رئیس سازمان سینمایی ضمن تشریح ابعاد اجرایی طرح «رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی»، انتشار فهرست‌های مالی زیرمجموعه‌های این سازمان را مرحله پیش‌پا افتاده «شفافیت» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی کشور صبح امروز شنبه، نهم شهریورماه با حضور در برنامه «سلام صبح‌بخیر» شبکه سه سیما درباره «چالش‌های سینما از رده‌بندی سنی فیلم‌ها تا شفافیت» به بیان نقطه نظراتش در این حوزه و اقدامات مجموعه مدیریتی خود پرداخت.

رییس سازمان سینمایی کشور در ابتدای صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا شعارهای چندین ساله برای اجرایی شدن طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده و مدام شاهد صدور آیین‌نامه در این زمینه هستیم، گفت: همه منتقدان و ذی‌نفعان راجع به این موضوع اتفاق‌نظر دارند که اساساً محصولات فرهنگی را باید در حوزه رده‌بندی سنی قرار بدهیم. پس این وظیفه ماست که هم از زاویه سیاستگذار و هم تولیدکننده، از محصولات فرهنگی محافظت کنیم. این موضوع سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته و امیدوارم به دلیل اهمیت ماجرا و حمایت و همراهی فعالان صنفی بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم. البته من از دلایل عدم اجرای این طرح در دوره‌های قبلی مدیریت، آنچنان مطلع نیستم اما تلاش بر این است که بتوانیم موضوع را جدی تر از قبل مورد پیگیری قرار  دهیم. 

خودمان را عقل کل نمی‌دانیم

وی درباره اما و اگرهای پیش‌نویس اخیر منتشر شده هم، گفت: آن چیزی که در اردیبهشت ماه امسال اعلام شد، مانند بقیه آیین نامه‌های دیگر لازم‌الاجرا بود. البته ما در تدوین نهایی پیش‌نویس آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی، انتقادات را دریافت کردیم. به طوری که عده‌ای گفتند رده‌بندی نباید به طور کامل برعهده شورای پروانه نمایش باشد و این جامعه شناسان و روانشناسان متخصص هستند که باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور جدی داشته باشند. نکته دیگر درگیر نکردن سینماها با مردم بود که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفت. به هر ترتیب ما پس از دریافت این نقدها و پیشنهادهای دریافتی بود که تصمیم به تغییر به آیین نامه گرفتیم، چون خودمان را عقل کل نمی‌دانیم.

انتظامی درباره تغییر جدول رده‌بنی فیلم‌ها در آیین‌نامه و حذف رده «مثبت ۱۸ » هم توضیح داد: چنانکه می‌دانید این تصمیم باعث ایجاد سو تفاهم‌هایی شد. از جمله اینکه عده‌ای فکر کردند چون می‌خواهیم به برخی فیلم‌های خاص مجوز بدهیم این رده‌بندی را انجام داده‌ایم تا کار خودمان را از آن سو پیگیری کنیم! در حالی مهم ترین رویکرد ما در چنین تصمیمی بر این مبنا بود که در برخی فیلم‌ها شرایطی به لحاظ محتوایی وجود دارد که برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.

وی در توضیح انتخاب سنین ۹، ۱۲ و ۱۵ سال برای اعمال رده‌بندی هم گفت: این نوع تعیین رده‌بندی سنی بر اساس یکسری مطالعات تطبیقی صورت گرفته که همکاران بنده در سازمان سینمایی آن‌ها را استخراج کرده‌اند. ما پیش تر خیلی نمی‌شد روی لوگوی پوسترها درباره رده‌بندی سنی فیلم‌ها مانور بدهیم اما در مدل جدید که مبتنی بر آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم هاست، موضوع رده‌بندی سنی و درج کامل توضیحات آن بر پوستر مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه در سامانه‌های فروش بر خط بلیت سینما نیز قبل از خرید بلیت توسط تماشاگران عبارت هشداری می‌آیدکه «تماشای این فیلم برای افراد زیر ۹ سال یا ۱۲ سال توصیه نمی‌شود». البته برخی از کارشناسان معتقدند باید دلیل این موضوع نیز گفته شود. کما اینکه در برخی مواقع شاهد واکنش‌هایی از سوی تماشاگران بودیم که می‌گفتند:«اگر می‌دانستیم فلان فیلم دارای رده‌بندی سنی تماشا فلان روایت را داشت قطعا فرزندانمان را به سینما نمی‌آوردیم.»

