور، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیانی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته اند گردش مالی قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند. در واقع معاونت علمی هر ایده ای که به مشکلات جامعه گره بخورد و آن را رفع کند مورد حمایت قرار می دهد.

 تولید داروی برکسورف ریوی نوزادان با یک چهارم قیمت خارجی

احمد عاصمی نیا مدیر عامل مجموعه تکزیما دارو نیز در این مراسم  با اشاره به تولید داروی برکسورف ریوی نوزادان با یک چهارم قیمت خارجی در کشور، گفت: صفر تا صد داروی سورفکتانت ریوی در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی تولید شده است.

وی افزود: از زمانیکه این دارو در دنیا تولید شده است، شاخص های بهداشتی کشورها افزایش چشمگیری یافت. در ایران نیز پس از استفاده از این داروی مهم، میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته است.

به گفته عاصمی نیا، در طی چند سال اخیر، این داروی حیاتی از کشورهای آمریکا، ایتالیا و کانادا به کشور وارد می شد؛ اما با تلاش محققان و متخصصان ایرانی این دارو در ایران نیز به مرحله تولید رسید.

وی درباره قیمت داروی تولید شده در کشور، تصریح کرد: این دارو با یک چهارم قیمت نمونه خارجی در ایران تولید شده است. البته با توجه به قیمت ۴۰۸ دلاری آن در آمریکا، نمونه داخلی ما با یک دهم قیمت به فروش می رسد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در ادامه با اشاره به روند ۷ ساله تولید این دارو، گفت: برای تولید این دارو در کشور، ۷ سال کارهای تحقیقاتی، صنعتی و دانشی صورت گرفته است تا دارویی کاملا ایرانی به بازار ارائه کنیم. در حال حاضر نیز مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دریافت شده است.

وی ادامه داد: تست های حیوانی و بالینی این دارو انجام شده است. همچنین تست های آزمایشگاهی این دارو در کشور آلمان و انگلستان به تایید رسیده است.

سندرم دیسترس تنفسی نوزادان شایعترین علت مرگ نوزادان

 سندرم دیسترس تنفسی نوزادان از شایعترین علل مرگ و میر نوزادان نارس است و پیشگیری و درمان آن موضوع بسیار مهمی در طب نوزادان به شمار می رود.

سال 1391  در حدود 1500000 نوزاد در ایران متولد شد که با توجه به آمار کلی شیوع نوزادان نارس( 8 تا 10 درصد)،  180000 نفر از این تعداد نوزادان نارس و در حدود  30000 نوزاد مبتلا به سندرم زجر تنفسی نوزادان بودند. همچنین در سال 1397  یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۰۸ نفر نوزاد به دنیا آمده که از این تعداد حدود 100000 نوزاد نارس بودند .پیشگیری و درمان سندرم دیسترس تنفسی شامل 3 مرحله تجویز کورتیکواستروئید به مادر پیش از زایمان، تجویز سورفاکتانت و استفاده از تهویه مکانیکی است.

هفتاد سال پیش، سندرم زجر تنفسی نوزادان کشف شد و معلوم شد عامل این سندرم، کمبود سورفکتانت در ریه نوزادان است. از آن زمان، تلاش پزشکان و داروسازان برای ساخت و تولید سورفکتانت طبیعی و مصنوعی آغاز شد.نتیجه این هفتاد سال، پژوهش و تلاش علمی، تهیه دو نوع سورفکتانت برای درمان است. یک نوع، سورفکتانت طبیعی که منبع آن دامی( گاو و خوک) نوع دیگر هم سورفکتانت سنتتیک یا غیر طبیعی.

طبق روال همه این سالها، تولید انحصاری سورفکتانت با منشا دامی در انحصار چند کشور معدود دنیاست. این انحصار تولید برای این است که بازار این داروی بیمارستانی مهم برای حوزه زنان و زایمان، در اختیار همین چند کشور باشد.

در سال 1390 هم در مجموع سه 7391 واحد ویال براکتانت 20 وارد کرده اند که با ارز 1226 تومان در حدود 54746930000 ریال ارز از کشور خارج شده است .از سوی دیگر با توجه به تعداد تولد نوزادان نارس و مبتلا به سندرم زجر تنفسی نوزادان در سال 1391 ، میزان داروی مورد نیاز در حدود 12 تا 24 هزار ویال بوده که با ارز 25000 ریال در حدود 33 میلیارد تومان ارزبری برای کشور داشت.

 اما امروز شاهد تولید سورفکتانت ایرانی هستیم ، دارویی که از مرحله آزمایشگاهی در دانشگاه و در قالب پایان نامه و طرح به تولید صنعتی رسید و توانست تمام مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو کسب کند که نمونه بارز همکاری و همگرایی دانشگاه با صنعت بود.

هم اکنون برکسورف، داروی ایرانی سورفکتانت با کمتر از نصف هزینه نمونه مشابه خارجی ساخته شده و در اختیار بیماران قرار میگیرد. به دلیل تولید ماده فعال دارویی، داروی فرموله شده و کنترل کیفیت مواد اولیه و داروی نهایی و فروش محصولات به طور مستقیم و غیر مستقیم در سال رونق تولید ضمن اشتغال زایی از خروج میلیون ها دلار ارز نیز جلوگیری شده است. از سوی دیگر با توجه به نیاز کشور های منطقه به این فراورده ، امکان صادرات این محصول نیز وجود دارد و هم اکنون مقدمات صادرات توسط شرکت دانش بنیان در حال انجام است.