اکتشافات علمی به جامعه وارد می شوند. جهان تغییر می کند. حرکتی به سوی پیشرفت. اما لازمه تداوم این اتفاق استفاده از توانمندی و ظرفیت های نیروی انسانی پرانگیزه و تلاش گر است و حمایت از آنها در این مسیر نیز اهمیتی دو چندان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ایده ای دیگر جان گرفت. ذهن، محصول شد؛ کارساز و راه‌گشا. چشم های گریان نوبت را به لب هایی خندان دادند. محصولاتی که جان می دهد و پیشرفت.

روزگاری در دسترس نبودن محصولات دانش بنیان نا امیدی می کاشت اما نهال نوآوری و امید میوه شیرین ارزش افزوده را به بار نشاند. در روزهایی که فناوری با زندگی ها عجین است. تاکسی های اینترنتی، اپلیکیشن های مسیریاب و دریافت هر گونه خدمت به صورت اینترنتی و آنلاین زندگی ها را آسان تر است. اما ورود این حجم از خدمات به جامعه قطعا مسیری پر پیچ و خم را طی کرده است. این نهال جز با مراقبت و حمایت از بذر پژوهش های خلاقانه و نوآورانه بارور نمی شد.

سالانه پژوهش های بسیاری توسط محققان و دانشجویان پر انگیزه در کشور انجام می شود که پشت هر یک از آنها ایده ای قرار دارد. شاید بسیاری از این تحقیقات دستاورد و محصولی فناورانه را به همراه داشته باشد که با حمایت از این تحقیقات این روند را می توان تسریع کرد. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مراکزی است که در این مسیر همراه پژوهشگران شده است و طرح های تحقیقاتی آنها را در قالب هایی همچون کرسی پژوهشی، گرنت، پروژه های تحقیقاتی، رساله دکتری حمایت می کند. 

محققان از سراسر کشور طرح های علمی و فناورانه خود را به صندوق ارسال می کنند و پس از ارزیابی طرح های دارای اولویت تا پایان کار حمایت می شوند. در سال گذشته بیش از 3 هزار پروژه و طرح تحقیقاتی توسط پژوهشگران به صندوق ارسال شد که از این میان نزدیک به 1 هزار و 200 طرح برای حمایت تصویب شد. این طرح ها از حوزه های مختلف علمی هستند. هر یک از آنها دستاوردهای مختلفی از ساخت پنل های خورشیدی نوآورانه و داروهای گیاهی تا شناسایی سیارات فراخورشیدی به همراه دارد. 

بسیار شنیده ایم که خواستن توانستن است. مثال عینی این ضرب المثل را در حوزه علمی بسیار دیده ایم مثلا زمانی که تمام دنیا دستیابی به غنی سازی 20 درصد اورانیوم را برای ایران محال می دانستند. اما این اتفاق افتاد. آن هم در سایه همت و عزم نیروی انسانی خلاق و پر تلاش این مرز و بوم. همین اتفاق کافی است تا بدانیم با حمایت از این افراد در سایر زمینه ها هم می توانیم.