نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در هفتمین دوره خود حمایت از کالای دانش‌بنیان ایران‌ساخت را با شتاب بیش‌تری نسبت به دوره‌های پیشین دنبال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره ایران ساخت، ظرفیت نهفته‌ای که در میان تولیدکنندگان دانش‌بنیان در ساخت و بومی سازی تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی بود، نیاز به یک توجه ویژه داشت. درخشان شدن پرتو گفتمان دانش‌بنیان، زمینه‌ساز شد تا این توانمندی به خوبی دیده شود. اما لازم بود تا مهم‌ترین بازارهای هدف این توانمندی‌ها به حق‌دار واقعی یعنی تولید کننده ایرانی برسد. نیاز بود تا شناخت تازه‌ای از تجهیزات آزمایشگاهی که نام و برند ساخت داخل را یدک می‌کشید در ذهن و باور مصرف کننده به وجود بیاید. حساسیت‌های کار پژوهشی وجود دستگاه‌های دقیق و کارآمد را طلب می‌کرد و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، این ویژگی‌ها را حتی در بعضی موارد فراتر از نمونه‌های مشابه خارجی متبلور ساخته بودند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی حمایت از محصولات دانش‌بنیان، عزم جزم کرد و با برگزاری نخستین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، تلاش کرد تا راه را برای به نمایش درآمدن توانمندی‌ها و نیز تعامل میان تولیدکنندگان با مخاطبان این تولیدات هموار کند. 


نخستین گام، با حضور  120 شرکت آغاز شد و تخفیف 50درصدی برای دانشگاه‌ها مراکز پژوهشی انگیزه‌بخش خوبی بود تا برای آزمایشگاه‌ها، نگاهی به دستاوردهای فناوران ایرانی در تولید تجهیزات آزمایشگاهی بیندازند. این در حالی است که این نمایشگاه در ششمین دوره خود که آذرماه 1397 برگزار شد، توانست بیش از 9هزار و 35 محصول از 337 شرکت دانش‌بنیان را به خریداران داخلی و خارجی عرضه کند. نمایشگاه در این دوره با حضور پررنگ خریداران خارجی از کشورهای مختلف توانست به فروش قطعی 965 میلیارد برسد و بازار خوبی برای تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی با نشان ایران‌ساخت به ارمغان بیاورد.

اکنون این نمایشگاه پس از برگزاری شش دوره موفق، به هفتمین ایستگاه برای رسیدن به مقصد رونق کالای دانش‌بنیان ایران‌ساخت در حوزه آزمایشگاهی رسیده است. دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران 26 تا 29آذرماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.


این نمایشگاه در سیزده حوزه مختلف موضوعی، جدیدترین دستاوردهای دانش‌بنیان و فناورانه کشور در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی را ارائه می‌کند. 
محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، قرار است به مدت 3 روز، از 26 تا 29 آذرماه محلی برای نمایش محصولات دانش‌بنیان آزمایشگاهی در حوزه‌های نفت و پتروشیمی، برق و الکترونیک، نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی، متالوژی، کشاورزی و محیط زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی، زیست‌مواد تجهیزات تست و آزمون صنعتی و خدمات کالیبراسیون باشد. البته سازوکار نمایشگاه پس از این دوره نیز برقرار است و امکان خریداری از این دوره از نمایشگاه برای متقاضیان وجود دارد. 


مانند دوره‌های پیشین، برای خرید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور، با توجه به سطح فناوری محصولات مورد نیاز، یارانه 10 تا 50 درصدی و برای خریداران بخش خصوصی، تسهیلات لیزینگ در نظر گرفته شده است.


فرآیند ثبت نام شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه از ابتدای شهریورماه سال جاری آغاز می‌شود و علاقمندان به شرکت هفتمین دوره این نمایشگاه از طریق درگاه اینترنتی  www.iranlabexpo.ir  می‌توانند آمادگی خود را برای حضور در این رویداد اعلام کنند.