محققان با بررسی شهاب سنگی که در استرالیا سقوط کرده یک ماده معدنی کشف کرده اند که تاکنون در طبیعت رصد نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،   به نقل از دیلی میل، به تازگی یک ترکیب معدنی عجیب و ناشناخته طبیعی درون یک شهاب سنگ کشف شده است. این ماده کاربید آهن نام دارد هنگام تولید فولاد و به طور مصنوعی به وجود می آید.

این شهاب سنگ در سال ۱۹۵۱ میلادی در استرالیا فرود آمده بوده است.

محققان ماده معدنی تازه کشف شده را «ادواسکاتیت» (edoscottite) نام گذاری کرده اند. آنها معتقدند شهاب سنگ حاوی این ماده در اصل به سیاره ای تعلق دارد که احتمالا در برخورد با یک شی آسمانی منفجر شده است.

شهاب سنگ حاوی این ماده معدنی به اندازه مشت انسان است که در سال ۱۹۵۱ میلادی در شمال شرق شهر «ودربرن» کشف شده است. البته هم اکنون فقط یک سوم از این صخره فضایی ۲۱۰ گرمی دست نخورده در موزه ویکتوریا باقی مانده و بقیه آن برای تحلیل جدا شده است.

«چی ما» یکی از دانشمندان انستیتو فناوری کالیفرنیا و «آلان روبین» از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس بخشی از این شهاب سنگ را  بررسی کردند و ذرات ریزی از کاربید آهن را  کشف کردند که تاکنون در طبیعت مشاهده نشده است.

این ماده معدنی  با الهام از « ادوارد  آر. دی  اسکات» یکی از شیمیدانان پیشرو دانشگاه هاوایی در موانا نام گذاری شده است.

این ذرات که با کمک میکروسکوپ های الکترونی بررسی شده اند، کریستال های سفیدی به نظر می رسند که در لایه های نقره ای  بین مواد وجود دارند. شکل این کریستال در مقایسه با مواد معدنی غنی از کربن که در شهاب سنگ ها وجود دارند، نیز متفاوت است.

البته باید به این نکته اشاره شود که ادواسکاتیت مصنوعی مدت هاست که تولید شده و یکی از موادی است که طی فرایند ذوب آب و تولید فولاد به وجود می آید. با این وجود این ترکیب هیچگاه به طور طبیعی در طبیعت رصد نشده است.