رییس سازمان سینمایی درباره ملاک رده‌بندی‌ای که بر اساس آن فیلم «متری شش و نیم» با درج رده‌بندی سنی مثبت ۱۵ و «شبی که ماه کامل شد» با درج رده‌بندی سنی مثبت ۱۲ روانه پرده شده در حالی که به نظر می‌رسد فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم صحنه‌های حساس برای مخاطبان زیر ۱۵ سال دارد، اظهار کرد: همین نمونه نشان می‌دهد که بعد از این باید درباره نحوه رده‌بندی فیلم‌های سینمایی دقت بیشتری داشته باشیم. به هر حال تا به امروز موضوع تعیین رده‌بندی سنی توسط شورای پروانه نمایش مورد توجه قرار می‌گرفت. اما از این پس فیلم‌هایی که پروانه نمایش می‌گیرند در چارچوب آیین نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی که دارای ملاک‌های دقیق‌تری است مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

شفاف‌سازی مالی مرحله پیش‌پا افتاده «شفافیت» است

موضوعات حاشیه ساز شفافیت در سازمان سینمایی و محدودیت شفافیت در ارائه فهرست‌های مالی و همچنین ورود پول‌های کثیف در سینما بحث‌های بعدی گفتگوی تلویزیونی حسین انتظامی را تشکیل می‌داد که وی درباره آن گفت: موضوع شفافیت یکی از رویکردهای اصلی آقای دکتر صالحی از زمان حضور در مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد تا زمان حضورشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. اکنون هم وزارت ارشاد در ارائه گزارش‌ها و شاخص‌های شفاف سازی نسبت به بسیاری از دستگاه‌های دولتی جلوتر است.

وی افزود: به طور حتم شفاف‌سازی هزینه‌ها و درآمدهای مالی تنها یکی از شاخص‌های شفاف‌سازی است که اتفاقا در مرحله پیش پا افتاده است. به اعتقاد من شفاف سازی یعنی پیش‌بینی پذیری، یعنی قبل از اینکه مراجعه‌کننده برای حمایت و مجوز به نهادی برود، احتمال نود درصدی بدهد که چه واکنشی را بعد از مراجعه خواهد داشت و در عین حال نیز بتواند نتیجه مراجعه رقیبش را هم پیش‌بینی کند. این نوع شفاف سازی در سازمان سینمایی به تدریج در حال انجام است. کما اینکه ما تصمیم داریم همه ضوابط را روشن کنیم و این آغاز شفافیت ما بر اساس ضوابط است که امیدوارم دربرگیرنده واکنش‌های مثبتی باشد.

انتظامی درباره عدم پاسخگویی مدیران سینمایی دربرابر ابهامات رسانه‌ای مطرح‌شده درباره فهرست‌های مالی هم گفت:‌ به اعتقاد من مهم‌تر از پاسخ، اصلاح رویه هاست. در این مدت ما می‌بینیم که درباره نسبت بالای هزینه‌های پشتیبانی نسبت به هزینه‌های تولیدی انتقاد شده که باید بر اساسا این انتقادها در اصلاح رویه‌ها اقدام کنیم. ما باید در راستای شفاف سازی فضا را به گونه‌ای هدایت کنیم که بتوانیم حتی نوبت‌های مجوز را هم اعلام کنیم.

رییس سازمان سینمایی افزود: چندی پیش با تعدادی از کارگردانان جوان سینما دیداری داشتم و آن‌ها با در نظر گرفتن برخی ملاحظات انتقاد می‌کردند که چرا برای تعیین تکلیف آثار هنرمندان جوان دیر اقدام می‌شود؟ در همین راستا بود که تصمیم گرفتیم در این زمینه جدول‌هایی منتشر شود که به شفافیت‌ بیشتر کمک کند. اساساً به اعتقاد من تعریف دیگر شفافیت این است که وقتی شما از یک مدیر سئوالی کنید او به جایی برای جواب ارجاع دهد که مراجعه کننده و سئوال شونده نیز بتواند به آن مراجعه داشته باشد.

درباره «دیدن این فیلم جرم است» باید پاسخگو باشیم

انتظامی در پاسخ به سئوال کارشناس برنامه که از وی درباره عدم شفافیت سازمان سینمایی درباره دلایل اکران نشدن فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» پرسید، گفت: درباره این موضوع باید از همکاران در معاونت نظارت بپرسم که مشکل فیلم چیست؟ چون در این لحظه نمی‌توانم به طور دقیق پاسخ لازم را بدهم. قطعا در این حوزه باید پاسخگو باشیم.

وی درباره ماجرای حاشیه ساز ورود پول‌های کثیف در سینما و نقش سازمان سینمایی در این چارچوب هم عنوان کرد: شفافیت یک امر دو طرفه است و این غلط است که فقط از دستگاه‌های حکومتی انتظار داشته باشیم که درباره نحوه حمایت‌های خود مواردی را به صورت شفاف اعلام کنند. این یک خواسته درست است اما همان طور که گفتم این موضوع وقتی جواب می‌دهد که یک ترکیب دو طرفه‌ای در ماجرا وجود داشته باشند.

انتظامی تصریح کرد: بهتر است در این شرایط فعالان صنفی و حتی احزاب و رسانه‌ها هم اعلام کنند که مخارجشان را از کجا می‌آورند؟ در حوزه سینما کارهایی در خانه سینما پیرامون قرارداد تیپ برنامه‌ریزی می‌شود، که در قالب آن، میزان دستمزدها نیز در شکل شفاف‌تری قرار می‌گیرد که خوشبختانه شنیده‌ام در این زمینه کارهایی در حال انجام است. اصلا این یکی از اشکالاتی است که نظامات سینما را به هم ریخته و مثلاً باعث شده یک فیلمنامه‌نویس که تمام محتوا و داستان فیلم از آن اوست، فقط پنج درصد از میزان قرارداد یک هنرپیشه را دریافت می‌کند که این فرآیند واقعا نظام سینما را به هم ریخته است.